Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2017)

autoreview

Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2017)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf55.555 km
KM-stand laatst74.774 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e 1,5 maand

  • 58.957 km

Na de vakantie maar eens tijd voor een korte review na diverse soorten wegen en korte en lange ritten gemaakt zijn.

Intro waarom een Prius:
Van een BMW 3-serie naar een Toyota Prius, je zult wel denken: wat is er aan de hand??
Even terug naar aug/sept 2017: door inleveren leaseauto moest er een prive auto weer aangeschaft worden. Ik zat toen vooral naar 3-serie tourings te kijken, maar degene met juiste opties kwam niet voorbij en de wederhelft vond een station niet nodig. Dus toen voor een sedan gegaan.
Echter na ruim 1,5 jaar vielen er diverse dingen op:
- onkosten
--verbruik: stuk hoger dan verwacht ondanks rustige rijstijl (1:13,5)
--onderhoud: viel zwaar tegen (2 dure reparaties gehad: 800 euro en 1200 euro)
- M-sport met 18 inch runflat) op sommige wegen wel heel stug (toch iets te stug, gewone banden bracht niet veel verbetering)
- niet praktisch: vrouw wilde fiets meenemen (geen trekhaak) en was verbaasd dat leuning achterbank niet naar beneden kan (optie bij BMW); 2 grote koffers passen niet op elkaar in kofferbak: sta je dan op Schiphol...koffer op achterbank tussen 2 personen

Met een vakantie met de auto voor de boeg, weer een storing (emissiestoring) en aanstaande APK+beurt, naar een andere op zoek die: ruimer/praktischer, betrouwbaarder (lagere onderhoudskosten) en zuiniger.
De kandidaten die voorbij kwamen:
- BMW 3-touring / 4 GC / 5-touring: BMW rijdt erg lekker en deze varianten zijn stuk ruimer/praktischer. Echter 4 GC minst ruim vd 3. Ook had ik mijn vraagtekens bij onderhoudskosten/gebruikskosten. Ook inruilprijs voor mijn BMW vond ik zwaar tegenvallen
- Mazda 6 (model vanaf 2014): als leaseauto (station, diesel) gehad en toen erg goed bevallen, ook diverse keren als huurauto in buitenland gehad (sedan, benzine automaat). Voorkeur ging uit naar faceliftmodel vanwege interieur en onderstelverbeteringen (dat verschil heb ik zelf ondervonden; als je voor een 6 gaat, zeker faceliftmodel nemen) en de 165 pk versie. Na wat gebruikerreviews gelezen te hebben, diverse problemen over (trillende) remmen gelezen en dealers die niet coulant hierin waren met vervanging (mijn lease 6 had ook last van trillende remmen). Ook dat de auto toch wel erg groot is (4,80 meter), bleef dit 2e optie, dan wel handbak, want de automaat haalde erg de beleving uit de auto.
- Toyota Prius / Rav4 Hybrid: in Midden-Oosten met een RAV4 (ene laatste generatie) gereden en dit reed erg lekker. 2ehands nog wel erg prijzig en wederhelft vind een SUV niks. Toen ik de Prius liet zien, was ze wel enthousiast. De Toyota dealer had beide staan. Na een proefrit in een Prius en hierbij koffers gepast hoe ruim de kofferbak is (erg ruim, de 6 is niet echt ruimer!).

Na alles op een rijtje gezet te hebben (slechte inruilprijs bij BMW en hogere gebruikskosten, Mazda viel af vanwege de automaat, erg groot), werd het de Prius vanwege:
- uiterlijk: in het wit vind ik het model er goed uit zien (felblauw of knalrood staan hem ook goed); dit is subjectief, maar vond mijn Honda Civic uit 2010 ook een mooi model (wat ook een love-of-hate-it model is)
- de occasion had ook al een trekhaak had en 4-seizoensbanden (aangezien ik toch regelmatig fiets mee wil nemen, scheelt dit flink in investering, zo ook de 4 seizoensbanden)
- erg stil, comfortabel en zuinig (tijdens proefrit zonder moeite 1:25)
- goede inruilprijs van vorige auto
- ruimte/praktisch: 5e deur en kofferbak erg ruim (mooi vierkant ook)
- garantietermijnen; nog 6 mnd volledige fabrieksgarantie, daarna 24 mnd Toyota NL garantie. Levenslange garantie op motor, bak en accupakket

2 weken na aanschaf de auto opgehaald bij de dealer. 2 flesjes wijn gekregen en uitgebreide uitleg over alle (veiligheids) systemen. Dat zijn er nogal wat!
Volgens RDW is het een Dynamic uitvoering, maar de auto komt uit Duitsland (door officiele Toyota dealer zelf geimporteerd) en heb toch aantal items die er standaard niet op zitten op de Dynamic: eigenlijk is een Executive minus de leren bekleding (die ik niet mis)

Daarna nog 1,5 week aan de auto kunnen wennen voordat we ermee op vakantie gingen.

Na de vakantie nog wat rond huis gereden en na bijna 2500 km even een korte samenvatting:

Wat goed bevalt:
+ erg stil en comfortabel (Goodyear 4-season banden zijn erg comfortabel en stil)
+ goede audio (JBL) installatie met DAB+
+ erg ruim: op vakantie met 2 pubers en fiets achterop paste alles met gemak er in.
+ verbruik: ruim de helft aan de km's is met fiets achterop geweest, dan vind ik 1:21 erg netjes; in stadsverkeer heb ik al waardes van 2.5 tot 4 liter per 100 km gezien, daar merk je echt de meerwaarde van het hybride systeem, de BMW zoop hier behoorlijk
+ erg compleet: zoals ik al eerder zei, in feite een Executive zonder leer.

Opvallend:
- Adaptive cruise control laat vrij grote ruimte waardoor er toch mensen tussen gaan; bij vrij baan duurt het vrij lang voordat de snelheid weer opgepakt wordt
- Bij gebruik trekhaak blijft het obstacle detection system actief, waardoor als je de achteruit inschakelt je gelijk een remingreep krijgt omdat de auto denk dat er een object achter de auto staat; waarom moet dit
- knop voor stoelverwarming zit op aparte plek; doordat de plek zo raar is en de bestuurder in feite niet kan zien of de stoelverwarming van de passagier aan staat, zit er naast knopje van stoelverwarming voor bestuurder nog een extra lamp om aan te geven of stoelverwarming wel/niet aanstaat.

Wat kan beter (tips voor Toyota):
- Stuurverstelling: stuur kan maar beperk naar je toe gehaald worden. Ik heb na verhouding lange benen, dus wil het stuur eigenlijk meer naar me toehalen. Nu is het even zoeken naar wat rechter op icm stoel iets dichter dan gewenst (door ontbreken koppeling wel genoeg ruimte voor linker been om te strekken, op lange stukken kan ik mijn rechter been ook regelmatig strekken als de adaptieve cruise control erop staat) => Toyota: graag mee in diepteverstelling van het stuur
- navigatiesysteem: kaartweergave op zich oke, maar route berekening en de routes zelf...op vakantie de TomTom vergeten mee te nemen, dus zat me er af en toe wel aan te ergeren =>Toyota: jullie hadden een samenwerking met TomTom, pak die weer op!

Nieuwe jaar

  • 74.774 km

Alweer in 2022. Lange tijd niks gepost, want door COVID zeer weinig gereden (wie niet?). in 2020 nog geen 6000 km gereden en over 2021 in totaal 7750 km. Met de fiets was het 13.500 km :).
Zo kwam ik tijdens de 1e COVID winter (2020/2021) erachter dat meer dan 2 weken de auto niet gebruiken al tot een lege accu leidt! Na 1e keer een jump start van de pechhulp en bijna een uur rijden, een aantal weken later weer een lege accu: toen werd ik toch even naar de dealer gestuurd om de accu door te laten meten. Daar bleek de accu nog wel goed te zijn, echter: bij deze generatie Prius is de accu kleiner dan bij vorige generaties en wordt de accu alleen nog maar gebruikt om te auto te starten. De rest voor de stroombehoefte komt uit de hybrid accu. Advies van de dealer was toch minimaal 1x per 2 weken minstens 45 min te rijden met de auto om de accu voldoende vol te houden. Hmmm, beetje jammer maar goed.
De auto voldoet nog steeds prima. Soms wel een behoefte aan meer power, maar dan is sporadisch (dat is dan vooral in de eco stand, dan schakel ik toch even over naar de power mode). Erg ruim en praktisch (hele fiets kan er in als de bank plat ligt), kofferbak zou iets meer hoogte mogen hebben kwa hoogte onder het afdekzeil (de koelbox past er wel/niet onder), met de plugin versie zal dit nog minder zijn.
Verder ontstond er het idee om vanwege COVID een caravan te huren ofzo, maar het trekgewicht is te beperkt (dan had ik toch de RAV4 Hybrid 4WD moeten nemen waar ik toen over twijfelde...). Als ik nu over een andere auto begint, dan denk ik dat mijn wederhelft me raar aan kijkt en zal ook wel redelijk wat bijbetalen worden.
Verbruik over bijna 20.000 km staat volgens de boardcomputer op 4.4 liter/100 km (dit is in de praktijk 4.7 l/100 km). Soms verbaasd me het verbruik nog. Vorig jaar trip Utrecht-Dusseldorf-Utrecht gaf bij 4.1 l/100 km aan, met nog echt bijna alleen maar snelweg).
Onkosten: tot nu toe 2x een gewone onderhoudsbeurt gehad en 1x APK, niks bijzonders te melden. Zoals verwacht met nog vrij nieuwe auto en Toyota. Hopelijk blijft dit zo.
Update volgt als er iets bijzonders te melden is.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens