Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2017)

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwste model Prius

  • 50.000 km

Na vele Toyota's, waaronder Carina, RAV4, Verso etc nu onze tweede Prius.
Onze vorige Prius beviel zo goed, dat we besloten weer een nieuwe Prius te kopen. Zaken als degelijkheid, geen rammels, laag benzineverbruik, comfort, techniek en ruimte gaven de doorslag.

Begin wennen aan de lagere instap vergeleken met vorige model, ook interieur met wit/zwart bekleding bekoorde ons matig. Niet alleen de zit is wat lager, ook het dashboard lijkt wat hoger. Duurde even voor ik mijn "zit" goed kon vinden.

In de nieuwe Prius Dynamic zitten veel veiligheidssystemen ingebouwd, alleen mis ik de automatische ruitenwisser. Toyota viel in deze uitvoering terug op de intervalschakelaar.

Qua interieur valt ook op dat wanneer de achterstoelen naar voren gaan, er geen vlakke laadvloer ontstaat, maar dat er een verhoging in zit. Lastig voor koffers etc. Ook ontbreekt de mogelijkheid voor het plaatsen van een reserveband, zoals bij het vorige model Prius wel aanwezig was. Er is nu wel een mooie plek voor het afdekscherm, maar of ik heb dit scherm gewoon op de juiste plaats of ingeval van veel bagage laat ik het scherm thuis. Niet echt een groot voordeel.

De Rear Cross functie is fantastisch, vooral de waarschuwing in de buitenspiegel voorkomt dat je ten onrechte naar de linker of rechter baan gaat, als in je dode hoek toch een auto rijdt. Systeem werkt goed.

Soms bij een scherpe bocht geeft het pre-collision systeem een alarmfunctie af. In het display knippert in rood "Danger", en de remklauwen van de auto worden op scherp gezet. Fantastisch dat het systeem erop zit, maar nog (gelukkig) niet nodig gehad. Ook voetgangers worden herkend, maar deze functie is nog niet van toepassing geweest.

Bij het lane departure alert voel je aan je stuur een kleine correctie, wanneer je zonder gebruik van je richtingaanwijzer, over een witte streep heen rijdt. Soms handig, maar vaak, zeker bij smalle wegen, waarbij de witte streep niet in het midden, maar aan de buitenkant van de weg zit, weer onhandig door de vele piepjes en correcties. Op zo'n moment kun je het systeem beter uitzetten. In Frankrijk bij het rechtdoor rijden op een bochtige weg verscheen dan ook al snel de mededeling, dat ik moest gaan koffiedrinken.

Een camera houdt de verkeersborden bij (Road sign assist) en projecteert deze in het dashboard. Klinkt leuk, maar werkt niet goed. Op A wegen staan aan de rechterzijde soms verkeersborden met de snelheid van de afrit en die pakt hij dan. Kan voorkomen, dat op het verkeersbord staat aangegeven dat je tussen 07.00u en 19.00u 100 km mag, De navigatie geeft aan 120 km en het dashboard geeft aan 70 km (van de afrit). Heel verwarrend, wie van de drie? Een keer reed ik achter een boerenkar met een bord achterop van max 15 km per uur. Prompt verscheen 15 km op mijn dashboard.

De adaptive cruisecontrol werkt goed en is instelbaar per 5 km (voorheen per km). Probleem is, dat als je op de rechterbaan zit en voor je rijdt een vrachtauto en je ziet in de spiegel dat nadat een auto op de linkerbaan jou gepasseerd heeft, jij er ook langs kunt, het systeem de auto al zoveel afremt , dat je het systeem wel moet uitschakelen om snel naar de linkerbaan te kunnen.
Als je de cruisecontrol aanhoudt, vind ik ook, dat de auto te langzaam weer snelheid maakt om goed te kunnen meekomen. Je moet dan echt gas bijgeven.
Als een auto, die voor je rijdt, stopt, remt de auto automatisch. Ik heb het een aantal malen gedaan, maar het gebeurt wel op het laatste moment en dan heel krachtig! Medereizenden zijn over het algemeen niet gecharmeerd van deze functie.

De parkeerhulpcamera werkt goed, maar wel valt mij op dat de lens gauw vies is, waardoor onduidelijk beeld ontstaat. Andere auto's hebben daar m.i. minder last van.

Het navigatiesysteem was vergeleken met de vorige versie Prius een pure achteruitgang. Kon je voorheen zien welke route hij zou volgen (je kon vooruit scrollen), nu is het een heel star systeem geworden. Bij de vorige versie kon je ook zien wanneer een parkeerplaats met of zonder restaurant zou komen, nu is dat anders geregeld. Je moet nu aangeven dat je naar een restaurant zoekt. Het systeem zoekt dan de dichtstbijzijnde restaurants. Dat moet je een kilometer later herhalen, want het kan zijn, dat het aangegeven restaurant weliswaar dichtbij is, maar bij een vorige afslag lag. Door 2 maal in te toetsen zie je of een restaurant verder weg of dichterbij is gekomen. Terugrijden wil of kan je uiteraard niet. Dit systeem moet echt gebruiksvriendelijk worden gemaakt. Ook goed als Toyota het navigatiesysteem uit de vorige Prius weer inbouwt in onze auto. De gebruiksgemakken zijn dan tenminste weer terug.

Om het wisselen van de zomer/winterbanden te voorkomen, de Prius direct laten uitrusten met Michelin Cross all weather banden. Betekent voor het gebruik in de zomer 1 op 22 en in de winter 1 op 20. Helaas zijn de Michelin banden na 50.000 km niet mooi rond afgesleten, waardoor cubs zijn ontstaan, volgens Michelin normaal, volgens mij niet. Profiel is na 50.000 km nog ruim voldoende. Die cubs zorgen voor een irritant geluid bij constante snelheid. Claim wordt door Michelin niet gehonoreerd. Ik persoonlijk raad deze band om die reden af. Ga hierna waarschijnlijk over op GoodYear,

De nieuwe Prius wordt weinig verkocht, hij schrikt nog net niet als hij een andere nieuw model Prius tegenkomt. Jammer, want de auto rijdt echt heerlijk, soepel, geruisloos en comfortabel.

Bijzondere onderhoudskosten hebben we niet gehad.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.