Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 pk Comfortline Business DSG (2017)
Wind in de zeilen
De nieuwe TSI is voorzien van een turbo met variabele turbinegeometrie, cilinderuitschakeling en een geavanceerd start-stopsysteem, dat ook een zeilfunctie heeft. Dankzij een lithium-ionaccu heeft de Golf voldoende energie om tijdens het uitrollen de motor niet alleen te ontkoppelen van de wielen, maar die vervolgens ook uit te zetten. Het zorgt ervoor dat je én helemaal niets verbruikt én enorm ver kunt uitrollen. Jammer genoeg gaat het opnieuw starten met enige vertraging, maar een verbruik van 1 op 16 laat zien dat het wel werkt. Ook de cilinderuitschakeling draagt zijn steentje bij.
De DSG-automaat vindt bliksemsnel vrijwel altijd de juiste versnelling. Alleen bij filerijden heeft de automaat niet de souplesse van een volautomaat met koppelomvormer. De bewegingen van de wielen worden daadkrachtig gedempt, maar dat gebeurt zo soepel en snel dat het niet oncomfortabel aanvoelt. Alsof alles net even wat strakker in de rubbers hangt, zonder nu direct enorm dynamisch te worden. Dat rijdt heel prettig en geeft veel vertrouwen in het kunnen van het onderstel. Zelfs de optionele dynamische besturing voelt verrassend voorspelbaar. De gemonteerde winterbanden zorgen ervoor dat de grip wat tekortschiet, maar dat heeft niets met het onderstel zelf te maken. Dat blijft namelijk een prettig compromis.
Binnen herken je de Golf meteen als een Volkswagen. Aan de uitstekende bouwkwaliteit bijvoorbeeld, maar ook aan het wat fantasieloze dashboard. De optionele digitale tellers voor je neus zijn wel weer erg fraai. De Comfortline Business-uitvoering die wij testen, biedt onder meer navigatie, adaptieve cruisecontrol, 17-inch lichtmetaal, parkeersensoren rondom en automatische airconditioning. Op de testauto zitten verder nog ledlampen voor en achter, een automatisch inparkeersysteem en wat kleine opties, zoals schakelflippers voor de DSG-bak. Met metallic lak erbij stopt de teller bij € 35.000. Dan is de uitrusting netjes, maar qua veiligheidssystemen nog niet compleet.
Oordeel
De technische tovenarij van Volkswagen zorgt voor een indrukwekkend laag praktijkverbruik, maar met de zeilfunctie lever je wel wat verfijning in. De nieuwe motor in deze Golf voelt geraffineerd aan en zorgt voor vlotte prestaties.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.5 TSI 130pk Comfortline Business |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.260 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.258 mm / 1.799 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 670 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10 s (fabrieksopgave: 9,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,9s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Dit waren vorig jaar de meest gezochte occasions
Occasiondubbeltest Volkswagen Golf vs. Ford Focus - Klassieke tweestrijd
Een tweedehands Volkswagen Golf moet vooral normaal zijn
Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (278) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.