Volkswagen Caddy Combi 1.6 TDI 102pk BlueM. T. Trendline (2011)
De bestelwagen voorbij
Hoewel aardig gemaskeerd heeft de Caddy Combi hier en daar nog duidelijk herkenbaar bedrijfswagengenen. Het gaat soms om kleine dingetjes, zoals het ontbreken van een fancy afdekplaat over de motor en in plaats van glimmend is de pookknop in de Caddy gewoon matzwart. Het zijn zo maar een paar kleine zaken die een utilitaire afkomst verraden. Minder zichtbaar, maar misschien wel het belangrijkste verschil met de civiele Volkswagen-producten, is de achterwielophanging. Hier geen onafhankelijke constructie met schroefveren, maar een voor bedrijfswagens niet ongebruikelijke starre as met bladveren.
Achter het stuur van de Caddy ziet alles er heel herkenbaar als een Volkswagen uit. Toch is het dashboard wel degelijk uniek voor de Caddy. Het betekent nog steeds overzichtelijkheid en eenvoudige bediening, alleen wat minder flitsend gedecoreerd; meer zwart, minder chroom. Maar bijvoorbeeld wel een gekoeld dashboardkastje. Functionaliteit voorop. De stoelen zitten goed, ook als je bovengemiddeld lang bent. Deze auto is tenslotte bedacht als dagelijkse werkplek. Desalniettemin is er ook aan vervoer van kinderen gedacht: zo is de passagiersairbag uitschakelbaar.
Krachtige diesel
De 102 pk sterke 1.6 TDI doet wat er van hem wordt verwacht. Hoewel je hem gerust in toeren kunt laten klimmen, heb je normaal boven de 2.000 tpm eigenlijk niets te zoeken. Nou ja, tenzij je op de snelweg 120 rijdt, dan staat de naald van de toerenteller namelijk op 2.200. Helemaal stil is de auto daarbij niet, maar storen doet dat niet echt. De handgeschakelde vijfbak laat zich zonder problemen bedienen en de onderlinge stappen tussen de verzetten zijn prima. Hoewel de Caddy is voorzien van een start-stopsysteem bleek de auto niet zo superzuinig als Volkswagen opgeeft. Tijdens onze test hadden we 7,6 liter dieselolie per 100 kilometer nodig.
De Caddy stuurt zoals we dat gewend zijn bij een midi-MPV, niet te vaag of overbekrachtigd. De vering is zeker niet te stug, alleen ervaar je op korte hobbels wel dat de wielophanging net iets minder verfijnd is dan we gewend zijn. Storen doet het echter niet.
De grote attractie van de Caddy moet worden gezocht in het deel achter de voorstoelen. Instappen doe je via de schuifdeuren, die standaard zijn voorzien van kindersloten. Het voordeel van de schuifdeuren is niet alleen dat ze het instappen vergemakkelijken, maar dat je ook zonder hindernissen kinderen in een stoeltje kunt vastgespen, ook als je krap ingeparkeerd staat. De zit op de achterbank is goed en royaal, aan hoofdruimte geen gebrek. Mocht het de bedoeling zijn om nog meer mensen mee te nemen, dan is er een derde zitrij te bestellen.
Bij deze auto speelt bergruimte een heel belangrijke rol. We zijn echter gestopt met het tellen van opbergvakjes; het zijn er te veel, in alle soorten en maten. Als het om grotere lading gaat, is de achterbank in twee ongelijke delen naar voren te klappen. De delen verdwijnen hierbij echter niet onder de vloer. Wil je een vlakke laadruimte, dan zul je de bank eruit moeten halen. Dan ontstaat er een laadvolume van maar liefst
3.020 liter.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Caddy Combi 1.6 TDI 102pk BMT Trendline |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.090 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.406 mm / 1.794 mm / 1.856 mm |
Wielbasis | 2.681 mm |
Massa leeg | 1.446 kg |
Laadvermogen | 818 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 740 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,6 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 9,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,8 s / 18,6 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 134 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Zoek je echt veel ruimte? Deze ‘ludospaces’ bieden het voor €7.500
Volkswagen Caddy 4Motion/Amarok 2.0 TDI 180 pk 4Motion
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Ford E-Tourneo Courier: slimme gezinsauto toch niet voor Nederland
Extravagante Hyundai Staria krijgt opfrisser
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.