Volkswagen Caddy 4Motion/Amarok 2.0 TDI 180 pk 4Motion
Grip voor de zaak
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
In de bedrijfswagenwereld is vierwielaandrijving niet zomaar een fancy hebbedingetje, maar voor sommige takken van sport simpelweg een must. Volkswagen biedt diverse modellen aan met 4Motion-techniek. Is dat een nuttige investering?
Over de zin en onzin van vierwielaandrijving kun je een aardige boom opzetten. In eerste instantie geldt dat ook voor bedrijfsauto's. Wat moet je nu met 4x4-techniek in het vlakke Nederland? Maar er is wel degelijk een markt voor dit soort modellen. Als je veel op modderige bouwterreinen rijdt of flinke aanhangers moet verslepen over drassige weilanden, dan is vierwielaandrijving een uitkomst. Maar ook Natuurmonumenten, nutsbedrijven, hulpdiensten en bijvoorbeeld bedrijven die werkzaam zijn in de Rotterdamse haven maken dankbaar gebruik van dit soort auto's. Volkswagen biedt daarbij keuze uit liefst vier modellen. Naast de Caddy, Transporter en Amarok is sinds kort namelijk ook de Crafter leverbaar met integrale aandrijving. In 1985 begon het allemaal met de Syncro-versie van de T3, die net als zijn hedendaagse opvolger Transporter 4Motion vooral in de Alpenlanden populair bleek. In Nederland is het 4x4-aandeel bij de T5 circa 5 procent. Geen enorme aantallen dus, maar toch een interessante niche. In het Spaanse Andalusië kunnen we nader kennis maken met de 4Motions van Volkswagen Bedrijfswagens. Als eerste gaan we op stap met de vierwielaangedreven Caddy, voorzien van de welbekende 2.0 TDI met in dit geval 110 pk. Die is overigens ook alleen voor de 4x4-Caddy leverbaar, zijn broertje met voorwielaandrijving is uitsluitend verkrijgbaar met de 140 pk sterke variant van de tweeliter diesel. Ten opzichte van de qua vermogen beter vergelijkbare voorwielaangedreven 1.6 TDI met 102 pk bedraagt de meerprijs van de 4Motion-uitvoering € 2.500 exclusief btw en bpm. Een behoorlijk stevig bedrag dus. Desondanks kan deze auto een interessant alternatief zijn voor een kleine SUV, als je hem tenminste op grijs kenteken kunt rijden. Er is ook een Combi-versie op geel kenteken verkrijgbaar, maar dan mag je alle belastingen aftikken en praat je opeens over € 41.290. Slik… De grijskentekenvariant mag echter al voor €18.050 mee naar huis. Voor dat bedrag krijg je een auto met 3,2 kuub laadruimte waarmee je probleemloos een paardentrailer uit de modder trekt. De langere Caddy Maxi kan zelfs 4,2 m3 kwijt in zijn bagageruimte.
Harmonieus
Het onderstel van de Caddy is in grote lijnen identiek aan de Touran, alleen heeft hij achter een starre as met bladveren in plaats van een onafhankelijke wielophanging. Dit komt ten gunste aan een hoger laadvermogen. Tijdens het rijden is dat echter geen groot nadeel. Hoeveel dergelijke constructies in onbeladen toestand nog wel eens wat springerig willen reageren op wegoneffenheden, is het veergedrag van de Caddy heel harmonieus. Hooguit merk je op korte hobbels dat de achterkant net een tikje onrustiger is, maar in andere opzichten rijdt hij bijna als een midi-MPV.
Als de omstandigheden erom vragen, kan de elektronische Haldex-koppeling van de Caddy 4Motion maximaal 100 procent van het vermogen aan de achterwielen afgeven. De achterwielen springen overigens niet pas bij als de voorwielen doorslippen, het vermogen wordt onder alle omstandigheden optimaal over de voor- en achterwielen verdeeld. Daardoor ligt de Caddy ook in snel genomen bochten heel stabiel op de weg. Met de 110 pk sterke tweelitermotor kan de goed 1,4 ton zware besteller prima uit de voeten, alleen op steile hellingen zou iets meer trekkracht soms welkom zijn. Toch is het comfortabel kilometers vreten met dit werkpaard, zeker ook door de prettig zittende voorstoelen. Het dashboard vertoont eveneens veel gelijkenissen met dat van de Touran, alleen is hier wat meer zwart plastic te vinden en wat minder chroom. Daardoor oogt het allemaal saai. Met wat positivisme zou je 't robuust en doelmatig kunnen noemen…. Als we even later een offroadparcours verkennen met de 4x4-Caddy, blijkt hij zelfs daar nog heel aardig zijn mannetje te staan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Transporter kan hij niet worden geleverd met een sperdifferentieel voor de achteras, maar dat merk je alleen in écht zware omstandigheden. De elektronica aan boord van de Caddy zorgt ervoor dat je tegen heuvels oprijdt die te voet nog een fikse kluif zouden zijn. Niet echt heel relevant wellicht, maar toch leuk dat het kan.
SUV-alternatief
Een andere optie voor fans van vierwielaandrijving is de pickup Amarok. Sinds begin dit jaar wordt hij ook geleverd met een tweeliter TDI met twee turbo's en 180 pk, die altijd is gekoppeld aan een achttraps automaat. Met traditionele koppelomvormer overigens, die weet wat beter raad met zware aanhangers. Deze aandrijflijn maakt een serieus SUV-alternatief van de Amarok. De achtbak heeft een voorkeur voor hogere versnellingen, waardoor je met een lichte rechtervoet al bij 80 km/h in de hoogste versnelling rijdt. Bij 120 km/h draait de motor slechts 2.000 tpm, waardoor het geluidscomfort op een hoog plan staat. En dankzij het riante koppel van de twinturbo-TDI hoeft de bak niet steeds hectisch terug te schakelen als je wilt versnellen. Hoewel deze Amarok bijna 1.900 kg weegt, hoeft hij zich niet te schamen voor zijn prestaties. De acceleratie naar 100 km/h vergt bijvoorbeeld 10,9 seconden. Belangrijker nog is dat de motor je het gevoel geeft dat hij altijd kracht paraat heeft, wat goed past bij zijn stoere uiterlijk. Voor pickup-begrippen staat het rijcomfort op hoog niveau, ondanks de lichte achterzijde en starre achteras is het rijgedrag behoorlijk in balans, al doe je natuurlijk wel wat consessies ten opzichte van een luxe SUV. Het interieur is goed afgewerkt, hoewel het kraakje in het dashboard van onze testauto en de niet overal gelijkmatige naden doen vermoeden dat de fabriek in Argentinië toch iets minder strenge eisen stelt. Vanaf de zomer rolt de Amarok voor Europa echter in het Duitse Hannover van de band, met name om de leveringstijden te kunnen verkorten. Overigens was het voor de Nederlandse importeur nog een hele kluif om de Amarok met dubbele cabine op grijs kenteken te krijgen. De eisen die daaraan gekoppeld zijn, zorgden ervoor dat speciaal voor de Nederlandse markt de laadbak verlengd moest worden, waarop ook het ESP in verband met de veranderde gewichtsverdeling weer moest worden aangepast. De inspanningen hebben echter geloond, want met een vanafprijs van € 32.800 is de Amarok 2.0 TDI 180 pk 4Motion met dubbele cabine voor ondernemers een interessant alternatief voor een prijzige SUV.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Zoek je echt veel ruimte? Deze ‘ludospaces’ bieden het voor €7.500
Volkswagen Caddy Combi 1.6 TDI 102pk BlueM. T. Trendline (2011)
Volkswagen Amarok
Jan-Kees zijn eerste auto was een Ford Escort XR3, het antwoord op de Golf GTI
Renault Kangoo Limo: geen Kangoo, wel absurd
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.