Test: Toyota GR Yaris (2024) - Gekkie

Extreme hot hatch nog extremer

108 reacties

Video

De Toyota GR Yaris was al een tamelijk briljante auto en had eigenlijk geen concurrentie. Toch vond Toyota het tijd om de GR Yaris nog beter te maken. Dat schreeuwt om een test. Uiteraard alleen maar in verband met de waarheidsvinding…

Waarom een test van de Toyota GR Yaris?

Omdat Toyota de GR Yaris stiekem op een heleboel punten zegt te hebben verbeterd. Er is een nieuwe automaat, meer vermogen en allerlei wijzigingen aan het interieur en exterieur, evenals een aangepast onderstel.

 Klinkt goed, hoeveel vermogen heeft de Toyota GR Yaris nu?

Hij heeft nu 280 pk en 390 Nm, al kunnen we dat natuurlijk niet wetenschappelijk testen tijdens de eerste rijtest. Wat we wel kunnen testen is dat de Toyota GR Yaris sneller is dan je ooit op de openbare weg kunt gebruiken. Daarbij is de motor nog steeds lekker ruig. Het duurt even voordat de turbo opspoelt en bij 3.000 word je dan opeens afgeschoten. Het is zeker niet heel verfijnd, wel heel leuk. Ook grappig: achterin zit een tankje water dat je met een druk op de knop op de intercooler kunt laten vernevelen. Als die koeler blijft, kan de GR Yaris langer vol vermogen leveren.

De Toyota GR Yaris is er nu ook met automaat, maar je wilt de handbak.

Is er ook wat aan het onderstel van de Toyota GR Yaris veranderd?

Zeker, er is gewerkt aan de stijfheid van de carrosserie en de vering is steviger geworden, aan de voorzijde nog iets meer dan achterop. Bij de test valt op dat de GR Yaris daardoor minder duikt aan de voorkant, waardoor de achterzijde stabieler aanvoelt. Toch is de auto niet al z’n speelsheid verloren, er is niet meer een modus waarin je standaard 70 procent naar de achterwielen stuurt, maar in de Track-modus neigt de balans bij gas geven wel die kant op. Op droog asfalt is een echte powerslide moeilijk, maar door met de rem te spelen kun je de koets heerlijk laten draaien zoals je ‘m wilt hebben.

Zijn er verbeteringen in het interieur van de Toyota GR Yaris?

Ja, ook van binnen is de Toyota GR Yaris beter dan hij was. De stoel kan een paar centimeter lager en de binnenspiegel zit juist wat hoger, waardoor hij niet meer het zicht naar rechtsvoor belemmert. Er is een nieuw digitaal instrumentarium en het stuur kan verder naar je toe. Verder is het nog steeds een erg krappe auto, maar goed: het is ook maar een Toyota Yaris.

De stoelen in de Toyota GR Yaris staan lager en dat is echt een verbetering.

En wat kost ‘Maar een Toyota Yaris’ dan als GR?

Een Toyota GR Yaris kost heel erg veel. Minimaal een slordige €80.000. Wil je de versie met achttraps automaat dan komt daar nog zo’n 12 mille bij. Overigens is die automaat net niet scherp genoeg en levert de handbak een stuk meer plezier. En die is al duur genoeg. Sterker nog: hij is achterlijk duur. En toch zou iedereen die ‘m kan betalen ‘m op z’n minst een keer moeten proberen.

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (108) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum