Volkswagen Bora 2.0 Comfortline (2002)

Redelijk feestelijk

Volkswagen Bora 2.0 Comfortline
Toegegeven: een Bora staat niet bovenaan in onze Favorieten Top Tien. En eerlijk gezegd ook niet in de Wannahave Top Twintig. Want dit is nou typisch zo'n auto die je glad vergeet. De hoogste tijd om de Bora 'ns te trakteren op een testritje.

Raar eigenlijk, bedenken we als we de Bora ophalen. 't Is toch gewoon een Golf met een puist meer kofferruimte. Bovendien krijg je die stoere vierkante koplampen er ook nog gewoon bij. De ovale lampen van die Golf hebben we intussen ook wel gezien; deze afwisseling is eigenlijk best prettig. Toch verkoopt de Golf bijna tien keer beter dan de Bora - dat zet je wel een beetje aan het denken.
Kennelijk zorgt die kofferbak toch voor problemen. Nu moet u ons toch even helpen - want hij is gigantisch. Of beter: vrijwel even groot als die van de Passat. Daar kun je gerust een massa troep in meenemen - dat willen we toch allemaal? En VW stelde ons niet teleur door van die rare beugels te gebruiken. Nee, de Bora-klep opent gewoon met keurige gasveren. En net als in een gewone Golf kun je de leuning van de achterbank platleggen zodat de beschikbare bagageruimte nog groter wordt. Je kunt trouwens met de sleutel de achterbank vergrendelen, zodat ongewenste indringers geen toegang hebben.
Voor deze test beschikten we over een Bora met tweeliter-motor. Een bekende krachtbron, die je in auto's van het hele VW-concern terugvindt. Hij is goed voor 115 pk vermogen, wat niet bijzonder indrukwekkend is, maar hij heeft wel een prettig koppel van 170 Nm. Daardoor is de Bora-motor behoorlijk 'elastisch'. Om even te versnellen hoef je niet zo nodig een tandje terug te schakelen.
Nadeel van deze motor - en trouwens van veel VW-benzinemotoren - is dat 'ie niet fluisterstil is. Hij heeft een behoorlijke brom in zich en is altijd goed te horen. Minder enthousiast zijn we ook over het gemiddelde testverbruik, dat nog ruim onder de 1 op 10 lag.

Allemansvriend
Als rij-auto stelt de Bora 2.0 ons niet teleur. Zoals gezegd maakt de motor goed gebruik van z'n koppel. De Bora is een echte allemansvriend. Hij stuurt prettig licht; een tikkeltje indirect, maar wel nauwkeurig. Hij is comfortabel geveerd en schakelt probleemloos. De remmen zijn krachtig (ABS en remkrachthulp standaard). Het geheel maakt de Bora een makkelijk te rijden auto, maar zeker geen feestelijke sportauto. Met z'n comfortabele onderstel is 'ie in snelle bochten zoals verwacht onderstuurd, maar da's met een beetje liften van het gaspedaal zo opgelost. Dan komt 'ie weer netjes in het spoor.
De piloot van een Bora Comfortline heeft ook niet veel te klagen. Het ontbreekt je eigenlijk aan niets voor een aangename rit. Automatische airco, cruise control, elektrisch bedienbare ramen rondom, een automatisch dimmende binnenspiegel - het zit er allemaal op of aan. 't Is alleen jammer dat het er een beetje verouderd en rommelig uitziet.
We wisten bijvoorbeeld niet dat er zoveel grijsachtige tinten te gebruiken zijn: de boven- en onderkant van het dashboard, de bekleding op de deur, de stoelbekleding, een joekel van een VW-logo op het stuur, de gordelhoogteverstelling, de randjes om de pook, de randjes om de meters, Het alu paneeltje op de middenconsole - het zijn keer op keer andere variaties op het grijze thema. En om het geheel compleet te maken: de pookknop is van heel donkerbruin hout en de dashboardverlichting is blauw. Die bonte opeenstapeling van kleuren maakt het behoorlijk onrustig en doet het je duizelen.

Prima zit
Desondanks zit je er prima. Het stuur is lekker dik en is in hoogte en diepte te verstellen en ook met de verstelmogelijkheden van de stoel konden we ons prima vinden. Op de achterbank moet je je knietjes intrekken, want daar is is het niet echt ruim. Boven je hoofd valt het nog wel mee, maar voor je benen is het kielekiele.
Toch is de Bora 2.0 nu echt zo'n auto die er niet speciaal uitspringt - en dus nog steeds niet gauw op onze favorietenlijstjes zal opduiken. Z'n vormgeving is netjes; een beetje behoudend misschien. Van binnen is het ook simpel gehouden; de
blauwe dashboardverlichting is het frivoolste dat we konden vinden. De rijeigenschappen zijn ook niet speciaal - er zijn concurrenten die strakker en dynamischer rijden. Z'n prijs springt er ook al niet positief of negatief uit: de Bora 2.0 Comfortline kost ruim € 22.500. 'n Redelijk bedrag voor een auto met zo'n motor en deze uitrusting - niets meer en niets minder. 'Redelijk' is gewoon het woord om deze test af te sluiten.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Bora 2.0 Comfortline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.255

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.376 mm / 1.735 mm / 1.446 mm
Wielbasis 2.511 mm
Massa leeg 1.207 kg
Laadvermogen 573 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,6 s / 13,8 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.