AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Corolla - Eerste rijtest

Blufpoker

170 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 09 2019
AutoWeek 09 2019

Je leest het in AutoWeek 09 2019

Met de C-HR heeft Toyota laten zien dat het voornemen om sportievere auto’s te bouwen meer is dan een loze belofte. Bij de nieuwe Corolla zetten ze die lijn naar eigen zeggen door. Of is de nieuwe C-segmenter een sterk staaltje blufpoker?

 

‘Hot Hybrid Hatchback’, ‘Family Racer’, er vliegen nogal wat dynamische kreten door de zaal tijdens de persconferentie over de nieuwe Toyota Corolla. Na twee generaties Auris keert de bestverkochte typenaam uit de auto-industrie terug op de C-segmenter van Toyota. Het mag duidelijk zijn dat er meer dan ooit is gemikt op de dynamische eigenschappen van de auto. Dat de naam zo’n beetje gelijkstaat aan duurzaam en betrouwbaar, volstaat niet meer. Het moet uitbundiger, leuker en sportiever. Die belofte deed topman Akio Toyoda immers een paar jaar geleden. Met de C-HR cross-over loste het merk die belofte in door één van de scherpst sturende auto’s in het segment aan te bieden. Het feit dat de Corolla op hetzelfde TNGA-platform staat en met een nieuwe 180 pk sterke hybride aandrijflijn komt, lijkt erop te duiden dat Toyota wederom sportieve troefkaarten in z’n hand heeft.

Zodra de kaarten op tafel komen, blijkt echter meteen dat de Corolla zich aanzienlijk minder sportief verhoudt tot z’n directe concurrenten dan de C-HR. Vering en demping zijn een stuk softer, waardoor de hatchback wat meer rolt. De auto lijkt bovendien minder snel achter z’n besturing aan te willen duiken. Druk door en er treedt voorspelbaar onderstuur op, waarna de elektronica de boel weer netjes in het gareel brengt. Veilig, degelijk en met een adequate gripreserve, maar een Ford Focus of Honda Civic ligt aanzienlijk beter op de weg en zelfs de nieuwe Kia Ceed voelt gewilliger aan. Vergeet de dy namische beloftes echter en de nieuwe Corolla blijkt een aangename reisauto. Het comfort is bovengemiddeld en hoewel het de besturing aan scherpte ontbreekt, werkt deze wel voorspelbaar genoeg om de auto precies daar te plaatsen waar je hem graag wilt hebben. Goedmoedig laat de Toyota de kilometers passeren, er valt geen echte kritiek op het onderstel te geven. Toyota heeft zeker geen slecht rijdende auto op de weg gezet. Maar ook geen uitgesproken dynamische.

SAFETY SENSE

Wel een veilige auto, want elke Corolla krijgt in Nederland standaard Toyota Safety Sense mee, wat betekent dat zelfs de instappers al adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning en rijbaanhulp aan boord hebben, evenals een knie-airbag. Heel netjes, al valt er natuurlijk altijd meer luxe te bestellen. De prijslijst begint bij net geen € 24.000 voor de basismotor in Comfort-trim, maar kan oplopen tot boven de € 40.000 voor de sterkste en meest luxe uitvoeringen. Geen klein geld, maar technologisch kan de nieuwe Corolla goed meekomen met de concurrentie. Het interieur betekent bovendien een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de Auris. Het zit nog net zo degelijk in elkaar, maar ziet er mooier uit en dankzij een lagere zitpositie voel je je sneller thuis. De bediening van de meeste systemen werkt probleemloos, alleen het infotainmentsysteem blijft een verbeterpunt. Het werkt sneller dan voorheen, maar nog altijd trager dan de norm in dit segment en de menustructuur zal ook geen prijzen winnen.

Ook valt op dat de ruimte op de achterbank voor gemiddelde Nederlanders niet bepaald overhoudt. Dat probleem kan voor € 1.000 worden opgelost door te kiezen voor de stationwagon, de eigenaardig genaamde Touring Sports. Die heeft een zes centimeter langere wielbasis, waardoor de beenruimte geen probleem meer vormt. Dan krijg je de grotere kofferbak er meteen bij, want ook helemaal achterin toont de Corolla hatchback zich geen ruimtewonder. Afhankelijk van de uitvoering past er 361 liter in of zelfs maar 313 liter. De grotere jongens in het segment zitten rond de 400 liter. Ook de TS is zeker niet leidend in z’n segment, maar met 598 of 581 liter wel een stuk praktischer. Bovendien heeft de aandrijflijnkeuze een minder grote impact op de beschikbare ruimte.

TWEE HYBRIDES

De reden voor het verschil in bagageruimte zit namelijk in de grotere batterij van de nieuwe hybride aandrijflijn. Daarmee heeft Toyota de tamelijk unieke positie dat het, naast een conventionele 1.2 Turbo, twee stekkerloze hybride aandrijflijnen kan aanbieden in een model. De 1.8 Hybrid kennen we uit de C-HR en de Prius, maar die krijgt nu gezelschap van een 2.0 Hybrid. Hij combineert een 2,0-liter viercilinder met een 109 pk en 202 Nm sterke elektromotor om een systeemvermogen van 180 pk op de been te brengen. Daarmee kan de Corolla in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. En om de sportieve aspiraties nog eens kracht bij te zetten, zijn er ook flippers achter het stuur gemonteerd. Daarmee kan het planetaire tandwielstelsel in min of meer vaste verhoudingen worden gezet om zo versnellingen te simuleren.

Het enige probleem is: het werkt absoluut niet sportief. De prestaties stellen niet teleur, maar zelfs handmatig schakelen voorkomt niet dat er altijd een soort weeïgheid in de aandrijflijn blijft die voortkomt uit het ontbreken van een vaste verbinding tussen motoren en wielen. Wring hem uit en de verbrandingsmotor heeft altijd de neiging om een keel op te zetten, wat simpelweg niet prettig klinkt. Net als bij het onderstel geldt ook hier echter: laat de sportieve verwachtingen bij het instappen voor wat ze zijn. Dan blijkt de aandrijflijn wel degelijk over grote pluspunten te beschikken. Door het toegenomen vermogen van beide krachtbronnen komt de 2.0 Hybrid nog vlotter van z’n plek en blijft de rust bij een gematigde tot vlotte rijstijl beter bewaard dan bij de 1.8 Hybrid. Het verbruik zal daarnaast ongetwijfeld buitengewoon gunstig zijn, ergens tussen de 1 op 15 en 1 op 20 moet zonder problemen lukken. Vanuit die hoek bezien, lijkt de 1.8 Hybrid dan eigenlijk een betere keuze. Het vergt wat meer beheersing om met die aandrijflijn de rust te bewaren, maar het lukt heel aardig. Naast de grotere bagageruimte biedt die motorisering als voordeel dat de gebruikskosten en de aanschafprijs lager zijn.

Al met al hangt de beoordeling van de nieuwe Corolla tamelijk sterk samen met het verwachtingspatroon bij binnenkomst. Reken op een lagere, lichtere en sterkere C-HR en je komt tamelijk bedrogen uit. De levenslust van die auto schittert in het nieuwe model door afwezigheid. In plaats daarvan toont de Corolla zich veel meer een traditionele Toyota. Op geen enkel vlak laat de auto grote steken vallen, maar afgezien van de hybride aandrijflijnen leidt de C-segmenter ook nergens. En zeker niet op sportief gebied. Het lijkt er dus sterk op dat het merk inderdaad heeft gebluft met de nieuwe Corolla. Maar dat betekent niet dat hij slechte kaarten heeft.

*Per abuis vermelden we in het filmpje dat de wielbasis van de Corolla TS vier centimeter groter is dan van de hatchback. Dat is echter het verschil in wielbasis tussen de Auris en de nieuwe Corolla. Het juiste verschil tussen de hatchback en TS bedraagt zes centimeter. Excuses voor de fout.*

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Lage gebruikskosten
  • +Degelijke allrounder
  • -Achterhaald infotainmentsysteem
  • -Achterbankruimte hatchback

Lezersreacties (170) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Elmooooo
Elmooooo
  • 8
Ben blij dat de ''Corolla'' weer terug is in Nederland, maar ik schrik toch wel van de prijzen (met name van de hybride aandrijflijn) Heb 5 jaar lang een onverwoestbare Corolla uit 2001 in handen gehad. Wat een heerlijke auto met die 1.6 VVTI. (was ook niet de goedkoopste motor en uitvoering op dat moment) maar... nieuwprijs: Nog net geen 16k!
Pijnlijk dat rijden in een no-nonsense auto zo duur is geworden.
Kristian
Kristian
  • 13
Ik vind deze Corolla een tegenvaller. Vormgeving ben ik na een jaar alweer een beetje op uitgekeken, ruimteaanbod valt dus tegen en voor rijplezier hoef je hem ook niet te kopen. Blijft dus alleen de hybridetechniek over.
De Nieuwe Mazda 3 doet het dan wat mij betreft veel beter. Ook niet de ruimste in z'n klasse (bewuste keuze van Mazda), veel mooier interieur, biedt wel heel veel rijplezier (eerste rij-impressies al bekend) en ik verwacht ook veel van de Skyactiv-X motor.
Die schijnt ook heel zuinig en krachtig te zijn en voor mij als caravanbezitter heel belangrijk, hij heeft een fatsoenlijk trekgewicht.
Natuurlijk is het nog even wachten op het echte oordeel over de nieuwe Mazda 3, maar ik zie weinig redenen om voor de Corolla te kiezen. Wellicht dat de leaseprijs heel gunstig is...
RB 68
RB 68
  • 0
Vind de hatchback wel mooi om te zien maar net wat te krap de TS is idd een stuk ruimer voor de passagiers net als de sedan is ook zeer ruim achterin als ik de inhoud van mijn koffer bekijk met 452 liter kun je aardig wat in kwijt alleen hoop ik dat ze bij het nieuwe model de scharnieren anders maken komen ver in de kofferruimte waardoor je weer moet opletten met hoge dingen.
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
De oude Corolla 1,6 VVT-i was een erg fijne en comfortabele auto. (Meegehad als leenauto). Mooie anniversary uitvoering.
Deze mag ook graag mee als leenauto, maar dan een beetje langer. Misschien over een paar jaar de stationversie. Premium in een mooie jas.
Chasing alles
Chasing alles
  • 5
De station vind ik vele malen mooier, mooie strak vormgegeven auto.
Kalmah
Kalmah
  • 9
Is dit nou de enige stationwagon in het C-segment met een hybride aandrijflijn? Dan heeft 'ie eigenlijk geen concurrentie toch? Is maar goed ook denk ik...
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Kalmah: Kia komt in de tweede helft van 2019 met een Ceed SW PHEV. Accupakket van de Niro PHEV.
Matsuda
Matsuda
  • 14
Prima auto, al is de touring sports wel een must voor de meeste personen lijkt me.
Reviewer Autogefühl op youtube heeft met de 1.8 hybrid een verbruik van 4.2 L/100 km gehaald. Ongekend!
Herbie dv
Herbie dv
  • 12
tja....hoeveel % van de mensen willen de 'auto plaatsen waar je 'm hebben wil'
Anoniem
Anoniem
  • 3
Een echte auto is een sedan, dus ik wacht nog even op de nieuwe Toyota Corolla Sedan !
Anoniem
Anoniem
  • 34
Deze Corolla is bedoeld voor een meerderheid van de rijdende wereldbevolking. De review gaat over de reviewer. Wat hij verwacht, wat hem etc. Niet interessant. Slechte review tevens.
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 1
Helder verhaal. Kwestie van goed bekijken wat je in een auto zoekt dus. Wat is de meerprijs van de sedan? Die zou als 1.8 hybride ook naar Nederland komen. Dat is ook een erg nette wagen.
BMW 007
BMW 007
  • 1
@ Volvo 444: als sedan meneer zou ik dan maar snel uw Auris hatchback inwisselen van zodra de nieuwe Corolla Sedan er is!
Anoniem
Anoniem
  • 12
"Het is gewoon geen spannende auto." - Perfecte match dus met ongeveer 90% van het auto kopende en leasende publiek. En Toyota weet dat omdat ze het terug kunnen zien in de wereldwijde verkoopcijfers. Wereldwijd een succesnummer. En terecht.
Hansje62
Hansje62
  • 2
Ziet er leuk uit, maar zoals autoweek aan geeft: teleurstellend en blufpoker.
Hejsan
Hejsan
  • 29
Waardeloos review, vanaf de eerste zin is het deze journalist om te doen om de auto in een negatief daglicht te zetten. Ten eerste ziet deze Corolla er tig keer interessanter uit dan de Golf (de heilige referentie). Ten tweede is het een technisch hoogstandje. Hoe kun je een hybrid van Toyota nu een middelmatige auto vinden? Europese fabrikanten kunnen alleen maar dromen van een goed werkende benzine-hybride die zonder te stekkeren 1 op 20 haalt.
Dat zogenaamde goed sturen is voor 99% van de tijd totaal irrelevant. Bovendien ben ik wel benieuwd naar het referentiekader. Welke Focus met hybride-aandrijving had meneer in gedachten? Met extra accu's aan boord zal ook die wagen niet meer zo scherp sturen.
De titel bluf-poker geldt vooral voor alle concurrenten van de Corolla.
XJ II
XJ II
  • 18
DCA492: Mee eens. Alsof rijdynamiek/wegligging een 'moetje' is om veel AW-sterren binnen te harken. Waarom wordt een auto niet geprezen om de rust die deze uitstraalt en beleefd wordt, dat je uitgerust uit een auto stapt, dat je niet met niergordel om hoeft te rijden. Waarom was dat eigenlijk niet een aangename verrassing na je ervaringen met de CH-R?
Waarom is blauwe dashboard verlichting minder dan....ja, dan wat eigenlijk? Waarschijnlijk was de eerste ervaring met witte verlichting en ja, dan is de rest minder?
Ik mis en meer een stuk objectiviteit en zie teveel een persoonlijke mening van iemand die van rijdynamiek houdt. Teveel redenatie vanuit zijn perspectieven. Dat is geen journalistiek.
Voor het publiek die van rust, comfort en betrouwbaarheid houdt en waarde hecht aan uitgekiende hybride-techniek, is dit een erg goede keuze lijkt me. Koop de Touring voor een beter ruimteaanbod.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Blauwe dashboardverlichting zoals in de Golf IV! Verder lijken die verwarmingsunits verdacht veel op die uit de BMW F30, misschien door die samenwerking met BMW want in de nieuwe Supra zitten ze ook. Verder, tja, geen spannende auto maar dat verwacht je ook niet bij een Toyota. Autovisie klaagt ook over de ruimte, ergonomie en bij de concurrentie achterlopende infotainment.
Ruttie85
Ruttie85
  • 24
Eigenlijk interesseert dat negatieve commentaar me niet echt, halverwege de film haakte ik toch al af. Ik vind het een mooie en verfrissende wagen, veel klanten zullen al Toyota rijden en dan spreekt het voor zich dat je opnieuw hybride koopt. Alleen kunnen AW journalisten er blijkbaar nog steeds niet mee rijden. Topkwaliteit waardeer je pas ECHT als je het hebt. Wereldauto!
A W xxx
A W xxx
  • 14
Jammer dat de AW non VAG bullshit bingo weer gespeeld kan worden: premium, sportief, direct, niet grensverleggend, stelt teleur -> bingo!
Ik denk dat we deze wagen vaker gaan zien. Qua prijs prima gepositioneerd, zeker in de station ruim, qua techniek vooruitstrevend en weer een stapje verfijnder. En nee, het is geen boenderbak met ingebouwde petjeshouder. Zo jammer dat het dan zo negatief neergezet wordt. Met een aantal eerdere reacties eens: de testers zouden met een Toyota hybride met CVT anders om moeten gaan. Ligt meer aan de testers dan aan de auto. En dat terwijl ik Marco altijd erg sympathiek en gedreven over vind komen.
straatos
straatos
  • 3
Wat een gezeur en gezeik in je introductie, Marco. Had in één zin gekund: ziet er lekker en sportief uit, maar is het niet qua rijden. Kun je vervolgens door naar het informatieve gedeelte.
Audijzer
Audijzer
  • 18
Geen grensverleggende auto, maar wel een goed totaalpakket. Maak de verwachtingen niet waar, maar stelt ook niet teleur. Het had een Golfje kunnen zijn. Al gaat de Corolla op langere termijn het qua betrouwbaarheid wel winnen natuurlijk.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Toch kan ik het commentaar wel goed begrijpen, met name over de automaat, want zo'n matig systeem verwacht je in deze tijd niet meer. Helaas hebben meer merken dit!
nitro68
nitro68
  • 11
Zo kan het ook: https://www.youtube.com/watch?v=q3k6_b2fh_0
Funswijk:
Een Hybride heeft geen automaat..........helaas begrijp je het rijden met een hybride ook nog steeds niet.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Tja, dat krijg je als we hier steeds de Golf of Audi als benchmark benoemen: een Japanse VW of Audi. Beetje jammer. Voor mij dan. Prima voor 90% van autorijdend Nederland.
MB A IPV 308
MB A IPV 308
  • 12
Ik heb al zo vaak gezegd dat een auto getest moet worden voor de doelgroep. Een Focus scheurt strak en wordt door veel kopers om die reden ook gekozen.
Er zijn heel veel autobezitters die heel veel rijplezier kunnen ervaren met gewoon rustig rijden in een comfortabele auto. Dat gaat de gemiddelde tester bij AW kennelijk de pet te boven...
Deze Corolla gaat (wellicht tegen de verwachting van de AW redactie) prima verkopen.
BMWi3s
BMWi3s
  • 1
Toyota blijf bij je leest. Toyota maakt zeer betrouwbare van A naar B auto's, die zuinig rijden. Toyota's kunnen er (naar mijn mening) nog best leuk uitzien mits goed aangekleed. Premium of sportief, laat dat maar aan de premium merken over.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 8
Over een paar jaar wint deze auto de occasion vergelijkingstest met een straatlengte voorsprong, nu moet hij vast 3 punten minder dan de Golf doen: infotainment, ruimte en aandrijflijn. Ik kan het plaatje wel invullen.
Gelukkig zijn hier ook mensen die lekker eigen keuzes maken, wat de test ook zegt, en misschien bevestigd een negatief punt in de review de keuze wel? Zo van "ok, is waar, maar dat is voor mij niet het belangrijkste". Welkom terug Corolla, als station zie ik je graag!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Q8
lostspider
lostspider
  • 8
De hele wereld vindt de Corolla sinds jaar en dag een top auto. En deze zal de verwachtingen van Toyota echt wel weer waar maken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
On topic, en als concurrent wordt de Golf nieteens genoemd, dit gaat wel heel erg ver qua onafhankelijke journalistiek.
StekkerStakker
StekkerStakker
  • 2
Van alles een beetje en dus niks. Snap niet waarom iemand zoiets zou willen rijden. Maar: it's a free country! ?
Anoniem
Anoniem
  • 10
Je zou bijvoorbeeld ook de onverwoestbare reputatie eens aan kunnen stippen, dat zie je niet in een test maar speelt voor zeer veel mensen een belangrijke rol.
Anoniem
Anoniem
  • 5
WC eend test de concurrent, haha, ben benieuwd hoelang deze blijft staan?
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Hans incog, haha, plusje erbij.
Wood Duck
Wood Duck
  • 8
Kort samengevat. De concurrentie heeft niks te vrezen. Maar ik vind het een mooie auto en dat hij niet scherp is maakt hem juist aantrekkelijk. Dus ga ik shoppen voor een c segmenter is Toyota toch een van de eersten waar ik binnen stap.
Anoniem
Anoniem
  • 4
@Hans
Ik heb dat inlaat-probleem eerder bij de hand gehad. Tip: rijd plankje voor plankje plankgas naar huis!
Conclusie: de MX-5 is een perfecte verhuiswagen met een bovengemiddelde weglegging (R'damse wegligging) en een verrassende hoeveelheid hoofdruimte.
Hekkensluiter
Hekkensluiter
  • 8
2018 world bestselling cars:
1 Ford F-Series
2 ToyotaCorolla
3 HondaCivic
4 Toyota RAV4
5 Nissan X-Trail/Rogue
6 HondaCRV
7 VWGolf
8 VW Passat/Magotan
9 ChevySilverado
10 HondaHRV/XRV
Gratenkaas
Gratenkaas
  • 1
DWERG dat verbruik haal ik al jaren met de p3, in de zomers zelfs 4,0 of lager.
rog
rog
  • 15
Ik vind het een hele geslaagde auto en ik ben ook van mening dat de kritiek punten een beetje krom zijn. Zo geeft Marco aan dat de Corolla wel in 7,9 sec naar de 100km/u trekt maar dat de toerenteller dan wel naar het rode gebied kruipt, wat toch elke auto doet als je hem vol open trekt.
En van andere tests heb ik juist begrepen dat het onderstel zeer geslaagd is en dat de Corolla 2.0 vooral in de stad super stil is en snel optrekt. Alleen op de snelweg, boven de 130km/u is dat rappe er wel een beetje uit omdat de Corolla geen turbo heeft. Maar daarin tegen is de Corolla op de snelweg wel heel stil en maakt de motor bij een constante snelheid bijna geen toeren.
De punten die mij aanspreken, spreken Marco niet aan, die wil blijkbaar met gebrul en stuiterend de weg over.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik vind de bevindingen van Marco verdacht veel lijken op die van een Golf. En dat schijnt de benchmark te zijn... Persoonlijk kan deze Corolla me met zijn ontwerp niet bekoren. Wellicht oogt het beter zonder die two-tone kleustelling, want dat is nooit een succes. De ST daarentegen vind ik dan wel weer fraai.
Ruttie85
Ruttie85
  • 3
Bedoel je de Prius p3 Gratenkaas? Ik kom ‘s winters op 1 op18 (vorst) en ‘s zomers op 1 op 22 uit. Wel met de 17 inch wielen eronder, in de ECOstand.
Ruttie85
Ruttie85
  • 0
Bedoel je de Prius p3 Gratenkaas? Ik kom ‘s winters op 1 op18 (vorst) en ‘s zomers op 1 op 22 uit. Wel met de 17 inch wielen eronder, in de ECOstand.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Maar dat gezegd hebbende, ik kijk wel weer uit naar de vergelijkende test aan het eind van de dag, ik verwacht uiteraard tenminste 1 product uit eehhhhh.......... dat mega conglomeraat uit eehhhhh...... Duitsland ergens, ik moet voorzichtig zijn ?
Carpe
Carpe
  • 9
Mooie techniek. Prima auto.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Ik zou gaan voor de 1.8 hybride in station uitvoering. Meer dan voldoende om als gezinsauto te dienen en zuinig genoeg voor de 40.000 per jaar die wij rijden.
Al dat dynamische hoeft voor ons niet. Dat zorgt alleen maar voor kotsende kids op de achterbank. De ritten voor woon-werk gaan over de snelweg, meerijdend met het overige verkeer (al dan iet in de file). Dan is juist de hybride aandrijflijn weer fijn.
Dit is een potentiële opvolger voor onze Prius.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Gorter heeft zeker het stukje nog niet gelezen van ATM betreffende de zijn zo goed geroemde T(F)SI motoren.
dan had hij de zeer betrouwbare Toyota wel beter voor het daglicht gezet i.p.v. deze wel heel op vallende review
Ruttie85
Ruttie85
  • 2
“Zielige en zeikerige reacties”... het is wat als je je niet in andermans perspectief kan vinden. Het begrip dynamisch is heeel rekbaar. Rekbaar genoeg om de Corolla al 30 jaar een succes te laten zijn.
rog
rog
  • 0
Ik zou voor de hatchback gaan.
plezier
plezier
  • 12
Nou nou.....Autoweek. Jullie beoordeling van de Corolla (en die van ANWB auto die helemaal nergens op slaat en totaal geen nieuwswaarde) valt uit de toon. Nagenoeg alle (ook Duiste) autojournalisten zijn erg te spreken over de 2.0 Hybrid aandrijflijn en het comfort wat de Corolla levert. Je mag natuurlijk daar anders tegenaan kijken, maar de argumenten vind ik erg mager. Komt ook nog bij dat jullie de feiten niet helder hebben., De wielbasis van de Touring Sport en Sedan is 6 cm groter en niet 4 cm.
Volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Als je kotsende kids op de achterbank wil, dan moet je in een MPV of andere hoogzitter gaan rijden. ? En bovendien zie ik al die gezinsauto's-van-de-zaak voor 99 procent met alleen de bestuurder rijden...
Ik snap niet echt goed wat het probleem is met deze review. Ik heb het persbericht van Toyota ook, er staat toch echt 'no more boring cars' als kopregel en ook verder laat het zich voorstaan op dynamiek. En als de auto dat in geen enkel opzicht kan waarmaken, wat kennelijk het geval is, dan valt dat tegen. Punt. Kun je wel roepen 'ja maar dat is helemaal niet belangrijk'. Daar zou iets voor te zeggen zijn als de auto in kwestie op andere punten heel erg zou uitblinken. Maar dat doet hij niet. Goed, en nou zijn het jouw zuurverdiende centen en je kunt kiezen tussen deze auto die aan alle praktische voorwaarden voldoet maar niets méér biedt, of voor hetzelfde geld een andere auto die net zo goed aan dezelfde voorwaarden voldoet maar wél bijzonder lekker rijdt. Wat kies je?
AS61
AS61
  • 0
Mooie auto. Zeker in deze uitvoering en kleur. Wel duur.
Mischa82
Mischa82
  • 2
Ik hoor niet echt negativiteit. Goede review.
Wat betreft de Corolla, mooie wagen, wel duur. Ik wacht eigenlijk op de nieuwe Prius+/wagon, maar het lijkt erop dat die nooit gaat komen?
rog
rog
  • 3
@SPEEDEIGHT.
Als Toyota zegt, no more boring cars' ga jij ervan uit dat er gelijk een Ferrari moet staan ?
Of je het nou mooi vind of niet, het uiterlijk van de Corolla is gewaagder dan die van een Golf, niet dat ik een Golf niet mooi vind, maar gewaagd is een golf zeker niet.
De huidige Corolla is qua uiterlijk ook veel gewaagder dan de Auris.
Je kunt van Toyota ook niet verwachten dat ze ineens stuiterbakken gaan maken waar Toyota klanten helemaal niet op zitten te wachten, maar dat de Corolla stugger is en strakker stuurt dan een Auris, is uit alle tests wel gebleken.
Bij de Toyota hybride rijders zal de Corolla ook heel anders aanvoelen dan wat ze van een Toyota hybride gewend zijn en dat is ook de bedoeling van Toyota.
In deze test wordt de auto afgekraakt omdat het geen hot hatch is, wat ook helemaal niet de bedoeling is van Toyota.
Gilton
Gilton
  • 5
Vind het echt een supergaaf ding die nieuwe Corolla. Sommige mensen kunnen lezen en schrijven met een auto voorzien van een cvt transmissie. Voor die mensen word het een feest om in 7,9 sec naar de 100km/u te snellen en gebruik te maken van de elektrokracht. Maar daar ook lekker mee kunnen cruisen. Maar goed die zogenaamde perfect schakelende zf transmissies in die Duitse merken maken vaak ook vreemde toeren. Ieder zijn ding. De Corolla lijkt me in zijn klasse de juiste en slimmere keuze. Daarbij krijg je heel veel auto en een heerlijk scherp design. Persoonlijk vind ik het enige minpuntje is dat de sedan niet met 180pk versie is te verkrijgen.
Carpe
Carpe
  • 11
Spijkers op laag water zoeken, jammer autoweek. Als de 2.0 net zo goed is als de 1.8 en 2.5 hybrides dan kun je er vele jaren mee rijden zonder problemen. De werkplaatsen verdienen hier doorgaans weinig aan. En nu is het onderstel ook nog eens bovengemiddeld.
Wood Duck
Wood Duck
  • 3
Kortom, als de boodschap je niet bevalt ligt het aan de boodschapper. Denk dat Marco heel goed weet wat hij zegt en hij is gewoon niet zo enthousiast als jij misschien verwacht. Kan toch... Misschien is die auto ook helemaal niet wat jij verwacht.
Ik persoonlijk geef geen ene moer om dynamiek en vierkant de hoek om. Dus daar luister ik wel doorheen. Het is helemaal geen hogere kwaliteit van een auto om vierkant de hoek om te kunnen. Dat kan deze dus kennelijk niet. Prima...
Frenkie RS
Frenkie RS
  • 2
Iemand met een hoge 'eisenschema' vindt deze betrouwbare auto niet aan zijn eisen voldoen. Hij wil altijd kunnen racen, of dat nou op een circuit is of op de openbare weg. Misschien moeten ze hem voortaan alleen nog snelle racers met dik 400 pk laten rijden. Dan is hij blijer en wij ook.
Gubstra
Gubstra
  • 2
Blijkbaar niet zo'n goede auto en al helemaal niet grensverleggend. Beetje zwak om die teleurstelling dan te projecteren op de redacteur van dienst. Toyota geeft zelf blijkbaar hoog op over de rijbeleving. Als die er dan niet is, mag je dat best benoemen. Ik vind Marco nog erg mild in zijn oordeel.
Maarten68
Maarten68
  • 4
Merkwaardig verslag door een vooringenomen 'verslaggever'. Dus als je de Corolla (waar was de sedan?) gaat rijden en je verwacht een Maserati, valt hij tegen. Maar verwacht je een Toyota hybride, dan rijdt hij prima. Als een Toyota... Verder grijpt Toyota natuurlijk helemaal niet terug op een 'hele (sic) oude naam'. En last but not least haalt Marco de lengte en de wielbasis door elkaar en maakt ook daarin nog een fout. De Touring Sports is niet 4 cm langer dan de hatchback, maar maar liefst 28 (4m65 tegenover 4m37). De wielbasis is 6 cm langer (2m70 tegenover 2m64). Een geval van jammer zullen we maar zeggen.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Prachtige auto! Rijdt ongetwijfeld erg comfortabel en is met 180pk behoorlijk goed voorzien. De negatieve ondertoon van deze recensie gaat langs me heen, geen enkele gewone auto in dit segment (Mercedes A, Mazda 3, BMW 1, Audi A3, Honda Civic) wordt ingezet als "dynamische" scheurbak en pogen dat ook niet te zijn. Daar heb je de performance versies voor, toch? Als je wilt gooien en smijten, koop je een GT86, Supra of Yaris GRMN ofwel wacht je op de Corolla GR(MN) die hopelijk gaat komen.
Maarten68
Maarten68
  • 7
Oh ja, zoals hierboven ook al vermeld: leer eens met een CVT te rijden, jongens van AW. Jullie staan collectief voor l*l door steeds maar plankgas te gaan en dan mauwen over de toeren. Echt verschrikkelijk sneu.
Anoniem
Anoniem
  • 2
" Als Toyota zegt, no more boring cars' ga jij ervan uit dat er gelijk een Ferrari moet staan ?"
Nee, maar wel iets dat qua rijeigenschappen op ooghoogte kan staan met bijvoorbeeld een Mazda 3.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Het is niet sportief... nee, autojournalist, het is geen sport auto en de meesten rijden niet sportief... wanneer gaan jullie eens naar een auto kijken zonder dat "sportieve" gepraat?
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 2
Saai ding, maar toch een positieve review. Het is dan ook een prima ding voor mensen die weinig geven om autorijden.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Als je niet naar dat onzinnige sportieve luister maar alleen naar de rest dan blijkt er dus een zeer goede auto te staan die een heel groot publiek zal aanspreken. Ja, Pon vindt dat niet leuk.
Anoniem
Anoniem
  • 5
@Koop niet blind
Wat een zelfingenomen manier om je mening als feit te verkondigen. ?
lekkerbelangrijk
lekkerbelangrijk
  • 14
Voor het alledaagse verkeer hier zal ook deze Toyota weer meer dan uitstekend voldoen. Met je strak sturende, inmiddels zomaar bijna 35K (!?!) kostende, C-segmenter sta je ook in de file. Voor het dagelijkse verkeer heb je geen keihard, scherp onderstel nodig, geen 180 pk uit je downsize turbo-tor....Na 6 jaar mijn gechipte GOLF 5 GTI aan de kant geschoven. KLAAR ERMEE!...te duur, frustrerend omdat je toch nooit gas kan geven. Ingeruild voor een Toyota Auris hybrid. Een ommezwaai, en ja, even wennen...maar man wat een verademing! Relaxed, comfortabel, stil...mits je niet constant zit te planken. EN DAT MOET DAN OOK NIET MET EEN HYBRIDE!!. Zonder te treuzelen houd ik bijna €100,- per maand in m'n zak aan alleen al de brandstofkosten. Kapot gaat'ie niet en als ik al naar de dealer moet, moet ik even kijken waar'ie ook alweer zat....
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
@T GE
.
Ach, het is toch ook niks bijzonders? Een Focus is ook comfortabel, maar stuurt wel lekker. Al die Toyota fans hier die zich nu zo verongelijkt voelen omdat het ding niet de hemel in wordt geprezen. Best grappig toch? Het is wat het is. Als het je ding is, gewoon lekker kopen.
.
Een groot voordeel, zeker voor de Nederlander, is wel die hybride aandrijving. Lekker zuinig. Die CVT echter is niet mijn ding, maar dat is persoonlijk.
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 12
Jammer dat Marco zoveel azijn moet sproeien over deze voor velen goede auto. Ik zag overigens op de Autovisie site hoe leuk en lekker je met deze Corolla kunt sturen. Daar prachtige beelden van boven van de leuke rit in Portugal.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Het is inderdaad vermakelijk, al die verontwaardigde reacties. Dit is de meest verkochte auto ter wereld, degelijk vervoer voor de massa, dat kan geen ware 'driving pleasure' zijn. Maar beloof dat dan ook niet, en daar gaat de kritiek van Gorter over, "het is geen leuke auto om mee te rijden, het is .... een Toyota".
Nadeel voor de zuinige Hollander met caravan is het lage trekgewicht. Kia heeft dat beter voor elkaar.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Koop niet blind
Geen idee of het iets bijzonders is, dat klinkt zo zelfingenomen als je dat zo zegt. Daar hou ik niet zo van. Ik vind het wel een mooie auto! Ik zou opteren voor de 1.2L met handbak, die komt in de CHR goed uit de verf! En ik hoop, zoals ik eerder zei, op een GR(MN) versie. Daar leent dit design zich perfect voor, vind ik!
Anoniem
Anoniem
  • 3
De zelfingenomenheid van de "premium" lieden hier irriteert me eigenlijk meer dan de recensie van deze Corolla. Stelletje elitairtjes, jullie! ?
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
@T GE
.
Hoezo vooringenomen? Ik kijk hier uit interesse naar, maar zie dat het weinig bijzonders is. Ik kan daar niets aan doen. De zelfingenomenheid zit meer bij Toyota, kijken naar hoe zij dit als geweldig dynamisch apparaat proberen aan te prijzen. Gelukkig werkt hun marketingmachine uitstekend, kijkend naar de vele gelovige fans alhier ?
Ruttie85
Ruttie85
  • 4
Normaal kun je het toch goed naast je neerleggen TGE ?
Gewoon doen...De “premium lieden” gewoon in eenzelfde auto laten rijden met “premium” rekening. Hoe meer geld men daaraan kwijt is, hoe meer een auto uitmaakt van de persoonlijkheid. En tja, DAN wordt kritiek moeilijk.
Dus nee, geef mij maar die ‘zuinige loeiende’ CVT. De criticasters hier hebben er nog nooit 1 meter mee gereden.
EV0 II
EV0 II
  • 2
Goede, objectieve review Marco. Maar dat zijn we van jou gewend. Mooie wagen wel, maar blinkt dus nergens in uit. Doe mij de mazda 3 maar.
Carpe
Carpe
  • 11
T Ge, laat ze toch kletsen joh. Iedereen zijn voorkeur. Autoweek is ronduit negatief, alle andere tijdschriften die ik gelezen heb zijn enthousiast. Tja. Ik ben nu wel benieuwd. Binnekort eens een ritje maken..
Anoniem
Anoniem
  • 6
Mooiste, meest innoverende en beste auto in de Corolla klasse.
JGO
JGO
  • 0
Misschien geen topbeleving en niet top strak sturend. Maar vast wel weer zeer zuinig betrouwbaar comfortabel heel stil prima rijdend goedkoop in onderhoud. M.i. veel belangrijker. De hatchback als tweede auto zou ik wel zien zitten. Maar als eerste toch echt de RAV4.......
Anoniem
Anoniem
  • 2
Het leuke is dat de meeste AW journalisten privé ook een Japanse auto rijden, meestal een auto van een jaartje of 10 oud. Opeens is datgene waar ze tijdens de test zo graag op afgeven dan niet meer zo van belang en kijken ze meer naar de portomenee......
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
de 2.0 hybride heeft een zeer sterke electro-motor dus loeit die bij normaal gebruik niet; en voor slechts € 1.000,- extra heb je de ST met 6 cm langere wielbasis; jammer dat de importeur hem zo duur maakt: als ik hem zelf importeer ben ik voor een 2.0 180 pk hybride ST € 27.000,- kwijt (en da's inclusief BPM en BTW).
Wood Duck
Wood Duck
  • 3
Helemaal geen slechte review. Denk dat hij goed weergeeft wat je kan verwachten. Objectiviteit bestaat niet bij dergelijke reviews maar Marco maakt goed duidelijk welke eigenschappen deze auto heeft. Of jij die kan waarderen of niet moet je zelf bepalen. Ik vind zijn verslag niet zuur, hij laat wel weten dat hij het niet echt onder de indruk is van sommige aspecten. Daar is niks mis mee. Het is geen alleskunner. Gewoon een aardige C-segmenter, ziet er goed uit maar blinkt niet echt uit, zoals van een Toyota verwacht kan worden. Whats wrong with that....Als jij daar dan anders over denkt dan ga jij hem kopen... Klaar....
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 6
Vergelijkbaar met de VW Golf maar dan een stuk betrouwbaarder.
Kwaliteit wint de strijd,..
rog
rog
  • 7
Ik ben wel geïnteresseerd in een Corolla hatchback en heb daarom alvast wat onderzoek gedaan. Zo blijken CTV's een van de beste automaten te zijn en worden CTV's ook steeds vaker toegepast. Je moet alleen weten hoe het werkt en niet bedienen als een regulieren automaat, dus niet vol het gas indrukken en wat doen alle testrijders, vol het gas indrukken!!! Voor de leek die alleen maar gewent is om vol gas te geven heet Toyota flippers gemonteerd waarmee je kunt schakelen, wat een testrijder op youtube ook laat zien en wat ook werkt, maar bij een constante cruise snelheid hebben de flippers bijna geen effect wat deze test ook laat zien.
De Corolla wordt vaak getest door mensen die geen verstand hebben van de techniek de werking ervan en de auto daarom slecht beoordelen. Wie zich een beetje verdiept in de techniek en de werking ervan komt snel tot de conclusie dat Toyota toch wel wat moois heeft neer gezet en 500.000km rijden met een hybride is in veel landen heel normaal.
Volt
Volt
  • 5
In plaats van een ander shirt aantrekken voor de Touring Sports misschien de volgende keer de specificaties doorlezen. De TS is niet 4 maar bijna 30 cm langer en heeft een 6 cm grotere wielbasis.
https://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/prijslijsten/pdf_prijslijsten/corolla.pdf
lennie
lennie
  • 3
Gewoon een Golf Variant kopen in deze klasse dus. Had ik je ook zonder deze test wel kunnen adviseren.
Gubstra
Gubstra
  • 1
rog, je hebt wat onderzoek gedaan, maar niet gevonden dat de continu variabele transmissie afgekort cvt heet blijkbaar. Goed, dat de auto matig rijdt, ligt dus aan de tester. Hij weet nl niet hoe hij auto moet rijden. Met dat soort auto's ben ik heel snel klaar.
MPV
MPV
  • 3
“Het ligt aan het verwachtingspatroon”. De Corolla is het best verkochte model van de wereld dat zo ongeveer over de hele wereld verkocht wordt. Natuurlijk is het niet uitgesproken qua karakter, maar een goedmoedige, oerdegelijke allemansvriend. Beetje dom als je een gevoelige stuiterhothatch of zoiets zou verwachten.
rog
rog
  • 9
@GUBSTRA
De auto rijd niet matig, de auto rijd gewoon goed wat andere testen ook bevestigen. Maar als een tester zegt dat de auto in 7,9 sec naar de honderd trekt maar dat de toerenteller dan wel naar het rode kruipt dan heb ik zoiets van, waar gaat dit over!!
ak2
ak2
  • 3
Deze Corolla lijkt mij gewoon een fraaie, fijne en zeer comfortabele auto, ik zou gewoon een 1.8 hybride Touring Sport kiezen. Toyota is goed bezig.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat een reacties zeg. Ik kom tot de volgende conclusie. Pro Toyota; waardeloze test, klopt van geen kant. Anti Toyota; goede test, juiste weergave van de werkelijkheid. Neutrale groep; een test met een eigen kijk en onderbouwde mening van een autojournalist, die inderdaad per autojournalist kan verschillen. Hoe dan ook, bedankt voor je bijdrage Marco.
Gubstra
Gubstra
  • 2
rog, Toyota belooft een auto die rijbeleving biedt. Op dat vlak lijkt het op een willekeurige VW of Audi. Ben je daar dan ook zo kritisch op? Of geldt de kritiek alleen voor Marco?
Ioniq 5
Ioniq 5
  • 8
@Lennie ik heb een Golf 7 Variant, maar ik vond de Auris Hybrid een stuk comfortabeler rijden.
lennie
lennie
  • 4
@minicosi Daar heb je precies de vinger op de zere plek gelegd. Toyota belooft bij de Corolla een dynamische auto, geen comfortabele. En dat maakt hij dus blijkbaar niet waar. Kijken jullie het filmpje wel?
JGO
JGO
  • 0
Als je tussen de regels door leest is de test toch niet heel negatief. Wel vind ik het niet echt objectief en het schiet zijn doel voorbij. Marco is denk ik meer iemand die van snelle rs, gti e.d houdt. Concluderend doet hij de corolla wel wat tekort, wat eigenlijk niet de bedoeling kan zijn.
Japanese Minded
Japanese Minded
  • 6
Het is helemaal niet relevant wat iemand anders van de auto vindt. Het gaat erom of je zelf tevreden bent met een Toyota hybride. En ik ben dat wel. De soepelheid en betrouwbaarheid van de aandrijflijn is ongekend. Niemand kan dat beter dan Toyota. Ga eens proefrijden en vertrouw op je eigen oordeel. (Wel kopen natuurlijk haha).
RB 68
RB 68
  • 0
Japanese Minded: Idd ik heb dan wel geen Corolla hybride gewoon de benzine met CVT bevalt ook goed auto is ruim comfortabel genoeg alleen heb ik er wel een schroefset onder zitten dan is hij een stuk stugger geworden.
RX Men 8
RX Men 8
  • 5
Ik noem dat stil en soeverein optrekken zoals in het filmpje gedemonstreerd. Geraffineerde aandrijflijn in een scherp getekende koets.
rog
rog
  • 0
@GUBSTRA, Het beoordelen van een auto is blijkbaar moeilijker dan gedacht. Het is ook de kunst om een auto te beoordelen op wat kopers van een type auto verwachten en niet wat je zelf van een auto verwacht.
Gratenkaas
Gratenkaas
  • 1
Ruttie85, ja de p3. 17inch. In de winter rij ik 1 op 20,5 ongeveer. Zomers afhankelijk van rijstijl en afstanden(hetzelfde geldt voor de winter) ongeveer tussen de 1 op 22 - 1 op 23. Welke banden heb je eronder? Schelen bij mij zo 0,2l/100km, dat lijkt weinig, maar op een verbruik van rond de 4,0l vind ik het wel significant.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 12
@lennie
Toyota belooft een comfortabele auto die wel dynamischer rijdt. Volgens andere journalisten zijn ze daar uitstekend in geslaagd. Neem jij toch die Golf Variant: duurder, 30% hoger verbruik, een DSG die schokt en kapot gaat, om over andere technische malheur maar te zwijgen. En oh ja, 2dehands levert zo'n premium hybride uit Japan meer op dan zo'n wegwerp auto uit Wolfsburg....
Mazda2 SkyActiv G 90 Skylease GT
Mazda2 SkyActiv G 90 Skylease GT
  • 3
Wow, wat is de Corolla een prachtige auto geworden. Zeker zo in rood/zwart. Een frisse verschijning tussen alle Golfjes, Astra's, Megane's, A3's etc.
Ruttie85
Ruttie85
  • 0
@gratenkaas, de 215/45 17.. Toyo helaas, dat wordt bij vervanging een ander merk... (niet optimaal bij regen.) bandenspanning op 2,5 bar. Gr.
Antonie Berg
Antonie Berg
  • 1
En de sedan versie?! Gaat AW die ook nog testen? Helaas alleen in de 1.8hybride en made in turkey Maar, wel een aparte verschijning tussen al die nieuwe hatchbacks ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Lennie
Gewoon een Golf Variant kopen in deze klasse dus. Had ik je ook zonder deze test wel kunnen adviseren.
Dit kan jouw keuze zijn en dat is ook prima. Je doet er geen verkeerde keuze aan. Aan de Corolla ook niet. Ik hoef de Corolla ook niet te verdedigen, ik weet dat er modiaal by far meer Corolla's dan Golfs worden verkocht. Zal bij deze generatie ook zo zijn. Doen ze zeker iets goeds!
Doe gewoon wat je zelf het beste lijkt, maar er zijn meer mensen niet eens dan wel eens. Het toont tevens aan dat deze test vrijwel nutteloos is, de keuze is daar helemaal niet op gebaseerd.
rog
rog
  • 0
Hier een stukje over de automaat (6:30). Dit is alleen de 2.0 zonder hybride aandrijving.
https://www.youtube.com/watch?v=2cPsZXNfs0w&t=580s
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@ROG
.
Exact! En die verwachtingen worden mede gewekt door hoe een auto in de markt wordt gezet. In dit geval als een dynamisch auto, als je Toyota mag geloven. Maar in plaats daarvan krijg je dit...
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@Rog
.
Geen idee waarop jouw onderzoek is gebaseerd. Maarre... don’t quit your day job ?
Ruttie85
Ruttie85
  • 2
Ik geloof Toyota al 12 jaar koop niet blind.. En ondertussen koop ik ze (bijna) blind. Met sluitende onderhoudshistorie koop je de benchmark, in mij beleving. Enkel gewoon onderhoud is voldoende en enkel bij DAT onderhoud komen versleten onderdelen aan het licht.
Maar je HOEFT niet, gelukkig is de autokeuze nog altijd een vrije keuze ?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Wat een gedoe over een Toyota.
Vast weer een prima no nonsens auto, meer dan dat, moet je er als fabrikant dus ook niet over gaan roepen.
Want dan krijg je dus dit.
rog
rog
  • 1
@KOOP NIET BLIND
.
Leg jij deze man maar uit dat jij het beter weet, ik zou zeggen don’t quit your day job ?
https://www.youtube.com/watch?v=4OSDw-uyP98
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@Ruttie
.
Gelukkig niet! Maar aangezien ik wat kritischer ben en van afwisseling houd, nieuwsgierig ben en diverse auto’s waardeer, kijk ik meer om me heen dan blind op 1 merk te vertrouwen. Al is er wel 1 merk waar ik steeds bij terugkom...
.
Maar ik hoef niet overtuigd te worden, ik vind het een positief review. Zuinige kar, rijdt weinig inspirerend en heeft een CVT. Niet mijn optimale mix. Voor anderen wel. Maar ik verbaas me om de boosheid van veel reaguurders om het filmpje. Het is zoals het is. Misschien zijn ze eigenlijk wel boos op Toyota vanwege dit eindproduct ?
rog
rog
  • 0
Daar is 80% van de lezers het niet mee eens.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@ROG
.
Haha, dus jouw onderzoek is een YouTube filmpje van een of ander kneus. Top! ??
.
Hij vertelt overigens voor mij niks nieuws, maar gelukkig steek jij er wat van op! Waarbij gezegd moet worden dat de CVT wel degelijk een interessant stukje techniek is dat voordelen biedt. Maar jouw uitspraak dat een CVT het beste is, is daarentegen nogal simpel. Ik spreek zelf uit ervaring met automaten, waaronder CVT’s. Ik vind het niet wat. Maar ik vermoed dat ik andere eisen stel aan een auto dan jij.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@Rog
.
Jij wordt steeds grappiger. Waar is 80% van de lezers het niet mee eens? En vooral, hoe heb je dat gemeten? Ik ben wel benieuwd hoe jij “de lezers” allemaal hebt benaderd. Knap staaltje!
Anoniem
Anoniem
  • 4
Je kan al op je klompen aanvoelen dat de Corolla vergelijkbare rij-en stuureigenschappen heeft dan elke willekeurige Golf. De conclusie is dat de Golf de benchmark in zijn klasse is. Bij de Corolla zijn dezelfde eigenschappen plots aanleiding tot kritiek. Ik durf daarnaast de stelling aan dat de belijning van de Corolla een stuk meer van deze tijd is dan het bij welke Golf dan ook ooit zal worden. Naar mijn mening is dat meten met 2 maten. Maar gelukkig is er geen sprake van een bepaalde bias.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De bekende relschoppers zijn ook weer olie op het vuur komen gooien zie ik, met hun hypocriete, dan wel neerbuigende, geleuter.
rog
rog
  • 6
@KOOP NIET BLIND. Iemand die 20 jaar als ingenieur heeft gewerkt in de auto industrie noem jij een kneus. Als je comfortabel van A naar B wil is er niks comfortabeler dan een CVT bak en daar komt ook nog eens bij dat een CVT bak van alle automaten ook nog eens de aller zuinigste is, dat is ook de rede waarom CTV bakken veel in hybride auto's worden geplaatst. Dat neemt niet weg dat een CVT bak ook super snel kan zijn, dat is ook de rede waarom ze uit de formule 1 zijn geweerd. Maar de ontwikkeling van CVT is nog volop gaande en zal volgens auto experts steeds vaker worden toegepast. De DSG van Volkswagen die ik heb gehad was ook niet perfect en de 8 traps automaat van BMW die ik nu rij is ook niet perfect. Maar ik weet wel dat een DSG of een 8 traps automaat het geen miljoen KM vol houden, wat een CVT van Toyota wel kan!
https://artofgears.com/2016/02/23/this-second-generation-toyota-prius-has-close-to-600000-miles/
Wood Duck
Wood Duck
  • 1
FW, die schokt en kapot gaat?? Kun je wel rijden? Bij mij gaat er helemaal niks kapot. Hoe zou dat nou komen...
Wood Duck
Wood Duck
  • 1
De loopgraven zijn betrokken. De patstelling is compleet. En dat om een Toyota. Het wordt sowieso toch achter aansluiten bij de gevestigde C-segmenters. Dus waarom deze bittere battles. Koop gewoon wat jij prettig vindt en laat een ander gewoon zijn ding kiezen....
Anoniem
Anoniem
  • 6
Dat de Corolla vroemvroem doet als je het gaspedaal vol intrapt, zit in de aard van het beestje... zoals bij alle beestjes het geval is wanneer de bestuurder om maximale acceleratie vraagt en toeren maakt. Toyota hybride CVT rijden is een trucje dat je even onder de knie moet hebben; speel met je rechtervoet en het gejank van de motor vermindert aanzienlijk. Kort samengevat: als scheurneus je tweede naam is, dan is deze kar niet voor jou. De zure/negatieve ondertoon door de hele review... tja, de mondiale verkoopscijfers liegen er niet om. Die zeggen namelijk dat Toyota donders goed weet in te spelen op wat de consument wil: een zuinige auto met uiterst betrouwbare techniek waarmee kilometer na kilometer kan worden gevreten en vanaf nu ook nog eens verpakt in een mooi design dat boven het maaiveld uitsteekt. Voor het eeuwige leven gemaakt, die Corolla. Zullen maar even voor 't gemak vergeten dat menig andere 'autoriteit' juist zeer te spreken zijn over deze nieuwe Corolla hybride.
lennie
lennie
  • 3
Hebben de meeste mensen gelijk dan? De meeste mensen lezen de Telegraaf, kijken RTL4 en SBS6, kopen meubels bij de Ikea, luisteren naar top 40-muziek, rijden in een Opel Astra of iets dergelijks. Ik krijg vrijwel nooit echt de indruk dat de meeste mensen gelijk hebben. Maar als je graag bevestiging wilt hebben van de meeste mensen, dan zegt dat meer over je eigen onzekerheid dan over mij. Sterkte ?
Wulp
Wulp
  • 0
Prachtige auto hoor. Ik vind hem overigens wel héél erg op de Mazda3 II lijken van achteren. De TS lijkt dan weer op de Mazda6 II SB van achteren. Interieur ziet er netjes uit en de sedan en TS bieden idd meer ruimte voor 6cm langere wielbasis (geen 4!). Ik trek al die lelijke lettertypes en verschillende icoontjes en kleurtjes in de schermen niet. Oogt gedateerd
Anoniem
Anoniem
  • 2
Nog eens even kritsch naar Gorter geluisterd. Hij baseert zijn conclusies op de verwachtingen waarmee hij in de auto stapt. Die zijn weer gebaseerd op andere modellen en wat misschien in de folder staat (ik heb die niet gelezen).
Het kan wat hem betreft twee kanten opgaan, zoek je superdynamische auto, dan is dat niet deze Corolla, zoek je een comfortabele auto die voor de eeuwigheid is gemaakt met goede materialen en een prettig navigatiesysteem, dan is dit dé auto. Op dat laatste zitten de meeste Toyota rijders zeker te wachten, dus Toyota lijkt hier een goede keuze in gemaakt te hebben.
Toevallig rijd ik momenteel in de meest dynamische auto in het C-segment, ik zeg zelf: zou er graag een stukje dynamiek voorcomfort inwisselen, zeker in combinatie met de ruimte van een station en een automaat. Maar dat is zuiver persoonlijk.
RB 68
RB 68
  • 0
Bij de Autorai.nl hebben ze al een kleine voorstelling gedaan van de Corolla sedan en in de video komt er als min puntje in voor dat de achterbank iets wat aan de harde kant is en wat hoger uitvalt omdat de accu daaronder zit, maar achterin genoeg beenruimte maar verder ziet het er goed uit in de test.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zie het ruimtegebrek in de hatchbck niet als heel problematisch, die zal niet zo vaak door gezinnen worden gekozen, die nemen liever de station. De sedan is dan weer voor een specifieke doelgroep.
Onze V40 is denk ik vergelijkbaar qua inhoud, met opgroeiende pubers is het niet heel ruim, maar eigenlijk zelden een probleem.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ROG
In de tijd dat ik de Prius wagon had reed ik wel eens in de Octavia van een kameraad met DSG bak. Ik vond die bak toch wel teleurstellend, ik voelde de schakelmomenten, terwijl ik die in de Prius bak nooit voelde. Met de wetenschap dat 1 opde 9 DSG bakken vroegtijdig reparaties krijgt is de keuze snel gemaakt.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
@Joost
.
Wat gaaf voor je dat je in een 1-serie rijdt nu!
.
Inderdaad niet de allerruimste, maar wel een perfecte zitpositie voor de bestuurder. Geniet er nog even van!
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
Maar je verwoordt goed wat Marco zegt. Gelukkig ben jij niet zo’n zure gast! ?.
.
Je collega Toyota fans daarentegen zijn nogal teleurgesteld met deze nieuwe auto, als ik zo de reacties lees ?
Fer65
Fer65
  • 2
Voor mij was er maar 1 echte Corolla…
De AE86 850kg,125pk,achterwielaandrijving...
Helaas van de roest verloren...
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Koop niet blind
och ik probeer er genuanceerd naar te kijken, de gemiddelde Toyota rijder is redelijk no nonsence, vriendelijk en behulpzaam......behalve als er kritiek komt op het autootje ? (zo ken ik mijzelf ook).
Ik moet nog een maand of vier in de Volvo, maar dan komt er zeker een Toyota!
Ik beleef trouwens best veel rijplezier aan de Volvo en het is een prima caravantrekker. Kan ik helaas niet van de Corolla zeggen.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Joost,
RAV4? Lijkt me dé auto voor jou.
RB 68
RB 68
  • 0
Koop niet Blind: Fan is bij mij niet echt van toepassing ben niet vlug ergens fan van dat ik nu een aantal jaren bij één merk blijf is uitzonderlijk wisselde vroeger graag van merk dus zie mij meer als autoliefhebber dan fan, wat mijn volgende auto gaat worden nog geen idee keuze is nu erg lastig aan het worden met het oog op de toekomst met de EV in opmars maar heb nog 2 jaar de tijd als mijn huidige auto 6 jaar is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bimmert
Inderdaad, ik zou hem graag willen, maar hoop dat deze niet te duur is. Met een gewone 2,0 zou ik al helemaal blij zijn, die mag 1800 kg trekken. De hybride moet als trekauto (vreemd genoeg) de 4x4 zijn en die kost 44 mille. Dan is 22% bijtelling wel even slikken....(nu 14% op 30 mille). Dan vraag je je wel af wat de prijs is van een trekauto voor drie weken vakantielol.
Misschien hebben ze na de zomer nog een leuke overjarige Verso achterin de hal staan, gewoon een 1.8 automaat. Of dan toch de C-HR met wisselauto voor de caravan, heb in de tijd van de Prius wagon diverse auto's gehad (Nissan QQ, Opel Insignia, Ford C-MAX) al moet ik dan wel fotoshoppen voor het vakantiealbum....stel je voor dat er een Volkswagen opstaat ? ? (grapje).
Er zijn vele mogelijkheden. Ik zag gisteren nog een recente Avensis rijden, ik vind het een fraaie auto en die gaat er van de zomer uit. Misschien kan ik daar nog een luxe versie van bemachtigen.
HarrieD
HarrieD
  • 2
In deze GT uitvoering een mooie auto, maar de interieurruimte van de hatchback vind ik teleurstellend.
Een B segment auto als de Clio of Rio doet er niet voor onder.
Die 1000 Euro voor de TS is dan ook een goede investering.
Helaas mag de hybrid nog steeds geen caravan trekken, dus komt voor mij alleen de 1.2 "im frage". Als hatchback zou ik liever de Focus of Ceed hebben, maar als stationwagon vind ik de Corolla er veel smaakvoller uitzien.
Ik heb de AW video vergeleken met die van Autovisie. Vooral op het gebied van de rijeigenschappen (en het rijplezier) verschillen de meningen van de redacteuren nogal. Voor mij de bevestiging dat het beste oordeel nog altijd die van jezelf is.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@FER
Er zijn zeker AE86 modellen te koop, reken op een mille of 15 tot 20. Dan heb je er wel een in nieuwstaat.
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 0
De hatchback is vanaf de zijkant bekeken weer echt vet bedaagd, voor en achterkant wel mooi. De station is wel mooi strak, dus zou mijn voorkeur hebben.
A3 White
A3 White
  • 4
Een dag verder en ook een dozijn video’s bekeken.
Als je ruimte achterin wil neem de sedan of station.
De CVT Hybride is niet gemaakt voor het GTi gevoel.
De 180 PK versie geeft wel de versnelling.
De infotainment is niet het beste.
De standaard uitrusting is erg uitgebreid, wat al begint met adaptive cruise control en gescheiden AC.
Voor €35k heb je een goede auto, je caravan zal je moeten downsizen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Niro2017, Dat is brainwashed generation, ander omlaag kijken en zelf wijze man spelen dat zit heel diep in kultuur en gaat verder generaties op de generaties en niemand ziet dat als arrogante eigenwijze gedrag. Als je in een vreemde land en vreemde omgeving gaat met dit attitude.. ik zou oren goed beschermen... want dit werkt niet daar je zal moe van worden dan komje schelden terug hier rot land , kut volk en vol met negatieve verhalen. Dit gaat nooit veranderen. Down to earth ohhh weer wat geleerd.
Wood Duck
Wood Duck
  • 2
De uitslag van de test bevalt niet. Dus is de tester bevooroordeeld, wordt AW gesubsidieerd. Of zou het kunnen dat het wagentje toch gewoon een beetje middelmatig is. Er zijn zoveel buitengewoon sterke concurrenten in dit segment. Je komt er zomaar niet tussen. De Auris was toch ook geen hoogvlieger.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Kortom, we zijn het eens, de Corolla is een prima auto, waarschijnlijk de beste keus in zijn klasse, onverwoestbaar, hoge restwaarde en als je wilt hoeken koop je ergens een afgeragte GTI.
A3 White
A3 White
  • 2
@wood, best waar, maar het lijkt hier dat de tester reeds bevooroordeeld in de auto gaat zitten.
Van 120 pk verwacht je geen sportieve prestaties, van 180 pk wel zeker omdat er een benzine motor in zit. Misschien beter om het net een diesel te vergelijken, het koppel zal er wel zitten net de hybride hulp. Verbruik zal niet veel schelen, kosten plaatje wel, en niet alleen de aanschaf.
Maar die Hollanders met hun caravan...
HarrieD
HarrieD
  • 0
Tsja @A3. Als particuliere koper moet ik ontzettend veel geld neerleggen voor een auto. Als die auto geen of onvoldoende trekgewicht heeft is het voor mij geen veelzijdig inzetbare auto en voor mij dus eigenlijk waardeloos. De meeste hybrides en EV's helaas.
Gelukkig zijn er nog genoeg auto's waar ik wel mee uit de voeten kan.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 2
@ROG
.
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik begrijp de werking van een CVT en ken de voordelen. Ik heb regelmatig in diverse CVT’s gereden, eentje van mezelf gedurende een paar jaar. Maar zoals ik al zei, het geniet mijn voorkeur niet.
.
Je kunt eindeloos blijven herhalen dat een CVT ‘het beste’ is, fijn voor jou dat dat jouw beleving is, maar het is niet ieders voorkeur. Ook niet de mijne. Ondanks je grondige ‘onderzoek’ ?
Betrue42
Betrue42
  • 6
Diverse reviews over de nieuwe Corolla bekeken en ik moet zeggen dat de test van AW behoorlijk afwijkt van de meeste reviews. De Duitsers zijn heel enthousiast over de Corolla en dat zegt eigenlijk al genoeg. Zelf vindt ik de Corolla er prima uitzien en de bewezen betrouwbaarheid op lange termijn maken de hybride-uitvoeringen wel erg aantrekkelijk.
BeWo
BeWo
  • 1
M'n vader rijdt een Auris TS van het uitgaande model. Fijne auto, zuinig, gaat nooit iets kapot, maar spannend is 'ie niet bepaald en de ruimte op de achterbank houdt niet over. Uitgaande van deze review valt de nieuwe me een klein beetje tegen: hij ligt een stuk prettiger op het netvlies en zijn praktisch zwakste punt is met de langere wielbasis goed aangepakt. Het zou alleen fijn zijn als 'ie dan ook wat interessanter was om te rijden. Dat kán Toyota namelijk wel; die Auris TS ging op m'n vaders oprit een Corolla Verso voor. En die stuurde een heel stuk prettiger.
A3 White
A3 White
  • 2
@harried, helemaal waar.
En voor iedereen zal er een keuze zijn, straks caravans men electromotoren die communiceren met de auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Aug.jul, dit is de waarheid wat buiten wereld praat over de Nederlanders en zo komt onze houding over voor iemand die niet echt Nederland kent. Wij moeten blij zijn dat Navo nog bestaat. Mark Rutte gaat voor sterke Europa daar ben ik blij voor, maar wij moeten ook beetje realistisch blijven het mag niet uit hoeveel geld een kleine gemeenschap van +- 17 miljoen zielen in zak heeft. Dit is 21ste eeuw en wereld over 15 jaar heeft hele ander volgorde dan nu. Wij moeten wel onze kinderen wakker houden en dat ze beetje realistisch blijven want VOC tijd is geschiedenis en dat weten wij nog niet helemaal !
RB 68
RB 68
  • 0
A3 White: Idd de caravan industrie zal ook met de tijd mee moeten gaan nu de hybride auto's en EV's meer verkocht gaan worden anders worden het zware tijden voor die handel.
Anoniem
Anoniem
  • 1
In elk geval weer een betrouwbare auto, techniek EN naam.
Wood Duck
Wood Duck
  • 1
Beatles Brain, ik denk dat je op het verkeerde forum zit...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Jammer dat dit zo'n tegenvaller is.. Marco is geen persoon die een auto afkraakt om een auto af te kraken. Over het algemeen geeft hij hele fijne reviews dus waarom nou niet.
Jammer voor Toyota. Het is gewoon vlees noch vis. Zal zeker goed gaan verkopen. Ik hoef niet naar de Toyota dealer want ook had hele hoge verwachtingen van deze Corolla.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mooie, super betrouwbare wagen & een goed voorbeeld van hoe de auto's in de toekomst gaan worden ( hybride, Plug-in. EV of waterstof ) . En wat je er ook van vind, smaak is erg persoonlijk. Tevens erg compleet.....
Anoniem
Anoniem
  • 5
Wordt weer een topper. Betrouwbaar, waardevast en leuk rijden.
nitro68
nitro68
  • 1
BEWO:
Je moet deze hatchback ook niet vergelijken met de TS, die is tussen de voor en achteras 6cm langer!
In de TS zit je aanzienlijk ruimer.
mns afd AE en D
mns afd AE en D
  • 10
Leuke review, Marco, met geinige paradox als conclusie: de auto voldoet niet aan je verwachtingen, maar stelt niettemin nergens in teleur. Je zou zeggen dat dat niet kan. Dat iets dat niet aan de verwachtingen voldoet, dus per definitie teleurstelt, maar dat is kennelijk niet zo. Je zou denken dat kijkers daar even over nadenken.... Paarlen voor de zwijnen, Marco, paarlen voor de zwijnen... Tja, je had gehoopt dat ie spannender zou zijn, maar het is gewoon een C-segment hybride Toyota. Je had gehoopt dat ie iets strakker zou zijn, maar hij is gewoon in balans. Niets aan te doen, hij is gewoon goed. De lichter gemotoriseerde versies en de stationwagonvariant al helemaal. Die Focus en Civic hebben zo hun nukken, deze Corolla niet: gewoon goed. Niets mee aan doen. Want, vergeet niet, il meglio è l'inimico del bene, het betere is de vijand van het goede.
wonder op wielen
wonder op wielen
  • 1
DCA492 : wat is er mis mee met Marco Gorter ? voor een verschrikkelijk saai merk als Toyota is het voor de eerste keer een leuk model maar meer ook niet.
Joost veelrijder : leuk rijden met dit merk "?
Maar ik geef toe dat het technisch wel goed zit met dit product, en nogmaals het model ziet er wel goed uit , alleen de naam Corolla !
rog
rog
  • 0
@WONDER OP WIELEN. Misschien had Marco gewoon zijn dag niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Mns, wat zeg je het weer voortreffelijk!
@Wonder, leuk rijden wordt door Gorter zelf gezegd met de C-HR
Anoniem
Anoniem
  • 6
Tijdens een serieuze Toyota meeting word je toch met je neus op de feiten gedrukt dat het echt geen saai merk is, net als de meeste andere automerken. Als je je inderdaad baseert op wat er voor 90% op straat te zien is qua auto's, is elk merk saai, ook de Europeanen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mensen, Marco had misschien iets beter moeten benadrukken met welke intentie hij de test inging. Mijn inziens moet je dat blind doen, immers, je test een auto zoals hij is, niet zoals je verwacht. Misschien eens leuk om de redactie een serie auto's te laten testen waar alle logo's van zijn verwijderd. Zal de objectiviteit zéker ten goede komen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
ZIjn de 1.2 turboblokjes van Toyota een beetje duurzaam in verhouding tot de 1.8 hybride?
Anoniem
Anoniem
  • 16
Ik rij nu een tijdje in een Toyota Auris rond en alhoewel ik niet een fan ben van dit model merkte aan de ondertoon al dat in deze review bewust gezocht is naar een mogelijkheid om deze auto vooral niet aan te prijzen.
Maar als je door deze doorgestoken kaart heen kijkt zegt de reviewer indirect eigenlijk dat het beste een goede auto is.
Wat ik nogal komisch vind is dat hij dan zegt dat de response van de motor traag is, het duurt nogal lang voordat er wat gebeurt, maar ondertussen knalt deze simpele auto die niet aan zijn verwachtingen voldoet binnen 8 seconden naar de 100. Hahahahaha.
Anoniem
Anoniem
  • 10
Ik heb de kritiek op de CVT nooit begrepen. En al helemaal niet waarom juist autojournalisten die kritiek geven. Die zouden toch beter moeten weten?
Ze storen zich blijkbaar aan het feit dat de CVT iets doet wat een getrapte transmissie niet eens KAN: de motor op één vast toerental houden (dat van maximaal vermogen) om maximaal te accelereren?
rog
rog
  • 12
Dit soort testen kun je ook een beetje vergelijken met autoreclames, altijd mooie glade wegen, totaal geen ander verkeer, leuke bochten, enz enz. Als ik een auto koop die op dit soort wegen lekker stuurt dan weet ik wel dat ik in mijn woonplaats alleen maar bezig ben met het ontwijken van putdeksels om mijn vullingen niet te verliezen. Ik rij voor 90% in de stad waar ik alleen maar te maken heb met kuilen, putten en drempels en als ik dan de grote weg op ga moet ik me meer concentreren op flitspalen en de aankomende files dan op het bochtenwerk. Zo'n test heeft totaal niks met de realiteit te maken. De Corolla hatchback 2.0 is voor in de stad net niet te groot, is stil, comfortabel, trekt goed op, is lekker zuinig, betrouwbaar en ziet er leuk uit, precies wat ik zoek.
rog
rog
  • 11
@WONDER OP WIELEN.. Ik rij niet een bepaald merk om bij een bepaalde doelgroep te horen ik koop wat ik mooi vind en waar ik geen vermogen op afschrijf en het is Toyota toch gelukt om mij als nieuwe klant naar binnen te trekken met de Corolla en ik denk daarom ook dat vele kopers zullen volgen.
Carpe
Carpe
  • 7
@WOW Marco wordt toch niet betaald om te kijken of auto's bij hém passen? De meerprijs voor de TS valt me best mee. Flink grotere auto!

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum