Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2014) - Test
Fris en vrolijk
De Toyota Yaris heeft niet bepaald het imago van ultieme funcar. Toch zetten de Japanners de gefacelifte Yaris neer als 'fun to drive'.
Al jaren geldt de Toyota Yaris als een bijzonder betrouwbare, maar ook wat saaie auto. Dat is mede te danken aan het doorgaans behoudende ontwerp. Halverwege dit jaar heeft de Yaris echter een facelift gekregen, waarbij het ex- en interieur stevig zijn aangepakt. Zeker de neus is behoorlijk opvallend, met een duidelijke kruisvorm in de grille en de bumper, net als bij de kleinere Aygo. Toyota geeft hoog op over het rijplezier en mede daarom hebben we voor deze test de 1,3-litermotor met 99 pk gekozen, in plaats van de 1,0-litermotor met 69 pk. Die laatste is toch maar net aan voor de circa 1.000 kg wegende Yaris.
Behalve het uiterlijk is ook de binnenkant aangepakt. Het harde plastic van het dashboard heeft plaatsgemaakt voor mooiere kunststof, die naar wens is op te vrolijken met een gekleurde baan. Het tegen meerprijs leverbare multimediasysteem is voor deze klasse heel mooi en heeft een duidelijk scherm en een redelijke bediening. Het diepe, volwassen geluid dat uit de speakers komt, is bovengemiddeld goed.
De zitpositie is redelijk, maar helaas is het stuur niet ver genoeg in diepte verstelbaar. In het instrumentarium zijn de meters half in elkaar geschoven, met een klein toerentellertje links. Al met al een nette cockpit, die je nog mooier kunt maken door automatische klimaatregeling te bestellen. Ons testmodel heeft een handbediende airco. Achterin is de ruimte voor een auto in dit segment netjes, maar zeker niet overdadig.
De 1,3-litermotor heeft dus bijna 100 pk in huis, maar je moet hem flink op toeren rijden, wil je al dat vermogen daadwerkelijk benutten. Dat zijn we in dit turbotijdperk niet meer gewend, maar stiekem is het best leuk om af en toe tot 6.000 toeren door te trekken. Om vlot in te voegen op de snelweg is dat overigens niet nodig. Slechts bij een plotselinge inhaalactie moet je alles van de motor vergen. Gelukkig is er een zesbak aan boord, wat zowel het geluidscomfort als het gemiddeld verbruik (1 op 18) ten goede komt.
De Yaris veert steviger dan voorheen, desondanks filtert het onderstel oneffenheden keurig weg. Het sturen gaat mooi gelijkmatig, maar echt speels wordt de auto nooit. Tegenover de stevige prijs van de Dynamic staat een complete uitrusting, met onder meer het genoemde multimediasysteem en een goede achteruitrijcamera.
Oordeel
De huidige Yaris ziet er goed uit en zit heel gedegen in elkaar. Zijn rijeigenschappen laten zich meer omschrijven als strak dan als speels. De prijs is stevig, maar de kwaliteit is er ook naar.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.640 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.329 cc |
Maximaal vermogen | 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.885 mm / 1.695 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.015 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 880 kg / 550 kg |
Banden | 195/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,7 s / 8,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 16,8 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 5,0 l/100km) |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Toyota Yaris (2011-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2
Skoda Fabia - Hyundai i20 - Toyota Yaris - Opel Corsa - VW Polo - Peugeot 208
Suzuki Swift - Toyota Yaris - Vergelijkende Test
Toyota Yaris (2014) - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.