Test: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid vs. Kia ProCeed GT
Is Sports + Sport ook GT?
78 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Toyota’s GR Sport-badge geeft de Corolla een sportiever aanzien. Maakt die aankleding in combinatie met de krachtigste aandrijflijn van de Corolla Touring Sports een sportieve stationwagon? Een duel met de Kia Proceed GT moet het antwoord geven.
Een van de vele stappen die Toyota met de Corolla ten opzichte van de Auris heeft gezet, is die van een krachtiger design. Welke uitvoering je ook ziet rijden, hij straalt veel meer uit dan zijn voorganger. De GR Sport-aankleding doet daar nog een schep bovenop dankzij aangepaste bumpers, speciale lichtmetalen wielen en de badge op de achterzijde.
De grote opening in de voorbumper is voorzien van een grover raster, de lijnen zijn wat scherper, er zitten zwarte accenten onder aan de bumpers en er prijkt een zwarte lijst op de dorpel. In tegenstelling tot de Yaris GR Sport moet de Corolla met die toevoeging het wel zonder onderstelaanpassingen stellen. Vergelijk dat ‘GR Sport’ van Toyota dus maar met een aanduiding die bij veel merken als GT-Line in de folder staat: wel wat dikkere looks, geen ander onderstel. Nu kennen we de huidige Corolla als een prima rijdende auto en in combinatie met de krachtigste aandrijflijn heb je met de Corolla TS GR Sport een vlotte stationwagon, die 184 pk levert.
Dat is flink wat meer dan de krachtigste Kia Ceed SW met GT-Line-aankleding levert. Die komt tot 140 pk en dus komen we bij Kia een trede hoger uit, bij een heuse Proceed GT welteverstaan. Dat is de trendy broer van de Ceed SW, met een gelikte koets, die alle kenmerken van een stationwagon heeft, maar dan wel een waarbij de designers het laatste woord hadden. Die Proceed kun je wel met meer dan 140 pk krijgen, maar dan is die 204 pk sterke 1.6 T-GDI ook meteen een echte GT, waarbij die letters staan voor bijvoorbeeld onderstelaanpassingen, maar ook voor een eigen motorvariant.
KRACHTIGER HYBRIDE
Omdat de Corolla 2.0 Hybrid altijd een automaat is, waarbij de 2,0-liter viercilinder benzinemotor en de elektromotor samenwerken in een planetair tandwielstelsel dat werkt als continu variabele transmissie, kiezen we bij de Proceed GT voor de automaat met dubbele koppeling. Een handbak is ook leverbaar op de Kia. De komst van de krachtiger hybride aandrijflijn was voor Toyota aanleiding de Corolla wat sportiever in de markt te zetten, maar het grote voordeel van de 2.0 Hybrid ten opzichte van de nog altijd leverbare 1.8 Hybrid is het gemak waarmee hij presteert. Het gaat wat meer vanzelf, waardoor de transmissie de motor minder toeren hoeft te laten maken.
Vergelijk het rijden ermee daardoor met het rijden met een krachtige diesel. Je voelt van onderuit de vele newtonmeters de auto voortstuwen, maar zoals ook een krachtige zelfontbrander nooit echt sportief overkomt, zo bezorgt deze aandrijflijn je evenmin kippenvel. De benzinemotor levert 190 Nm en de elektromotor wekt hetzelfde getal op. Toyota vermeldt geen gecombineerde opgave. Over de acceleratie zul je ons echter niet horen klagen. De beloofde sprinttijd van 0-100 is 8,1 seconden en daar zitten we maar een halve tel boven. Ook de tussensprints verlopen voldoende vlot.
Meteen na het indrukken van de startknop merk je dat de Kia uit een ander vaatje tapt. Een brommetje laat zich horen, een geluid dat lijkt op resonantie van de uitlaat. Het zijn geen klanken die je rillingen over de rug bezorgen, maar vooruit, je merkt meteen dat je in een auto zit waarvan de fabrikant een fuifnummer wil maken. Het geluid kan nog toenemen door de sportknop op de middenconsole in te drukken. De 1,6-liter turbomotor is gretig en de automaat met dubbele koppeling voelt haarfijn aan, wat je als bestuurder wilt. Hij kiest dus de juiste schakelmomenten, die door de druk op de genoemde knop bij accelereren later plaatsvinden en bij afremmen eerder. Bij vol accelereren lijkt de motor er twee keer een schepje bovenop te doen. De eerste keer is bij 4.500 toeren en bij 1.000 toeren meer zet hij een eindspurt in. Een beetje dramatiek, die ook echt wel in daden wordt omgezet. Op aandrijflijn pakt de Kia punten, tenminste, als het op sportieve beleving aankomt. Als je naar het verbruik kijkt, is gemiddeld 1 op 13,2 niet slecht, maar met de Corolla halen we 1 op 19,3.
GELIKTE VORM
Als het gaat om het praktische gehalte van de auto’s snap je dat de Corolla meer punten scoort dan de Proceed. De Touring Sports heeft een langere wielbasis dan de hatchbackversie van de Corolla en daardoor behoort de Toyota tot de ruimste stationwagons in het C-segment. Daar profiteren de achterpassagiers van, maar ook qua laadruimte is de auto goed bedeeld. De vloer kan in twee standen en je kunt de vloer omdraaien voor als je wat grover spul vervoert of een kinderfietsje achterin gooit. In de testauto zat ook nog een rubber mat, waarmee de bagagevloer helemaal wordt beschermd tegen modder en dergelijke.
Dat het er achterin, maar ook voorin, qua hoofdruimte in de Proceed een stuk minder riant aan toe gaat, weet je zonder plaats te nemen in de auto. In de bagageruimte zijn onder de vloer diepe vakken, die heel wat spullen kunnen herbergen, dus deze gelikte vorm van een stationwagon kan echt nog wel van pas komen als je meer doet dan alleen met maximaal twee personen van A naar B rijden. Personen van 1,80 meter en langer voelen de kruin langs de hemelbekleding schuren en ook hebben ze minder beenruimte dan in de Toyota. Voorin ervaart de bestuurder van de Kia meer sfeer. De stoelen van de GT zijn breder dan die van de Corolla. Mooie stiksels dragen bij aan het gevoel dat je in een wat dikkere versie zit en qua ondersteuning doen de zetels niet veel onder voor die van de GR Sport-uitvoering van de Corolla. Die heeft mooie, geprononceerde stoelen met dikke randen, maar die zijn aan de krappe kant voor bredere personen. In de Corolla is de zitpositie iets lager. Het stuur kan ver naar de bestuurder toe, maar dat laatste geldt ook voor de Kia. Bij de recente update kreeg de Proceed net als de Ceed een digitaal instrumentarium, dat van opzet verandert wanneer je de Sport-modus kiest.
Dan ligt nog meer de nadruk op snelheid en toerental. Daarnaast werd het centrale scherm groter. Over de bedieningsinterface van Kia zijn we al jaren tevreden. In de nieuwste vorm verandert er op dat gebied niets. Het is een snelle, overzichtelijke bediening, en dat missen we in het Corollainterieur. Gelukkig beschikt dat nu over Apple CarPlay en Android Auto, wat op het eigen scherm een hele vooruitgang is. De materialen van de Corolla zijn in orde, maar van het Kia-interieur is net wat meer werk gemaakt. Alleen een klein GR-stripje op de dorpellijst herinnert je in de Toyota aan wat voor een versie je hebt gekozen.
STEVIG
Het sturen in de Kia voelt net wat directer en de auto zet zich ook sneller voor het optimaal nemen van de bocht. De keerzijde van de sportieve set-up van de Proceed GT is echter de stevige demping. We rijden de auto helaas op zacht winterrubber, waardoor we de grenzen van de wegligging niet helemaal kunnen opzoeken, maar de auto voelt overduidelijk enthousiast aan. Je voelt dat er veel tijd ging zitten in het realiseren van een dynamischer karakter ten opzichte van de gewone Proceed, die ook alweer een iets frivoler karakter heeft dan een gewone Ceed. De Toyota stuurt een fractie minder direct, maar het sturen en het onderstel geven je wel voldoende betrokkenheid bij het rijden. De enige dissonant zijn de Falken-banden, die veel rolgeluid produceren.
Wat nu als Toyota, zoals het bij de uitgaande Yaris deed, een apart GR Sport-onderstel voor de Corolla zou maken? De basis voelt lekker aan, maar nog niet uitgesproken dynamisch. Er zou echt wel een feestnummer van te maken zijn. Hoe fijn het platform van Toyota is, merk je wanneer je na een Corolla Hybrid overstapt in een Corolla 1.2 Turbo, die de kilo’s van een accupakket niet meezeult, waardoor de auto een stuk lichtvoetiger wordt, al moet je dan genoegen nemen met 116 pk. Overigens is het GR Sport-pakket alleen te combineren met de twee hybride versies van de Corolla.
RIANT
Toyota biedt de GR Sport ook nog aan als GR Sport Plus, de meest uitgebreide variant, die wij getest hebben. Het grote verschil is dat de Plus grotere wielen heeft, sportstoelen, die deels met leer zijn bekleed, en een uitgebreider audiosysteem. De lakcombinatie op de testauto kost € 1.495 extra en dat brengt het totale bedrag op € 40.335. Dat is heel wat minder dan Kia vraagt voor een Proceed GT, al voel je bij die versie wel dat het geld is gaan zitten in een aangepast onderstel en een ander stuurkarakter ten opzichte van een gewone Proceed, laat staan een Ceed SW. Zonder automaat kost een GT € 43.295, waardoor er sprake is van een fiks prijsverschil, helemaal als je er de € 2.000 bij op telt die Kia vraagt voor de automatische transmissie. Nu zit de Kia Proceed GT wel rianter in zijn spullen. Zo heb je elektrische stoelverstelling en stuurverwarming en zoals bij veel merken uit het Verre Oosten zijn de verdere optielijsten bij zowel de Toyota als de Kia kort. Een schuif-kanteldak kost bij de Corolla € 1.295 extra en bij de Pro ceed maar € 795. Op de testauto zit die optie ook.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Kia Proceed is een bijzonder model, dat zich als GT van een behoorlijk sportieve kant laat zien. Zoek je een vlotte, sportieve stationwagon, dan kan hij zeker op je lijstje. Aan dat criterium voldoet de Toyota Corolla Touring Sports met de krachtigste aandrijflijn en de sportiefste aankleding iets minder. Als Toyota de aanduiding GR Sport ook zou doortrekken naar een aangepast onderstel, zoals het merk dat met de Yaris GR Sport deed, dan zou de uitslag eindigen in een gelijkspel, al zal de 2.0 Hybrid nooit een echt sportieve aandrijfbron worden.
Lezersreacties (78) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.