Toyota Corolla - Eerste rijtest
Blufpoker
170 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de C-HR heeft Toyota laten zien dat het voornemen om sportievere auto’s te bouwen meer is dan een loze belofte. Bij de nieuwe Corolla zetten ze die lijn naar eigen zeggen door. Of is de nieuwe C-segmenter een sterk staaltje blufpoker?
‘Hot Hybrid Hatchback’, ‘Family Racer’, er vliegen nogal wat dynamische kreten door de zaal tijdens de persconferentie over de nieuwe Toyota Corolla. Na twee generaties Auris keert de bestverkochte typenaam uit de auto-industrie terug op de C-segmenter van Toyota. Het mag duidelijk zijn dat er meer dan ooit is gemikt op de dynamische eigenschappen van de auto. Dat de naam zo’n beetje gelijkstaat aan duurzaam en betrouwbaar, volstaat niet meer. Het moet uitbundiger, leuker en sportiever. Die belofte deed topman Akio Toyoda immers een paar jaar geleden. Met de C-HR cross-over loste het merk die belofte in door één van de scherpst sturende auto’s in het segment aan te bieden. Het feit dat de Corolla op hetzelfde TNGA-platform staat en met een nieuwe 180 pk sterke hybride aandrijflijn komt, lijkt erop te duiden dat Toyota wederom sportieve troefkaarten in z’n hand heeft.
Zodra de kaarten op tafel komen, blijkt echter meteen dat de Corolla zich aanzienlijk minder sportief verhoudt tot z’n directe concurrenten dan de C-HR. Vering en demping zijn een stuk softer, waardoor de hatchback wat meer rolt. De auto lijkt bovendien minder snel achter z’n besturing aan te willen duiken. Druk door en er treedt voorspelbaar onderstuur op, waarna de elektronica de boel weer netjes in het gareel brengt. Veilig, degelijk en met een adequate gripreserve, maar een Ford Focus of Honda Civic ligt aanzienlijk beter op de weg en zelfs de nieuwe Kia Ceed voelt gewilliger aan. Vergeet de dy namische beloftes echter en de nieuwe Corolla blijkt een aangename reisauto. Het comfort is bovengemiddeld en hoewel het de besturing aan scherpte ontbreekt, werkt deze wel voorspelbaar genoeg om de auto precies daar te plaatsen waar je hem graag wilt hebben. Goedmoedig laat de Toyota de kilometers passeren, er valt geen echte kritiek op het onderstel te geven. Toyota heeft zeker geen slecht rijdende auto op de weg gezet. Maar ook geen uitgesproken dynamische.
SAFETY SENSE
Wel een veilige auto, want elke Corolla krijgt in Nederland standaard Toyota Safety Sense mee, wat betekent dat zelfs de instappers al adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning en rijbaanhulp aan boord hebben, evenals een knie-airbag. Heel netjes, al valt er natuurlijk altijd meer luxe te bestellen. De prijslijst begint bij net geen € 24.000 voor de basismotor in Comfort-trim, maar kan oplopen tot boven de € 40.000 voor de sterkste en meest luxe uitvoeringen. Geen klein geld, maar technologisch kan de nieuwe Corolla goed meekomen met de concurrentie. Het interieur betekent bovendien een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de Auris. Het zit nog net zo degelijk in elkaar, maar ziet er mooier uit en dankzij een lagere zitpositie voel je je sneller thuis. De bediening van de meeste systemen werkt probleemloos, alleen het infotainmentsysteem blijft een verbeterpunt. Het werkt sneller dan voorheen, maar nog altijd trager dan de norm in dit segment en de menustructuur zal ook geen prijzen winnen.
Ook valt op dat de ruimte op de achterbank voor gemiddelde Nederlanders niet bepaald overhoudt. Dat probleem kan voor € 1.000 worden opgelost door te kiezen voor de stationwagon, de eigenaardig genaamde Touring Sports. Die heeft een zes centimeter langere wielbasis, waardoor de beenruimte geen probleem meer vormt. Dan krijg je de grotere kofferbak er meteen bij, want ook helemaal achterin toont de Corolla hatchback zich geen ruimtewonder. Afhankelijk van de uitvoering past er 361 liter in of zelfs maar 313 liter. De grotere jongens in het segment zitten rond de 400 liter. Ook de TS is zeker niet leidend in z’n segment, maar met 598 of 581 liter wel een stuk praktischer. Bovendien heeft de aandrijflijnkeuze een minder grote impact op de beschikbare ruimte.
TWEE HYBRIDES
De reden voor het verschil in bagageruimte zit namelijk in de grotere batterij van de nieuwe hybride aandrijflijn. Daarmee heeft Toyota de tamelijk unieke positie dat het, naast een conventionele 1.2 Turbo, twee stekkerloze hybride aandrijflijnen kan aanbieden in een model. De 1.8 Hybrid kennen we uit de C-HR en de Prius, maar die krijgt nu gezelschap van een 2.0 Hybrid. Hij combineert een 2,0-liter viercilinder met een 109 pk en 202 Nm sterke elektromotor om een systeemvermogen van 180 pk op de been te brengen. Daarmee kan de Corolla in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. En om de sportieve aspiraties nog eens kracht bij te zetten, zijn er ook flippers achter het stuur gemonteerd. Daarmee kan het planetaire tandwielstelsel in min of meer vaste verhoudingen worden gezet om zo versnellingen te simuleren.
Het enige probleem is: het werkt absoluut niet sportief. De prestaties stellen niet teleur, maar zelfs handmatig schakelen voorkomt niet dat er altijd een soort weeïgheid in de aandrijflijn blijft die voortkomt uit het ontbreken van een vaste verbinding tussen motoren en wielen. Wring hem uit en de verbrandingsmotor heeft altijd de neiging om een keel op te zetten, wat simpelweg niet prettig klinkt. Net als bij het onderstel geldt ook hier echter: laat de sportieve verwachtingen bij het instappen voor wat ze zijn. Dan blijkt de aandrijflijn wel degelijk over grote pluspunten te beschikken. Door het toegenomen vermogen van beide krachtbronnen komt de 2.0 Hybrid nog vlotter van z’n plek en blijft de rust bij een gematigde tot vlotte rijstijl beter bewaard dan bij de 1.8 Hybrid. Het verbruik zal daarnaast ongetwijfeld buitengewoon gunstig zijn, ergens tussen de 1 op 15 en 1 op 20 moet zonder problemen lukken. Vanuit die hoek bezien, lijkt de 1.8 Hybrid dan eigenlijk een betere keuze. Het vergt wat meer beheersing om met die aandrijflijn de rust te bewaren, maar het lukt heel aardig. Naast de grotere bagageruimte biedt die motorisering als voordeel dat de gebruikskosten en de aanschafprijs lager zijn.
Al met al hangt de beoordeling van de nieuwe Corolla tamelijk sterk samen met het verwachtingspatroon bij binnenkomst. Reken op een lagere, lichtere en sterkere C-HR en je komt tamelijk bedrogen uit. De levenslust van die auto schittert in het nieuwe model door afwezigheid. In plaats daarvan toont de Corolla zich veel meer een traditionele Toyota. Op geen enkel vlak laat de auto grote steken vallen, maar afgezien van de hybride aandrijflijnen leidt de C-segmenter ook nergens. En zeker niet op sportief gebied. Het lijkt er dus sterk op dat het merk inderdaad heeft gebluft met de nieuwe Corolla. Maar dat betekent niet dat hij slechte kaarten heeft.
*Per abuis vermelden we in het filmpje dat de wielbasis van de Corolla TS vier centimeter groter is dan van de hatchback. Dat is echter het verschil in wielbasis tussen de Auris en de nieuwe Corolla. Het juiste verschil tussen de hatchback en TS bedraagt zes centimeter. Excuses voor de fout.*
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Lage gebruikskosten
- +Degelijke allrounder
- -Achterhaald infotainmentsysteem
- -Achterbankruimte hatchback
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic // NAVI // CAMERA // CLIMA // ADAPTIVE CRUISE // PDC // STOELVERWARMING
- 2020
- 51.239 km

Toyota Corolla 2.0 Hybrid Executive JBL | Stoelverwarming | Leer | HUD | Parkeersensoren V+A | Dodehoek | Adap. Cruise
- 2019
- 213.921 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Style *Trekhaak*
- 2021
- 39.605 km
Lezersreacties (170) (gesloten)
Pijnlijk dat rijden in een no-nonsense auto zo duur is geworden.
De Nieuwe Mazda 3 doet het dan wat mij betreft veel beter. Ook niet de ruimste in z'n klasse (bewuste keuze van Mazda), veel mooier interieur, biedt wel heel veel rijplezier (eerste rij-impressies al bekend) en ik verwacht ook veel van de Skyactiv-X motor.
Die schijnt ook heel zuinig en krachtig te zijn en voor mij als caravanbezitter heel belangrijk, hij heeft een fatsoenlijk trekgewicht.
Natuurlijk is het nog even wachten op het echte oordeel over de nieuwe Mazda 3, maar ik zie weinig redenen om voor de Corolla te kiezen. Wellicht dat de leaseprijs heel gunstig is...
Deze mag ook graag mee als leenauto, maar dan een beetje langer. Misschien over een paar jaar de stationversie. Premium in een mooie jas.
Reviewer Autogefühl op youtube heeft met de 1.8 hybrid een verbruik van 4.2 L/100 km gehaald. Ongekend!
Dat zogenaamde goed sturen is voor 99% van de tijd totaal irrelevant. Bovendien ben ik wel benieuwd naar het referentiekader. Welke Focus met hybride-aandrijving had meneer in gedachten? Met extra accu's aan boord zal ook die wagen niet meer zo scherp sturen.
De titel bluf-poker geldt vooral voor alle concurrenten van de Corolla.
Waarom is blauwe dashboard verlichting minder dan....ja, dan wat eigenlijk? Waarschijnlijk was de eerste ervaring met witte verlichting en ja, dan is de rest minder?
Ik mis en meer een stuk objectiviteit en zie teveel een persoonlijke mening van iemand die van rijdynamiek houdt. Teveel redenatie vanuit zijn perspectieven. Dat is geen journalistiek.
Voor het publiek die van rust, comfort en betrouwbaarheid houdt en waarde hecht aan uitgekiende hybride-techniek, is dit een erg goede keuze lijkt me. Koop de Touring voor een beter ruimteaanbod.
Ik denk dat we deze wagen vaker gaan zien. Qua prijs prima gepositioneerd, zeker in de station ruim, qua techniek vooruitstrevend en weer een stapje verfijnder. En nee, het is geen boenderbak met ingebouwde petjeshouder. Zo jammer dat het dan zo negatief neergezet wordt. Met een aantal eerdere reacties eens: de testers zouden met een Toyota hybride met CVT anders om moeten gaan. Ligt meer aan de testers dan aan de auto. En dat terwijl ik Marco altijd erg sympathiek en gedreven over vind komen.
Funswijk:
Een Hybride heeft geen automaat..........helaas begrijp je het rijden met een hybride ook nog steeds niet.
Er zijn heel veel autobezitters die heel veel rijplezier kunnen ervaren met gewoon rustig rijden in een comfortabele auto. Dat gaat de gemiddelde tester bij AW kennelijk de pet te boven...
Deze Corolla gaat (wellicht tegen de verwachting van de AW redactie) prima verkopen.
Gelukkig zijn hier ook mensen die lekker eigen keuzes maken, wat de test ook zegt, en misschien bevestigd een negatief punt in de review de keuze wel? Zo van "ok, is waar, maar dat is voor mij niet het belangrijkste". Welkom terug Corolla, als station zie ik je graag!
Ik heb dat inlaat-probleem eerder bij de hand gehad. Tip: rijd plankje voor plankje plankgas naar huis!
Conclusie: de MX-5 is een perfecte verhuiswagen met een bovengemiddelde weglegging (R'damse wegligging) en een verrassende hoeveelheid hoofdruimte.
1 Ford F-Series
2 ToyotaCorolla
3 HondaCivic
4 Toyota RAV4
5 Nissan X-Trail/Rogue
6 HondaCRV
7 VWGolf
8 VW Passat/Magotan
9 ChevySilverado
10 HondaHRV/XRV
En van andere tests heb ik juist begrepen dat het onderstel zeer geslaagd is en dat de Corolla 2.0 vooral in de stad super stil is en snel optrekt. Alleen op de snelweg, boven de 130km/u is dat rappe er wel een beetje uit omdat de Corolla geen turbo heeft. Maar daarin tegen is de Corolla op de snelweg wel heel stil en maakt de motor bij een constante snelheid bijna geen toeren.
De punten die mij aanspreken, spreken Marco niet aan, die wil blijkbaar met gebrul en stuiterend de weg over.
Al dat dynamische hoeft voor ons niet. Dat zorgt alleen maar voor kotsende kids op de achterbank. De ritten voor woon-werk gaan over de snelweg, meerijdend met het overige verkeer (al dan iet in de file). Dan is juist de hybride aandrijflijn weer fijn.
Dit is een potentiële opvolger voor onze Prius.
dan had hij de zeer betrouwbare Toyota wel beter voor het daglicht gezet i.p.v. deze wel heel op vallende review
Volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Ik snap niet echt goed wat het probleem is met deze review. Ik heb het persbericht van Toyota ook, er staat toch echt 'no more boring cars' als kopregel en ook verder laat het zich voorstaan op dynamiek. En als de auto dat in geen enkel opzicht kan waarmaken, wat kennelijk het geval is, dan valt dat tegen. Punt. Kun je wel roepen 'ja maar dat is helemaal niet belangrijk'. Daar zou iets voor te zeggen zijn als de auto in kwestie op andere punten heel erg zou uitblinken. Maar dat doet hij niet. Goed, en nou zijn het jouw zuurverdiende centen en je kunt kiezen tussen deze auto die aan alle praktische voorwaarden voldoet maar niets méér biedt, of voor hetzelfde geld een andere auto die net zo goed aan dezelfde voorwaarden voldoet maar wél bijzonder lekker rijdt. Wat kies je?
Wat betreft de Corolla, mooie wagen, wel duur. Ik wacht eigenlijk op de nieuwe Prius+/wagon, maar het lijkt erop dat die nooit gaat komen?
Als Toyota zegt, no more boring cars' ga jij ervan uit dat er gelijk een Ferrari moet staan ?
Of je het nou mooi vind of niet, het uiterlijk van de Corolla is gewaagder dan die van een Golf, niet dat ik een Golf niet mooi vind, maar gewaagd is een golf zeker niet.
De huidige Corolla is qua uiterlijk ook veel gewaagder dan de Auris.
Je kunt van Toyota ook niet verwachten dat ze ineens stuiterbakken gaan maken waar Toyota klanten helemaal niet op zitten te wachten, maar dat de Corolla stugger is en strakker stuurt dan een Auris, is uit alle tests wel gebleken.
Bij de Toyota hybride rijders zal de Corolla ook heel anders aanvoelen dan wat ze van een Toyota hybride gewend zijn en dat is ook de bedoeling van Toyota.
In deze test wordt de auto afgekraakt omdat het geen hot hatch is, wat ook helemaal niet de bedoeling is van Toyota.
Ik persoonlijk geef geen ene moer om dynamiek en vierkant de hoek om. Dus daar luister ik wel doorheen. Het is helemaal geen hogere kwaliteit van een auto om vierkant de hoek om te kunnen. Dat kan deze dus kennelijk niet. Prima...
Nee, maar wel iets dat qua rijeigenschappen op ooghoogte kan staan met bijvoorbeeld een Mazda 3.
Wat een zelfingenomen manier om je mening als feit te verkondigen. ?
.
Ach, het is toch ook niks bijzonders? Een Focus is ook comfortabel, maar stuurt wel lekker. Al die Toyota fans hier die zich nu zo verongelijkt voelen omdat het ding niet de hemel in wordt geprezen. Best grappig toch? Het is wat het is. Als het je ding is, gewoon lekker kopen.
.
Een groot voordeel, zeker voor de Nederlander, is wel die hybride aandrijving. Lekker zuinig. Die CVT echter is niet mijn ding, maar dat is persoonlijk.
Nadeel voor de zuinige Hollander met caravan is het lage trekgewicht. Kia heeft dat beter voor elkaar.
Geen idee of het iets bijzonders is, dat klinkt zo zelfingenomen als je dat zo zegt. Daar hou ik niet zo van. Ik vind het wel een mooie auto! Ik zou opteren voor de 1.2L met handbak, die komt in de CHR goed uit de verf! En ik hoop, zoals ik eerder zei, op een GR(MN) versie. Daar leent dit design zich perfect voor, vind ik!
.
Hoezo vooringenomen? Ik kijk hier uit interesse naar, maar zie dat het weinig bijzonders is. Ik kan daar niets aan doen. De zelfingenomenheid zit meer bij Toyota, kijken naar hoe zij dit als geweldig dynamisch apparaat proberen aan te prijzen. Gelukkig werkt hun marketingmachine uitstekend, kijkend naar de vele gelovige fans alhier ?
Gewoon doen...De “premium lieden” gewoon in eenzelfde auto laten rijden met “premium” rekening. Hoe meer geld men daaraan kwijt is, hoe meer een auto uitmaakt van de persoonlijkheid. En tja, DAN wordt kritiek moeilijk.
Dus nee, geef mij maar die ‘zuinige loeiende’ CVT. De criticasters hier hebben er nog nooit 1 meter mee gereden.
Kwaliteit wint de strijd,..
De Corolla wordt vaak getest door mensen die geen verstand hebben van de techniek de werking ervan en de auto daarom slecht beoordelen. Wie zich een beetje verdiept in de techniek en de werking ervan komt snel tot de conclusie dat Toyota toch wel wat moois heeft neer gezet en 500.000km rijden met een hybride is in veel landen heel normaal.
https://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/prijslijsten/pdf_prijslijsten/corolla.pdf
De auto rijd niet matig, de auto rijd gewoon goed wat andere testen ook bevestigen. Maar als een tester zegt dat de auto in 7,9 sec naar de honderd trekt maar dat de toerenteller dan wel naar het rode kruipt dan heb ik zoiets van, waar gaat dit over!!
Toyota belooft een comfortabele auto die wel dynamischer rijdt. Volgens andere journalisten zijn ze daar uitstekend in geslaagd. Neem jij toch die Golf Variant: duurder, 30% hoger verbruik, een DSG die schokt en kapot gaat, om over andere technische malheur maar te zwijgen. En oh ja, 2dehands levert zo'n premium hybride uit Japan meer op dan zo'n wegwerp auto uit Wolfsburg....
Gewoon een Golf Variant kopen in deze klasse dus. Had ik je ook zonder deze test wel kunnen adviseren.
Dit kan jouw keuze zijn en dat is ook prima. Je doet er geen verkeerde keuze aan. Aan de Corolla ook niet. Ik hoef de Corolla ook niet te verdedigen, ik weet dat er modiaal by far meer Corolla's dan Golfs worden verkocht. Zal bij deze generatie ook zo zijn. Doen ze zeker iets goeds!
Doe gewoon wat je zelf het beste lijkt, maar er zijn meer mensen niet eens dan wel eens. Het toont tevens aan dat deze test vrijwel nutteloos is, de keuze is daar helemaal niet op gebaseerd.
https://www.youtube.com/watch?v=2cPsZXNfs0w&t=580s
.
Exact! En die verwachtingen worden mede gewekt door hoe een auto in de markt wordt gezet. In dit geval als een dynamisch auto, als je Toyota mag geloven. Maar in plaats daarvan krijg je dit...
.
Geen idee waarop jouw onderzoek is gebaseerd. Maarre... don’t quit your day job ?
Maar je HOEFT niet, gelukkig is de autokeuze nog altijd een vrije keuze ?
Vast weer een prima no nonsens auto, meer dan dat, moet je er als fabrikant dus ook niet over gaan roepen.
Want dan krijg je dus dit.
.
Leg jij deze man maar uit dat jij het beter weet, ik zou zeggen don’t quit your day job ?
https://www.youtube.com/watch?v=4OSDw-uyP98
.
Gelukkig niet! Maar aangezien ik wat kritischer ben en van afwisseling houd, nieuwsgierig ben en diverse auto’s waardeer, kijk ik meer om me heen dan blind op 1 merk te vertrouwen. Al is er wel 1 merk waar ik steeds bij terugkom...
.
Maar ik hoef niet overtuigd te worden, ik vind het een positief review. Zuinige kar, rijdt weinig inspirerend en heeft een CVT. Niet mijn optimale mix. Voor anderen wel. Maar ik verbaas me om de boosheid van veel reaguurders om het filmpje. Het is zoals het is. Misschien zijn ze eigenlijk wel boos op Toyota vanwege dit eindproduct ?
.
Haha, dus jouw onderzoek is een YouTube filmpje van een of ander kneus. Top! ??
.
Hij vertelt overigens voor mij niks nieuws, maar gelukkig steek jij er wat van op! Waarbij gezegd moet worden dat de CVT wel degelijk een interessant stukje techniek is dat voordelen biedt. Maar jouw uitspraak dat een CVT het beste is, is daarentegen nogal simpel. Ik spreek zelf uit ervaring met automaten, waaronder CVT’s. Ik vind het niet wat. Maar ik vermoed dat ik andere eisen stel aan een auto dan jij.
.
Jij wordt steeds grappiger. Waar is 80% van de lezers het niet mee eens? En vooral, hoe heb je dat gemeten? Ik ben wel benieuwd hoe jij “de lezers” allemaal hebt benaderd. Knap staaltje!
https://artofgears.com/2016/02/23/this-second-generation-toyota-prius-has-close-to-600000-miles/
Het kan wat hem betreft twee kanten opgaan, zoek je superdynamische auto, dan is dat niet deze Corolla, zoek je een comfortabele auto die voor de eeuwigheid is gemaakt met goede materialen en een prettig navigatiesysteem, dan is dit dé auto. Op dat laatste zitten de meeste Toyota rijders zeker te wachten, dus Toyota lijkt hier een goede keuze in gemaakt te hebben.
Toevallig rijd ik momenteel in de meest dynamische auto in het C-segment, ik zeg zelf: zou er graag een stukje dynamiek voorcomfort inwisselen, zeker in combinatie met de ruimte van een station en een automaat. Maar dat is zuiver persoonlijk.
Onze V40 is denk ik vergelijkbaar qua inhoud, met opgroeiende pubers is het niet heel ruim, maar eigenlijk zelden een probleem.
In de tijd dat ik de Prius wagon had reed ik wel eens in de Octavia van een kameraad met DSG bak. Ik vond die bak toch wel teleurstellend, ik voelde de schakelmomenten, terwijl ik die in de Prius bak nooit voelde. Met de wetenschap dat 1 opde 9 DSG bakken vroegtijdig reparaties krijgt is de keuze snel gemaakt.
.
Wat gaaf voor je dat je in een 1-serie rijdt nu!
.
Inderdaad niet de allerruimste, maar wel een perfecte zitpositie voor de bestuurder. Geniet er nog even van!
.
Je collega Toyota fans daarentegen zijn nogal teleurgesteld met deze nieuwe auto, als ik zo de reacties lees ?
De AE86 850kg,125pk,achterwielaandrijving...
Helaas van de roest verloren...
och ik probeer er genuanceerd naar te kijken, de gemiddelde Toyota rijder is redelijk no nonsence, vriendelijk en behulpzaam......behalve als er kritiek komt op het autootje ? (zo ken ik mijzelf ook).
Ik moet nog een maand of vier in de Volvo, maar dan komt er zeker een Toyota!
Ik beleef trouwens best veel rijplezier aan de Volvo en het is een prima caravantrekker. Kan ik helaas niet van de Corolla zeggen.
RAV4? Lijkt me dé auto voor jou.
Inderdaad, ik zou hem graag willen, maar hoop dat deze niet te duur is. Met een gewone 2,0 zou ik al helemaal blij zijn, die mag 1800 kg trekken. De hybride moet als trekauto (vreemd genoeg) de 4x4 zijn en die kost 44 mille. Dan is 22% bijtelling wel even slikken....(nu 14% op 30 mille). Dan vraag je je wel af wat de prijs is van een trekauto voor drie weken vakantielol.
Misschien hebben ze na de zomer nog een leuke overjarige Verso achterin de hal staan, gewoon een 1.8 automaat. Of dan toch de C-HR met wisselauto voor de caravan, heb in de tijd van de Prius wagon diverse auto's gehad (Nissan QQ, Opel Insignia, Ford C-MAX) al moet ik dan wel fotoshoppen voor het vakantiealbum....stel je voor dat er een Volkswagen opstaat ? ? (grapje).
Er zijn vele mogelijkheden. Ik zag gisteren nog een recente Avensis rijden, ik vind het een fraaie auto en die gaat er van de zomer uit. Misschien kan ik daar nog een luxe versie van bemachtigen.
Een B segment auto als de Clio of Rio doet er niet voor onder.
Die 1000 Euro voor de TS is dan ook een goede investering.
Helaas mag de hybrid nog steeds geen caravan trekken, dus komt voor mij alleen de 1.2 "im frage". Als hatchback zou ik liever de Focus of Ceed hebben, maar als stationwagon vind ik de Corolla er veel smaakvoller uitzien.
Ik heb de AW video vergeleken met die van Autovisie. Vooral op het gebied van de rijeigenschappen (en het rijplezier) verschillen de meningen van de redacteuren nogal. Voor mij de bevestiging dat het beste oordeel nog altijd die van jezelf is.
Er zijn zeker AE86 modellen te koop, reken op een mille of 15 tot 20. Dan heb je er wel een in nieuwstaat.
vervolg: en ze leefden nog lang en gelukkig.
Als je ruimte achterin wil neem de sedan of station.
De CVT Hybride is niet gemaakt voor het GTi gevoel.
De 180 PK versie geeft wel de versnelling.
De infotainment is niet het beste.
De standaard uitrusting is erg uitgebreid, wat al begint met adaptive cruise control en gescheiden AC.
Voor €35k heb je een goede auto, je caravan zal je moeten downsizen.
Van 120 pk verwacht je geen sportieve prestaties, van 180 pk wel zeker omdat er een benzine motor in zit. Misschien beter om het net een diesel te vergelijken, het koppel zal er wel zitten net de hybride hulp. Verbruik zal niet veel schelen, kosten plaatje wel, en niet alleen de aanschaf.
Maar die Hollanders met hun caravan...
Gelukkig zijn er nog genoeg auto's waar ik wel mee uit de voeten kan.
.
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik begrijp de werking van een CVT en ken de voordelen. Ik heb regelmatig in diverse CVT’s gereden, eentje van mezelf gedurende een paar jaar. Maar zoals ik al zei, het geniet mijn voorkeur niet.
.
Je kunt eindeloos blijven herhalen dat een CVT ‘het beste’ is, fijn voor jou dat dat jouw beleving is, maar het is niet ieders voorkeur. Ook niet de mijne. Ondanks je grondige ‘onderzoek’ ?
En voor iedereen zal er een keuze zijn, straks caravans men electromotoren die communiceren met de auto.
Jammer voor Toyota. Het is gewoon vlees noch vis. Zal zeker goed gaan verkopen. Ik hoef niet naar de Toyota dealer want ook had hele hoge verwachtingen van deze Corolla.
Je moet deze hatchback ook niet vergelijken met de TS, die is tussen de voor en achteras 6cm langer!
In de TS zit je aanzienlijk ruimer.
Joost veelrijder : leuk rijden met dit merk "?
Maar ik geef toe dat het technisch wel goed zit met dit product, en nogmaals het model ziet er wel goed uit , alleen de naam Corolla !
@Wonder, leuk rijden wordt door Gorter zelf gezegd met de C-HR
Maar als je door deze doorgestoken kaart heen kijkt zegt de reviewer indirect eigenlijk dat het beste een goede auto is.
Wat ik nogal komisch vind is dat hij dan zegt dat de response van de motor traag is, het duurt nogal lang voordat er wat gebeurt, maar ondertussen knalt deze simpele auto die niet aan zijn verwachtingen voldoet binnen 8 seconden naar de 100. Hahahahaha.
Ze storen zich blijkbaar aan het feit dat de CVT iets doet wat een getrapte transmissie niet eens KAN: de motor op één vast toerental houden (dat van maximaal vermogen) om maximaal te accelereren?
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.