AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Golf 2.8 V6 4Motion Highline (2000)

Hard tegen hard

Volkswagen Golf 2.8 V6 4Motion
Hij is er weer, een echte GTI. Nee, niet die uitvoering die Volkswagen als zodanig opvoert in de prijslijst. Die haalt het er niet bij... We bedoelen de absolute topversie, de meer dan 200 pk sterke V6 4Motion.

Was de oer-Golf GTI een bruut autootje, elke opvolger was niet meer dan een vlotte, en vaak niet eens snelle... eh... Golf, dus. Maar inmiddels is er de Golf V6 4Motion. Herkenbaar aan twee uitlaten, grille met V6-embleempje - met rode 6, achterdeur met 'V6 4Motion'-tekst, en één hele centimeter onderstelverlaging. Understatement is en blijft het VW-devies. Van binnen zet die lijn zich voort. Op het logo op de pookknop na is er niets dat de bestuurder zal vertellen dat hij in iets bijzonders is gaan zitten. Nu is een V6 4Motion per definitie uitgevoerd in de Highline-versie, dus tuttig uitgevoerd is hij niet. En nog was hij zo volgehangen dat hij een bedrag moest kosten dat je absoluut niet aan een Golf zou toedichten: ruim f 94.000 (standaard bijna f 69.000). Dat krijg je met een navigatiesysteem van 10 mille en leren stoelen 'courtesy of Recaro' à dik zeven ruggen. Deze leren stoelen nemen echter een onbehoorlijke hoeveelheid ruimte in, en die is achterin toch al niet overbemeten. En zo is op de achterbank van de Golf voor een volwassen mens niet met goed fatsoen te zitten.
Maar eens naar de motor kijken. VW doet de Golf een plezier met een schoonheid van een V6. Alleen die klank al! Deze Golf is de eerste sinds de oer-GTI die echt boos klinkt. Zo'n hoge metalige snerp, die binnen de auto eigenlijk harder doorkomt dan strikt noodzakelijk. Het lijkt wel een GTI!

Lijkt niet, maar is

En da's dan meteen de kern van de zaak: deze Golf is een GTI, al heet hij anders. En wat voor een! Die motor is een juweel. Het fraaie en typisch veezesse is dat je niet als een gek door die versnellingsbak heen hoeft om vooruit te komen. Al bij 1500 toeren pakt de Golf zonder gesputter op en rost door tot de begrenzer ingrijpt. De zesbak die VW standaard in de V6 monteert, was dan ook niet echt noodzakelijk. Maar wat zijn we blij dat ze het wel gedaan hebben. De verhoudingen van de bak zijn namelijk zo kort gekozen, dat puur de bak het verschil maakt tussen gewoon erg vlot en splijtend snel. Goed, de schakelwegen hadden weer eens wat korter gekund, net als de slag van het koppelingspedaal, maar wát een bak.
En natuurlijk geen wielspin in deze Golf. Die krijgt z'n vermogen, natuurlijk mede dankzij het standaard ESP, telkens zonder problemen op het asfalt. Nu zit de vierwielaandrijving van de 4Motion ook wel erg fraai in elkaar. Via sensoren en een computer wordt permanent in de gaten gehouden welk wiel grip heeft en welk wiel wat meer zou kunnen gebruiken. Zeer ingenieus en buitengewoon effectief.
Het ESP kan natuurlijk ook uit, en dan merk je hoe bewonderingswaardig lang de Golf grip houdt voordat de voorwielen het spoor bijster raken. En dan merk je ook hoe krachtig die V6 is; die beukt gewoon door, terwijl de arme voorbandjes wanhopig op zoek zijn naar een stuk asfalt dat van ze houdt. Wie in dat soort perioden van onderstuur het gas loslaat, zeker bij vierwielaandrijving doodzonde nummer 1, wordt niet eens met de gebruikelijke en verraderlijke berg plotseling overstuur geconfronteerd. Uiteindelijk gaat hij wel, maar het duurt even. De besturing is weinig communicatief en filtert veel te veel belangrijke informatie weg. Zonde.
En zo zijn er nog een paar kleine geitjes die we bij de Golf graag anders hadden gezien. Neem nou het displaytje van de airconditioning. Dat zit helemaal onderaan in de middenconsole en is van het zwart-op-grijs LCD-type. Het hoeft maar een klein beetje donker te zijn en het is niet meer afleesbaar. Lichten aan en het probleem is opgelost, maar toch.
De Golf is redelijk stug geveerd, steviger dan een GTI bijvoorbeeld, maar haalt wel de gemenigheidjes uit het wegdek. De Volkswagen Golf V6 4Motion heeft ons verbaasd. We hadden gerekend op een soort verbeterde versie van de VR6, kortom: een comfortabele, snelle reis-Golf. En dat is hij, maar hij is veel maar dan dat. De V6 4Motion is een volstrekt briljante super-GTI, die de ruige kantjes van het begrip afhaalt en er fenomenale finesses aan toevoegt. De combinatie van de voorbeeldige vierwielaandrijving, de jubelende krachtpatser-V6 en de ideale zesbak is een prachtige bekroning van wat VW voor de kleine middenklasse betekend heeft. De GTI is eindelijk volwassen geworden en voor het eerst moeten we zeggen dat dat maar goed is ook. Welkom terug, VW!

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 2.8 V6 4Motion Highline
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 35.835

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.792 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.149 mm / 1.735 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.518 mm
Massa leeg 1.420 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 8,3 s
Brandstofverbruik 10,8 l/100km
CO2-uitstoot 259 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum