Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Vorm volgt functie.
- 44.000 km
Voor gebruik in NL (wij wonen veelal buitenslands) na een aantal jaren tot volle tevredenheid te hebben gereden in een Lancia MUSA Platino Plus gekozen voor een auto die vooruitstrevendheid verenigt met economische benutting van de ruimte tussen voor- en achteras: in de MUSA kon je veel meenemen en dat geldt ook voor de huidige Prius. Zeker met neergeklapte achterbank bijna net zoveel als in de Volvo V70 die we in Duitsland rijden. En wanneer je regelmatig van Amsterdam naar je tweede huis rijdt en dikwijls spullen meeneemt is dat zonder meer een vereiste. Waarom dan juist gekozen voor de Prius? Op grond van een zestal jaren zeer positieve ervaringen met een Toyota Previa Executive (een aantal jaren terug) en omdat ik in Californië met enige regelmaat in een Prius heb gereden en altijd weer aangenaam werd verrast wanneer er getankt moest worden. De informatie op de verbruiksmonitor spreekt voor zich en stimuleert een efficiënt rijgedrag. Dat betekent niet dat je langzamer zou gaan dan het overige verkeer. In tegendeel, tussensprintjes gaan relatief snel als gevolg van de traploze versnellingsbak. Daarbij komt dat ik het uiterlijk van het huidige zeer uitgesproken model bij nadere beschouwing tot in detail vind kloppen. Vorm volgt functie, net zoals bij sommige Citroëns uit de jaren die helaas nooit meer terugkomen...Jammer dat de komende facelift de auto weer "back to normal" maakt....Er is al zoveel eenvormig blik op de weg. De Prius is een Executive uitvoering die als companycar van mijn "oude" Toyota dealer na een jaar tegen een aantrekkelijke prijs beschikbaar kwam.
De uitrusting omvat vele veiligheidsvoorzieningen waarvoor je bij sommige premium merken diep in de buidel moet tasten. Ik zal u niet vermoeien met de hele trits maar wil het Head Up Display dat zeer praktisch kan zijn niet ongenoemd laten, evenmin de Lane Departure Alert, met automatische stuurcorrectie. Het functioneert perfect. Evenals de Rear Cross Traffic Alert, die vooral praktisch is wanneer je achteruit een parkeervak op een drukke straat wilt rijden. De Blind Spot Monitor doet zijn werk doeltreffend en minder luidruchtig dan in de Volvo. De Bi-Led koplampen zijn in één woord fantastisch. Grootlicht dimt ook effectief wanneer er tegenliggers zijn.Tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve ervaringen, waarbij aangetekend moet worden dat ik de standaard gemonteerde 215/45R17 Toyo banden- alhoewel nagenoeg onverslijtbaar- inmiddels heb laten vervangen door de nieuwste generatie Good Year Vector All Weather banden. Qua grip en rijcomfort een wereld van verschil met de op zuinigheid getrimde fabrieksbanden. De wegligging is door het lage zwaartepunt en de gelijkwaardige gewichtsverdeling op voor- en achteras zo wie zo al bovengemiddeld. Iets dat ik eigenlijk op grond van het rijden in vorige modellen van de Prius niet verwachtte. Deze maakt werkelijk verschil! En dan het verbruik: regelmatig rijden in de stad (Amsterdam) maakt 1 op 25. Alles bij elkaar, dus de Autobahn inbegrepen zonder snelheidsbeperking 1 op 23. En daarover ben ik tevreden.
Wat goed bevalt is de stilte tijdens het rijden. De motor laat zich niet horen, tenzij je het gaspedaal vol intrapt. Maar het vroeger zo kenmerkende gehuil van de CVT is is gereduceerd tot aanvaardbare tonen. Wat minder positief ben ik over de voorstoelen; ze zien er weliswaar comfortabel uit en de zit is voor personen van gemiddelde lengte goed. Maar de zittingen bieden op langere ritten minder zijdelingse steun dan je zou willen. Verder is het vreemd dat de stoelen niet elektrisch te verstellen zijn voor een topuitvoering. Dat de bijrijderstoel niet in hoogte is te verstellen is een minpunt. De afwerking van de binnenzijde is dik in orde. De materialen kunnen ermee door, zij het dat de portierbekleding aan de bovenzijde een wat dunne indruk maakt. De kwaliteit van de leren bekleding is goed.
Het feit dat er alleen een spuitbus voorhanden is in geval van bandenpech is een misser. Iedereen weet dat die dingen niet werken in winterse omstandigheden. Mijn dealer raadt zelfs af de kit te gebruiken wanneer dit onverhoopt nodig zou zijn i.v.m. mogelijke niet te verhelpen schade aan de band, wanneer die nog te repareren zou zijn. Jammer dat een origineel noodreservewiel meer moet kosten dan een complete nieuwe bandenset. (796Euro). Bij mijn Volvo kostte een soortgelijk setje 200 Euro.
Voor het overige niets dan lof. De navigatie in deze auto werkt prima en is accuraat. De connectiviteit is zelfs zeer goed en de auto kan overweg met de meest uiteenlopende telefoontjes. Het systeem is ook zeer gebruiksvriendelijk, eigenlijk net zoals de hele auto dat is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.