Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive (2016) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
De Prius IV
- 83.000 km
Achtergrond
Goed altijd om een beoordeling in perspectief te kunnen plaatsen. De Prius heb ik 1,5 jaar en 23.000km gereden, de afgelopen 10 jaar heb ik de volgende auto’s gehad:
* Skoda Fabia Combi 1.2TDI Greenline (2011, 0-68.000km), privé
* Volvo V40 D2 Momentum (2013, 0-89.000km), privé
* Renault Mégane Estate 1.5dCi Limited (2015, 6.000-26.000km), privé
* Volvo V70 D2 Nordic+ Luxury Line, Intellisafe Line (2014, 83.000-107.000km), privé
* Volvo V70 D4 Polar Plus met alle lines (2016, 31.000-95.000km), lease
* Opel Ampera-E (2019, 0-23.000km), lease
* Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo (165pk) Business Executive (2020, 0-29.000km), lease
En nog een aantal 2e auto’s (Twingo 1 uit 2003, Twingo 2 uit 2012, Twingo 3 uit 2015, Citroën C1 uit 2009, Citroën C3 uit 2016, Opel Adam S uit 2015) en hobby auto’s (oa Volvo C70 Coupé T5 uit 1998, Audi A4 Cabrio 1.8T CVT uit 2006).
De Prius
Het gaat hier om een Prius Executive uit 2016 die ik bij een Toyota dealer heb gekocht. De auto is nieuw aan de enige vorige eigenaar geleverd door dit bedrijf.
Executive betekent bij Toyota veel luxe: leer, head-up display, JBL audio, parkeerassistent, volledig keyless, blind spot, lane departure, 17 inch wielen. En standaard ook al adaptieve cruise, automatische airco etc.
Toen ik de auto kocht stond deze op nieuwe Michelin Cross Climate banden (17 inch, 215 breed).
Waarom de Prius
In het rijtje hierboven staat geen enkele Japanner. De Prius stond dan ook niet direct bovenaan mijn lijstje. Het moest in ieder geval een niet al te oude auto met automaat worden, adaptieve cruise, goede stoelen (later meer hierover), niet te veel kilometers gereden en geschikt om een ongeremde kar van ca 600kg te trekken. Ook LED-verlichting stond op de lijst (helaas heeft de Prius geen matrix zoals Opels Intellilux) en goede audio was ook een wens. Alle kandidaten heb ik doorgerekend in een Excel waarbij ik rekening hield met restwaarde en praktijkverbruik (kijk eens op de site van Travelcard!).
En zo kwam (helaas?) toen de Prius steeds als veruit het voordeligste uit de bus. En als meest betrouwbare: op internet vind je geen problemen met turbo (is er ook niet), directe inspuiting (idem), distributieketting, automaatbak of olieverbruik!
Aan het begin van de zoektocht kwam ik bij de dealer een zilvergrijze tegen met donkergrijs velours. Die sloot een beetje aan bij mijn beeld van Japanners… Eigenlijk meer om te bewijzen dat een Prius echt niets is, heb ik op een ochtend een andere dealer gebeld die net een Executive binnen had. Uiterst vriendelijke dealer waar ik hem direct een dagje mocht proberen. Tja, en met zwart leer, een blauwe lakkleur en vol opties voldeed deze eigenlijk aan alle eisen. En met de CVT-automaas erg soepel en schokvrij, vergelijkbaar met een elektrische auto. Deze dus maar gekocht!
Waarom geen andere Toyota hybride? Een Corolla kan slechts 450kg (ongeremd) trekken, een Camry niets. Een CHR kan wel weer meer trekken, maar heeft weinig been- en kofferruimte. Een SUV (RAV-4) vind ik niet echt geweldig, is een stuk zwaarder en verbruikt meer.
Pluspunten
* het verbruik, zie het afzonderlijke hoofdstuk
* betrouwbaarheid
Alles doet het en heeft het zonder enige hapering gedaan. En dat laatste is ook wel uniek, maar sta je al snel niet meer bij stil. Deuren ontgrendelen altijd, alle functies werken altijd zoals het hoort.
* 10 jaar garantie! Maar nooit gebruik van hoeven maken…
* soepel rijden, vooral in fileverkeer, doordat de auto niet schakelt
Een tip is misschien om in de ECO-stand te rijden. Klinkt misschien wat gek, maar dan reageert de auto minder fel op het gaspedaal, rijd je meer elektrisch en schiet de auto niet snel hoog in de toeren. Heb ik 99,5% van de tijd gedaan.
Ten opzichte van moderne turbomotoren valt ook op dat de kracht erg lineair is. Mijn vorige V70 D4 en Insignia hadden nog best wat moeilijke toerengebieden en dipjes in de vermogenskromme. En de motor van de Prius kantelt helemaal niet als je het gas loslaat of juist ineens veel gas geeft, dat was bij de andere auto’s echt wel anders. De aandrijflijn is echt een superieur staaltje techniek. Natuurlijk niet enorm krachtig, maar door het elektro-koppel onderin zeker voldoende.
* adaptieve cruise met ook een ‘klassieke’ functie
Je kunt de cruise control ook gewoon als klassieke cruise control gebruiken (knopje 2 seconden ingedrukt houden). Dat kan bij Volvo ook, maar bij veel andere merken niet (bv VAG produkten). Ook is het systeem ‘full-range’, dus vanaf 0kmh.
* het hybride systeem in het algemeen
Veel voordelen: je merkt het overschakelen van elektrisch naar de brandstofmotor nauwelijks. En het systeem weegt ook niet zo veel, met 1.350kg is de auto niet erg zwaar.
* de bouwkwaliteit
Je kunt alle functies gerust gebruiken, alles geeft het vertrouwen nog vele kilometers mee te kunnen. Nergens rammels of kraakjes (en daar ben ik behoorlijk precies mee!).
* het TNGA platform
Comfortabel, maar ook niet onsportief. Je kunt prima wat sneller een rotonde of afrit van de snelweg nemen. De vering en besturing is ook relatief comfortabel en licht afgesteld. Boven de 100km/h vind ik de besturing wat te licht en vaag/minder nauwkeurig worden (zeker niet zo lekker zwaar/vlezig als bv de Adam S). Gelukkig heeft de gemiddelde Prius rijder daar niet zo veel last van!
* fysieke knoppen voor bijvoorbeeld verwarming
* hulpmiddelen: uit = blijvend uit
Ook hier beter dan concurrenten. Lane departure is net zo slecht als bij concurrenten, maar je hoeft de functie maar één keer uit te zetten en niet elke rit opnieuw.
Wat kan beter
* stoelen
Stoelen zijn erg persoonlijk natuurlijk, maar deze zijn lang niet zo universeel als Volvo stoelen of Opels AGR. De verstelbaarheid is matig (rugleuning niet traploos en alleen de achterkant van de zitting in hoogte), de zitting kort en naar beneden gekanteld. De voorkant van de stoel staat dus lager dan de achterkant en dat is zeker met het gladde leer geen ideale combi. Wel goed op te lossen met een ASS stoel trouwens, die ik direct heb laten monteren.
* kachel/ventilatie
Matig. Waarschijnlijk om energie te besparen is de kracht van de ventilator beperkt, waardoor je regelmatig met beslagen (achter-)ramen rijdt terwijl niemand om je heen dat heeft. En ik heb alle standen geprobeerd.
* ergonomie, parkeersensoren
De knoppen lijken willekeurig geplaatst op het dashboard en stuur, maar daar wen je snel genoeg aan. Gelukkig zijn er genoeg fysieke knoppen. Helaas ontbreekt wel een knop om de parkeersensoren uit te zetten. Deze versie remt namelijk ook automatisch bij achteruitrijden en het mogelijk raken van een obstakel. Dat kun je in het menu uitschakelen, maar als je dat binnen 10 minuten hebt gevonden verdien je een prijs. Helaas kun je met een fietsendrager dus niet meer uit je parkeervakje komen zonder herhaaldelijk door veel remmen en gasgeven het systeem te doorbreken…
* multimedia
Het is natuurlijk wel een auto uit 2016; mijn smartphone van toen werkt al niet eens meer. Maar het systeem is traag, heeft geen fysieke knoppen (voor bv volume) en geen Apple CarPlay (ondanks dat dit volgens de folder wel zou moeten kunnen). Muziek afspelen via bluetooth is ook niet geweldig en het geluid van de telefoon (muv het belsignaal zelf…) te laag om goed een gesprek te voeren. En je hoeft ook niet per se een auto met JBL zoeken.
Verbruik en gebruikskosten
En dan het belangrijkste onderdeel. Het verbruik is echt enorm laag. Zonder moeite reden we gemiddeld 4.2l/100km inclusief veel snelwegverkeer (woon-/werkafstand is 125km enkele reis waarvan 120 snelweg). Maar als je wat beter je best doet is de fabrieksopgave ook mogelijk (3.3l/100km), zie bijvoorbeeld de foto met dit verbruik over een afstand van bijna 90km.
De accu is niet groot en effectief wordt maar 60% gebruikt (tot minimaal 20% en maximaal 80%), maar toch is dit voldoende om de meeste files door te komen en bij een stoplicht elektrisch op te schuiven in de rij. Of bijvoorbeeld het laatste stukje naar je bestemming door de stad te rijden. Meest zuinige ooit is 1.6l/100km over een rit van ca 10km.
Gebruikskosten
Hier kan ik kort over zijn. Iets anders dan regulier onderhoud als olie, filters en ruitenwissers vervangen heb ik (en de vorige eigenaar ook) niet gehad. De wegenbelasting is nog relatief laag door het lage gewicht en de verzekeringspremie ook. De restwaarde is ook goed, mede waarschijnlijk door de 10 jaar garantie die Toyota ook op gebruikte auto’s biedt.
Conclusie
Zoek je een erg soepel/smooth rijdende ruime, comfortabele auto met veel opties, die betrouwbaar is, zeer lage gebruikskosten heeft en die je geen verrassingen (of slapeloze nachten) geeft? Dan is de Prius zeker wat voor je.
Ook als je liefhebber bent van mooie en efficiënte techniek is de Prius een prima keuze! Als liefhebber van auto’s vond ik het leuk om er een tijdje in te rijden, maar heb ik de auto ingeruild voor een Yaris GR Sport. Zelfde rijervaring en techniek, maar dan met iets meer ‘emotie’.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.