Toyota Yaris 1.5 Hybrid (2018) - Test
Investeren in de toekomst

In een tijd waarin auto's steeds meer als kortetermijnproducten worden behandeld, is de Toyota Yaris Hybrid een buitenstaander. Deze auto koop je niet om na vier jaar weer in te ruilen, maar om op lange termijn besparingen te realiseren
Stel dat je cv-ketel vandaag stuk zou gaan en reparatie economisch niet meer rendabel is. Dan kun je een nieuwe gasgestookte cv-ketel laten plaatsen, investeren in een warmtepompinstallatie of voor een tussenweg gaan in de vorm van een hybride warmtepomp. Waar de eerste volledig op fossiele brandstof werkt en de tweede volledig elektrisch functioneert, biedt de laatste een combinatie van beide en zit met z'n prijs ook ongeveer tussen de twee alternatieven in. Bovendien valt die makkelijker in te passen in een reeds bestaand huis dan een warmtepompinstallatie. De analogie kun je bijna naadloos
doortrekken naar auto's. In principe is het mogelijk om nu over te schakelen op volledig elektrisch vervoer. Maar dan moet je én geld kunnen investeren, én de elektrische auto moet aansluiten bij je mobiliteitsbehoefte. Een traditionele auto met verbrandingsmotor is goedkoper en flexibeler, maar minder gericht op de toekomst. Of je gaat voor een hybride, zoals de Toyota Yaris Hybrid. Die kost weliswaar meer dan een conventionele auto, maar je draagt wel bij aan een lagere uitstoot van onder meer CO2 en de investering komt op termijn naar je toe.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.5 Hybrid Bi-Tone Plus |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 25.275 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 169 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.945 mm / 1.695 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.060 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s |
Brandstofverbruik | 3,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 82 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto

Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion Dubbeltest

Toyota Yaris GR Sport vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

Test: Skoda Fabia - Nissan Micra - Toyota Yaris

Suzuki Swift vs. Toyota Yaris - Dubbeltest
