Toyota Prius IV Hybrid Executive - Klokje Rond Speciaal

Zorgeloos in zee

Toyota Prius
AutoWeek 3 2020
AutoWeek 3 2020

Je leest het in AutoWeek 3 2020

In 2017 stak de Toyota Prius van de vierde generatie van wal voor onze duurtest. Na 100.000 kilometer met de wind in de zeilen is het moment om hem uit de vaart te nemen nog lang niet in zicht.

De vierde generatie Toyota Prius reed bij ons voor met één opdracht: houd de reputatie van je voorgangers in ere. Die eindigden steevast boven aan de lijst als het om betrouwbaarheid ging. Nou, we kunnen er kort over zijn: hij heeft ons niet in de steek gelaten. Integendeel! Daarbij paart de huidige generatie van de hybridevoortrekker een fris uiterlijk en verse techniek aan de bouwkwaliteit van zijn voorgangers. Anders dan anders, al meer dan twintig jaar. En in de tussentijd heeft de Prius zich tot een 4,54 meter lange limousine ontwikkeld.

Ook aan de binnenkant vaart de Prius nog steeds zijn eigen koers, al is die – op het eerste gezicht – niet altijd even goed navolgbaar. De plaatsing van knoppen en schakelaars lijkt willekeurig en het centrale display doet denken aan de jaren 80. De regeling van het klimaatsysteem zit een verdieping lager en ook die is verre van conventioneel. Hoe hij werkt, is weer wel in één oogopslag duidelijk. Het kost dus wat geduld om er vertrouwd mee te raken. De materialen voor het interieur doen niet altijd even hoogwaardig aan, maar ze zijn zorgvuldig verwerkt. Daar valt niets op af te dingen.

KENMERKEND EN SIMPEL

Wie weleens eerder met een Prius heeft gereden, kijkt niet vreemd op van het geloei dat bij het intrappen van het gaspedaal van onder de motorkap komt. Bij de vierde generatie is dit niet anders. Subtiel te werk gaan is hier de enige remedie. Respect overigens voor Toyota omdat het kleine pookje van de automaat nog steeds op de middenconsole prijkt, net als bij het eerste type Prius. Zo kenmerkend en zo simpel. En eigenlijk geldt dit voor de hele omgang met deze auto. De complexe techniek doet haar werk, zonder dat je het merkt.

Wat wel opviel: bij meting aan het einde van de duurtest is de remweg twee meter langer dan aan het begin. Daar staat tegenover dat blokken en schijven nooit zijn vervangen. Ze hebben nog zo veel reserve, dat ze zeker tot 120.000 kilometer meegaan.

Voor de rest valt er niets aan te merken op de prestaties van de Prius. Ook de motor is nog zo fit als een hoentje. Een blik met de endoscoop in het binnenwerk bevestigt dit. Weliswaar is er wat koolafzetting zichtbaar in alle vier de verbrandingskamers, maar dat is geen reden tot zorg, volgens een deskundige. Na een intensieve technische controle kan hij alleen maar concluderen dat de patiënt kerngezond is. Zó gezond dat het zonde zou zijn om hem helemaal uit elkaar te halen. We begrijpen de hint en besluiten ter plekke om de duurtest met nog eens 50.000 kilometer te verlengen. Gegarandeerd dat we hier nog op terugkomen!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Wind in de rug is fijn als je er iets mee opschiet. Dat is bij de Prius zeker het geval: die heeft zich in gunstige zin ontwikkeld, maar is even betrouwbaar gebleken als zijn voorgangers. Verbruik en kosten pleiten ook voor deze hybride. Voorlopig rijden we ermee door, want we hebben er alle vertrouwen in dat de techniek standhoudt.

Signalement

Merk Toyota
Model Prius 1.8 Hybrid Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 163 Nm bij 3.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.540 mm / 1.760 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.350 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 725 kg / 725 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s
Brandstofverbruik 3,3 l/100km
CO2-uitstoot 76 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum