Volkswagen Golf 2.0 TDI 170 pk GTD (2009)
Sportcactus
De geschiedenis van de Volkswagen GTD gaat terug tot 1982, toen het merk een sportieve draai gaf aan dieselrijden. VW nam een Golf GTI en voorzag die van een kanon van een dieselmotor. Deze GTD werd een begrip. Na de derde generatie Golf ging de naam echter in de mottenballen, om er pas nu weer uit te komen. De Golf VI GTD heeft 'n 2,0-liter common-rail-diesel met een vermogen van 170 pk.
De motor laat een prachtige diepe brom horen die een pittige benzinemotor niet zou misstaan. Het verschil met die benzinemotor is dat de GTD al onder de 2.000 tpm de volle lading geeft. Zonder veel turbogat komt het koppel er vol in en je kunt hem nog heel aardig op toeren jagen zonder veel geweld kwijt te raken. 350 Nm is geen kattenpis voor twee voorwielen, maar toch voel je er verrassend weinig van in het stuur.
We hadden het geluk dat de helft van onze testrit onder de zon plaatsvond en de andere helft danig in het water viel. Op droog heb je namelijk erg weinig onderstuur, pas op nat asfalt merk je dat de voorbanden zich niet op twee taken tegelijk kunnen concentreren. Volkswagen heeft het gevoel in het stuur een stuk verbeterd ten opzichte van een gewone Golf; het is aanzienlijk zwaarder. Ook het onderstel is een stuk steviger. Onze testauto had daar nog het optionele DCC bij, een actieve demperregeling. Het systeem past de mate van schokdemping permanent aan, afhankelijk van stuurbewegingen, remmen en gasklepstand. Als bestuurder kun je via een knop op de middenconsole kiezen uit normaal, sport en comfort. We reden de GTD met handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee rondt de GTD de 0-100-sprint in 8,1 seconden.
GTI-bloed
De GTD vertoont aan de buitenkant erg veel overeenkomsten met de GTI. Let op de dikke snoet met honingraatgrille, koplampen met zwarte achtergrond en de verticale mistlampen. Zeventien inch sportwielen en een vijftien millimeter verlaagd onderstel geven het zijaanzicht spieren en aan de achterkant doen de dubbele verchroomde uitlaat, donkere achterlichtunits, diffusor, spoiler boven de achterruit en een sportievere bumper het werk. In de grille vind je verchroomde strepen, waar die in de GTI rood zijn. Die bekleding is over heerlijke sportstoelen gespannen. Ze zijn lekker stevig en bieden veel steun aan de rug, een eigenschap die naar smaak instelbaar is. Alleen de zijdelingse steun had voor een zo sportieve auto net iets uitgesprokener gemogen.
In het dash is veel aluminium en chroom gebruikt. Het driespaaks sportstuur heeft een klein hart, een wiel met flink profiel, het GTD-logo in aluminium en een afgeplatte onderkant.
De pedalen zijn in aluminium uitgevoerd en een zwarte hemelbekleding maakt het sportfeest af. De GTD heeft niet alleen sportieve aspiraties, ook luxe staat hoog in het vaandel. Zo heeft hij standaard parkeerhulp rondom, verwarmde ruitensproeiers, koplampsproeiers, een rechterbuitenspiegel die naar beneden draait zodra de achteruit wordt ingelegd, automatische en gescheiden klimaatregeling en zeven airbags, waaronder één voor de knieën van de bestuurder.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TDI 170pk GTD |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.421 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.199 mm / 1.779 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.304 kg |
Laadvermogen | 576 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 222 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |