Toyota Urban Cruiser - Test

What's in a name

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban Cruiser
AutoWeek 15 2009
AutoWeek 15 2009

Je leest het in AutoWeek 15 2009

Verreweg de meeste SUV's zien niets anders dan asfalt. Toyota heeft z'n nieuwe kleine SUV dan ook op deze leefomgeving geënt. Dat onderstreept de fabrikant met de naam die het voor de auto heeft gekozen: Urban Cruiser. Hij ziet er dan wel stoer en onverschrokken uit, maar laat je geen zand in de ogen strooien door z'n uiterlijk. Hij is echt gemaakt om stadse hindernissen te overwinnen, zoals verkeersdrempels, en doet z'n naam dus eer aan.

Met de Urban Cruiser vult Toyota feitelijk het gat op dat door de driedeurs RAV4 is achtergelaten. Van dat laatste model is immers alleen de vijfdeursvariant vervangen. Met de naamgeving van de nieuweling heeft Toyota al willen aangeven waarvoor hij bedoeld is. De Urban Cruiser is de volslagen tegenhanger van de Land Cruiser, de alleskunner van het Japanse merk die vooral naast de gebaande paden weet te imponeren. De Urban Cruiser heeft de taakomschrijving meegekregen om dat vooral in de stadsjungle te doen.
De boreling van Toyota is nog geen vier meter lang; met 3,93 meter is de koek op. In de breedte meet de auto 1,73 meter en hij steekt 1,54 meter de lucht in. De koets maakt mede door z'n afmetingen een gedrongen indruk. Toyota is eens goed gaan zitten voor de vormgeving. De inspanningen van de designers hebben geresulteerd in een stoere koets met krachtige looks. De hoge, geaccentueerde taillelijn, de dikke dorpelbekleding en de wielkastverbreders geven de Toyo een onverzettelijke uitstraling; deze auto kan tegen een stootje, lees je ervan af. En van z'n looks moet de auto het vooral hebben. De Urban Cruiser is echt een model voor automobilisten die voor een kek uiterlijk gaan.
Geen 4x4
Want de Urban Cruiser mag dan wel uitstralen dat-ie een robuuste alleskunner is, hij ontbeert zaken als vierwielaandrijving, een bak met een extra reductie en een ruime bodemspeling die 'm naast het asfalt diensten kan bewijzen. Geeft niets; zijn naam geeft al aan dat-ie niet gecharmeerd is van zandheuvels en blubberpoelen.
Toyota levert het model op sommige markten naar keuze met een 100 pk sterke 1,3-liter viercilinder VVT-i benzinemotor of een 1,4-liter D-4D diesel. In Nederland komt alleen de benzineversie beschikbaar. Dat betekent dat wij hier te lande verstoken blijven van vierwielaandrijving, want die is alleen te verkrijgen in combinatie met de 90 pk sterke dieselmotor. De Nederlandse importeur meldt echter dat het alsnog de 1.4 4x4 hierheen haalt, als de vraag naar deze versie dat lonend lijkt te maken. Maar vooralsnog moet de Urban Cruiser het stellen met een 100 pk sterke dertienhonderd op Euro 95. Op papier lijkt die sterk genoeg om de bijna elfhonderd kilogram wegende auto in beweging te krijgen. Op onze vlakke wegen is de zestienklepper een adequate motorisering, maar op de steile bergwegen in Portugal, waar Toyota de Urban Cruiser presenteert, heeft de benzinekrachtbron het duidelijk moeilijk met de kleine SUV. Regelmatig zie je je gedwongen om één of zelfs meerdere verzetten terug te schakelen om de gang in de auto te houden. Volgens de fabriek wordt de tegenwind de Urban Cruiser bij 175 km/h te sterk, en sprint hij in 12,5 seconden van 0-100 km/h. Nou ja, sprinten … Tussenacceleraties klaart de Toyota echter met verve, mede dankzij de aangenaam aanvoelende versnellingspook, die zich met korte, droge klikklakgeluiden door de versnellingen laat loodsen. In druk stadsverkeer weet de Urban Cruiser zich dus prima te weren, en dat is van het grootse belang voor deze auto, die toch naar verwachting het leeuwendeel van z'n bestaan door stadsverkeer zal krioelen. Niet alleen z'n compacte buitenmaten, maar ook z'n overzichtelijke koets met tamelijk recht aflopende achterkant maken dat je de Urban Cruiser precies daar kunt prikken waar je 'm hebben wilt. De Japanner voelt wendbaar en stabiel aan dankzij z'n op de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen, en laat zich niet snel van de wijs brengen in rap genomen bochten.
Zodra je voor een verkeerslicht staat en de versnellingsbak in vrij zet, slaat de motor af. Niet omdat de boel naar z'n grootje is of de brandstoftank droog staat, maar omdat Toyota een start-/stopsysteem toepast op de Urban Cruiser. Toyota zet zwaar in op wat ze zelf Optimal Drive noemen, het terugdringen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Het start-/stopsysteem dat standaard op de Urban Cruiser zit, is hier een uiting van. Volgens z'n scheppers consumeert de Urban Cruiser iedere honderd kilometer 5,5 liter euro loodvrij, en blijft de CO2-uitstoot steken op 129 g/km. We hebben het niet kunnen controleren. Wat we wel weten, is dat het start-/stopsysteem prima functioneert. Het laat de motor onvermoeibaar iedere keer weer zonder aarzelen aanslaan zodra je de eerste versnelling inschakelt. Dat geeft de burger moed, zeker als je bedenkt dat elke stad bezaaid is met verkeerslichten.
Creatief

Ondanks de compacte buitenafmetingen heeft de Toyota voldoende bewegingsvrijheid in het interieur weten te scheppen. Veel binnenruimte is gecreëerd door de wielen op de hoeken van de auto te plaatsen. Voorin ervaar je voldoende ruimte, maar ook achterin kunnen twee volwassenen het best een tijdje uithouden. Het verbaast daardoor des te meer dat er achter die achterbank een bagageruimte zit, die gewoonweg fors is in zijn klasse: 314 liter kun je achter in de auto kwijt. En de inhoud stijgt naar 749 liter als je de achterbank neerklapt.
Niet alleen op de buitenkant hebben de Japanners hun best gedaan, in het interieur zijn ze eveneens creatief geweest, al blijft dat vrijwel beperkt tot de vormgeving van het dashboard. Zo is het instrumentenpaneel gebaseerd op een radarscherm. Een andere eyecatcher is de middenconsole. Deze is zo gestileerd dat hij los over het dashboard gedrapeerd lijkt.
Voor wat veiligheidsvoorzieningen betreft, beschikt de Urban Cruiser over Toyota's Minimal Intrusion Cabin System dat energie die vrij komt bij een botsing moet absorberen en distribueren. Daarnaast heeft Toyota zeven airbags in de auto verborgen. Systemen als ABS, aandrijf- en stabiliteitscontrole moeten verder de veiligheid verhogen. Verder zijn standaard op de instapper, die Aspiration heet: een handbediende airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierramen vóór én achter en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Dynamic voegt daar onder andere keyless entry, climate control en een automatisch dimmende binnenspiegel aan toe. Toyota overhandigt de sleutels van een Urban Cruiser voor een straffe vanafprijs van E 19.990.

Video

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.