Volkswagen Golf 1.4 16V (1998)
Wat nou basis?
De VW Golf 1.4 16V is de absolute bodem van het gamma - voor minder dan zo'n f 34.400 (driedeurs), hoeft u qua Golf niet bij de VW-dealer te komen. Maar is zo'n instapper ook behelpen? Wat zit er dan allemaal op en aan zo'n basis-Golf? Nou, da's niet misselijk. Zo heeft niet alleen de bestuurder een airbag voor z'n neus, maar ook de passagier. ABS, het Eerste Hulp bij Dreigende Ongelukken remsysteem, is ook standaard. Bumpers en spiegels zijn in de kleur van de carrosserie gespoten, die ook nog eens van a tot z verzinkt is, waardoor VW meteen maar even 12 jaar roestgarantie geeft. Het stuur is in hoogte én lengte verstelbaar en altijd bekrachtigd. Centrale vergrendeling? Ook standaard. Wis/was achter? Zit erop. Buitenspiegel verstellen? Het raam kun je tegenwoordig gewoon dicht laten. Verder heeft VW nog wat verwennerij in huis in de vorm van twee verlichte make-up spiegels en vertraagd uitschakelende binnenverlichting. Trouwens: als je de sleutel uit het contact haalt, gaat meteen de binnenverlichting aan. Hoef je dat radiofrontje tenminste niet op de tast te verwijderen. Handig! Wat heeft de Golf niet? Lichtmetalen velgen en hoofdsteunen achter.
Voor iemand die wel eens eerder in een Golf heeft gezeten, zijn er niet al te veel verrassingen. Het interieur is een Golf-evolutie, geen revolutie. De stoelen zitten stevig, wat heet: gewoon hard. Wij vinden dat juist prettig, maar we kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn voor wie het wel wat zachter had gemogen. Steun is er voldoende en mede doordat het stuur aan alle kanten verstelbaar is, kan het vinden van een comfortabele positie geen probleem zijn. Achterin heb je voldoende ruimte voor hoofd en benen. Nadeel: de achterbank kan alleen in zijn geheel worden neergeklapt. Vette pech dus voor een tweede Golf-passagier: die kan gaan lopen.
Gezellig!
Draai de contactsleutel om, zet de lichten aan en de Golf heeft een verrassing in petto. De dashboardverlichting is knalblauw, op het hallucinerende af, en de wijzers felrood. Wij vonden het vooral 's avonds beregezellig in de Golf, maar een passagier zei dat ze 'er een beetje psychedelisch van werd'. Smaken verschillen. Voor de rest borrelen er vooral twee woorden op: zwart en massief. Alles aan deze Golf voelt aan alsof het gebouwd is om een gemiddelde atoombom te overleven. Draai aan de knop voor de ventilatie en je hebt het idee dat je een kluis opendraait, zo zwaar en degelijk gaat dat. En dat geldt voor alle bedieningsknoppen en -schuiven. Het is duidelijk: deze auto kan ouder worden dan z'n bestuurder.
De Golf lijkt wel uit graniet gehouwen - daar kan élke concurrent een puntje aan zuigen.
Dan de motor. Laten we één ding zeggen: de oude Golf 1.3- en 1.4-basismotoren hebben we altijd ondingen gevonden. Goed, ze hielden het eindeloos vol, maar dat 'eindeloos' gold ook voor de tijd die je nodig had om op 'n béétje snelheid te komen. Acceleratiemetingen deed je niet met een stopwatch, maar met een zandloper. En met dat in het achterhoofd: oh, wat een verrassing is de jongste 1.4! Hij heeft er acht kleppen bij gekregen, is 15 kilo lichter en met 75 pk zo'n 15 pk sterker geworden. En daarmee is het VW eindelijk gelukt de Golf een basismotor mee te geven die op alle fronten voldoet. Hij presteert naar behoren, verbruikt niet te veel en klinkt nog ook. Kortom: lekker uitgebalanceerd. We kwamen trouwens bij lange na niet in de buurt van het opgegeven verbruik van 1 op dik 15. Wij reden 1 op 12, en zo idioot hard hebben we nou ook weer niet gereden.
De vering en demping zijn stevig maar comfortabel. Sturen doet-ie strak. Uiteindelijk zal de Golf over z'n voorwielen gaan glijden, maar link wordt 't nooit. Schakelen gaat voorbeeldig. Zo hoort het.
Conclusie
Eén ding staat na deze test als een paal boven water: niemand hoeft zich nog langer te schamen voor het feit dat hij een instappertje gekocht heeft. Op deze Golf is zelfs ABS standaard! Ook in andere opzichten weet de Golf te bekoren. Deze Volkswagen is zó solide en zó doordacht! Het is een briljante vertegenwoordiger van een nieuwe generatie auto's.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.4 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.149 mm / 1.735 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.065 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 580 kg |
Banden | 175/80TR14Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,8 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Lees ook
Test: Volkswagen Golf GTI Edition 25 - na vier jaar werd Golf 4 GTI wel leuk
Deze Volkswagen Golf R32 is een ingetogen beest - In het Wild
Volkswagen Golf R32 (2003) vs. Alfa Romeo 147 GTA (2003) - Dubbeltest dikke youngtimers met V6
VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?
Volkswagen Golf 1.9 TDI - 2002 - 1.003.674 km - Klokje Rond
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.