Toyota Prius
Op het juiste moment
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
De nieuwe Toyota Prius komt op het juiste moment. Diesel staat, door het gesjoemel bij Volkswagen, in een kwaad daglicht. En plug-inhybrides zullen volgend jaar in Nederland minder in trek zijn, omdat die minder belastingvoordeel krijgen.
De veel goedkopere benzine-hybride, die geen stekker nodig heeft om een laag verbruik te realiseren, kan van deze ontwikkelingen profiteren. Bovendien heeft Toyota heeft er veel aan gedaan om alles wat potentiële Prius-kopers tot nu toe tegenhield te elimineren.
Allereerst ziet de nieuwe generatie er aantrekkelijker uit. Dat is zeer welkom, want al maakte de Prius in de loop der jaren een evolutie door, hij bleef toch altijd een beetje een muurbloempje. Opzettelijk, want Toyota wilde dat Prius-rijders aan de wereld konden laten zien dat ze het milieu een warm hart toedragen. De Prius was een statement en de eigenzinnige, welhaast organische vormgeving hielp daarbij. De Prius hoefde niet sportief, stoer of sexy te zijn. En de eerste Prius-kopers, van het type geitenwollen sokken en houtje-touwtje-jas, vonden het prachtig. Maar door veel anderen werden de eerste generaties van de Prius toch vooral als suf, oubollig of saai bestempeld.
Bij de nieuwe generatie gaat het er ineens spannend aan toe. We zien een strakke coupé-lijn en futuristische trekjes, die doen denken aan de Toyota Mirai, 's werelds eerste brandstofcelauto in grootschalige serieproductie. Zo sierlijk hebben we de Prius nog nooit gezien. Ook binnenin blijkt dat Toyota het deze keer net even wat spannender maakt. Het dashboard is grotendeels uit sterk contrasterend wit en zwart opgebouwd. Dat staat hip, al is het jammer dat de kunststof hard en daardoor wat goedkoop aanvoelt.
Het digitale instrumentarium is gebleven, maar oogt nu kleurrijker en vertoont mooiere animaties. En midden in het dashboard, dat zich om de bestuurder heen vouwt, zien we een flink infotainmentscherm. Dat we hier met een hightech-auto te maken hebben, blijkt ook uit het eigenzinnige pookje van de automaat, dat deze keer tegen het dashboard hangt. Een bewuste keus van de ontwerpers, want nu is er tussen de voorstoelen meer plek voor bergvakken en de twee grote bekerhouders. Onder het pookje prijkt een speciale opbergplek voor de smartphone, die daar via inductie draadloos wordt opgeladen.
Vergeleken met het huidige model is de nieuwe Prius 20 mm lager, 60 mm langer en 15 mm breder geworden. De wielbasis bleef gelijk. Achterin hebben volwassenen voldoende zitruimte, zo blijkt. En doordat het batterijenpakket verder onder de achterbank is opgeborgen, ligt de vloer van de bagageruimte nu maar liefst 110 millimeter lager. De bagageruimte is met 56 liter gegroeid naar 502 liter en wordt nog altijd afgedekt door een zeil en niet door een harde hoedenplank, vanwege het gewicht.
Nieuw platform
De Prius is de eerste Toyota die op het nieuwe, modulaire platform van Toyota staat. Deze Toyota New Global Architecture (TNGA) zal alle C-segmenters van het merk gaan dragen. De motor kan hiermee lager worden ingebouwd, wat resulteert in een lager liggende motorkap. Belangrijker is echter dat het nieuwe onderstel leidt tot een lager zwaartepunt. De Prius helt daardoor minder gauw over in bochten en vertoont een beduidend betere wegligging. Het feit dat het koetswerk 60 procent stijver is gemaakt, helpt ook mee.
De koersvastheid in bochten is toegenomen en al bij de eerste kilometers is goed te merken hoe de Prius minder afstandelijk rijdt en meer met de bestuurder communiceert. Verder valt op dat de nieuwe wielophanging, met dubbele draagarmen achter, oneffenheden in het wegdek minder gauw aan de inzittenden doorgeeft.
En dan heeft Toyota de Prius ook nog eens 18 procent zuiniger gemaakt. Een hele prestatie, want hij wás al zo zuinig. Het doel van de ingenieurs was deze keer 1 op 40 en dat is hoog gegrepen voor een hybride zonder stekker. Helaas hult Toyota zich nog in stilzwijgen als het gaat om alle technische specificaties van de vierde generatie van de Prius, maar vooral op snelwegen gedraagt hij zich nu zuiniger, belooft de fabrikant. Het is de reactie op een veelgehoorde klacht, onder meer van leasemaatschappijen, die in de praktijk heel andere verbruikscijfers zagen dan Toyota had beloofd.
De batterijen zijn nauwelijks kleiner geworden en nog steeds van het type nikkelmetaalhydride (NiMH), maar ze kunnen meer energie opslaan. De twee elektromotoren zijn kleiner en lichter geworden en de 1,8 liter viercilinder benzinemotor werkt efficiënter dan ooit. De motorkracht bouwt gelijkmatiger op als je het gaspedaal diep intrapt en de Prius schiet nu minder gauw hoog in toeren. De aandrijflijn klinkt daardoor minder rumoerig dan voorheen. Vooral op hoge snelheid is ook goed te merken hoe goed deze Toyota is geïsoleerd. Dit moet een van de stilste auto's in zijn klasse zijn.
Het klimaat laat zich per zitplaats apart regelen en de bediening daarvan verloopt, net als bij heel veel andere functies, ook via knopjes op het stuur. Niet minder belangrijk is dat Toyota met de nieuwe Prius een inhaalslag maakt op gebied van de veiligheid. De huidige generatie, die uit 2009 stamt, liep zo langzamerhand flink achter bij zijn concurrenten als het gaat om radars en camera's. Het nieuwe model krijgt standaard een uitgebreid veiligheidspakket inclusief led-koplampen en -achterlichten, door radar gecontroleerde cruisecontrol met afstandshouder, automatisch remmen met voetgangersherkenning, rijstrookbewaking, grootlichtassistent en verkeersbordherkenning.
Begin maart arriveert de nieuwe Prius bij de Nederlandse Toyota-dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.
PRIVATE LEASE Toyota Prius
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Prius 1.8 Executive Limited | Navigatie | Camera | LM Velgen |
- 2017
- 102.656 km

Toyota Prius 1.8 Executive | Navigatie | Leder | Achteruitrijcamera | Draadlo
- 2016
- 70.498 km

Toyota Prius 1.8 Plug-in Executive | Navigatie | Lederen bekleding | Parkeer sensoren | Head-up display |
- 2019
- 97.528 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (210) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.