Test: Polestar 2 - Achterwielaandrijving, grotere accu, meer efficiency
Rijdt beter, is zuiniger
67 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De in 2016 als studiemodel Volvo 40.2 geboren en in 2019 als Polestar 2 gepresenteerde EV gaat licht opgefrist modeljaar 2024 in. Het grootste nieuws is dat de aandrijving nu op de achterwielen zit en dat de Long Range een nieuw type accu (van CATL) met grotere capaciteit heeft en een sterkere motor.
Is er aan de buitenkant iets veranderd?
Nauwelijks, het enige wat in het oog springt is de dichte neus, waar zijn voorganger nog een soort van zwarte grille heeft. Hert paneel in de grille draagt de naam Smart Zone Panel en gaan we op alle toekomstige modellen van Polestar zien.
Wat is er nieuw aan de aandrijflijn?
Zoals gezegd, de aandrijving verhuisde van de voor- naar de achterwielen en dat is een belangrijke stap voorwaarts. Wij rijden de Long Range, die heeft nu een vermogen van 220 kW/299 pk en 490 Nm koppel. Dat krijg je met voorwielaandrijving niet fatsoenlijk op de weg. De accucapaciteit nam toe van 75 naar 79 kWh. Dat lijkt niet veel, maar in combinatie met de beloofde, verbeterde efficiency levert dat een WLTP van 655 km op.
Hoe is het infotainmentsysteem van de Polestar 2?
Wat bij de start al vrij uniek was voor de Polestar 2, is een infotainmentsysteem dat draait op Android Automotive, zodat je veel apps van Google kunt installeren. Gebruik je liever Apple Car Play, dan kan dat via een kabeltje, Android Auto vanaf je smartphone kan uiteraard niet. Sinds kort is het ook mogelijk om video’s van YouTube te bekijken en een lange route wordt in Google Maps inclusief laadstops berekend.
Hoe ruim is de Polestar 2?
Dat de Polestar is ontwikkeld als een auto die ook plaats biedt aan een aandrijflijn met verbrandingsmotor, zie je aan de plaatsing van de accu’s. Dat is op ongeveer dezelfde wijze gedaan als in bijvoorbeeld een Peugeot e-2008. Het interieur is niet heel erg ruim, met name achterin merk je dat. Pluspunt is het feit dat er geen accu onder voetenruimte van de achterpassagiers zit, maar de bank zit weer wat hoger omdat daar wél accu’s onder zitten. De kofferbak heeft een bescheiden volume van 405 liter, aan de trekhaak mag 1.500 kg.
Welke rijmodi heeft de Polestar 2?
Gaan we naar het scherm ‘rijden’ dan zien we dat we de mate van stuurbekrachtiging kunnen instellen, maar niet voor een bepaalde rijmodus kunnen kiezen. De mate van recuperatie is in te stellen van uit, via laag naar hoog. In dat laatste geval is er daadwerkelijk sprake van ‘one pedal’ en je hoeft je rechtervoet vrijwel nooit van het rij- naar het rempedaal.
Hoe rijdt de vernieuwde Polestar 2?
Dat hij meer vermogen heeft en achterwielaandrijving heb je al vrij snel in de gaten. Je kunt wat gemakkelijker en steviger op het gas in een bocht, waar je voorheen al vrij snel met wielspin en dus een ingreep van de tractiecontrole te maken kreeg. Verder is het nog altijd een stevig geveerde auto en voelt hij nu, dankzij de prettige aanvoelende besturing, een stukje sportiever aan.
Is hij zuiniger dan de vorige?
De grote vraag is natuurlijk of de vernieuwde Polestar 2 het qua efficiëntie beter doet dan de eerste lichting. Want uit de reviews maken we op, dat eigenaren niet zo te spreken zijn over het verbruik en daarmee de actieradius. Van de vernieuwde vinden we nu ook al een review en de bevindingen van die berijder staven onze eerste ervaringen. Bij de start stond er een bereik van 530 km in het display, een stuk minder dan de beoogde 655 km. Maar goed, na een dag rijden onder wisselende omstandigheden noteren we een gemiddelde van 17,4 kWh/100 km. Geen baanbrekende waarde misschien, maar wel beter dan voorheen.
Meer vermogen, meer bereik, dus ook hogere prijs?
Het is nog altijd een bijzondere verschijning en met de aandrijving op de achterwielen is het een fijner sturende auto geworden. Bovendien lijkt de nieuwe motor efficiënter en in combinatie met de iets grotere accu, levert dat een praktijkactieradius van ergens tussen de 400 en 500 kilometer op. Meer heb je echt niet nodig. Meer ruimte misschien wel, daarin schiet hij wat te kort en met een prijs van dik €69.200 (€55.200 zonder opties, zoals warmtepomp) zoals hij hier staat, is het geen koopje.
- +Verbeterde rijdynamiek door achterwielaandrijving
- +Fraai en knus interieur
- -Warmtepomp en adaptieve cruise in dure pakketten
- -Niet royaal voor achterpasagiers
Signalement
Merk | Polestar |
---|---|
Model | 2 Long Range Single Motor |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.900 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 220 kW / 299 pk |
Maximaal koppel | 490 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.606 mm / 1.891 mm / 1.479 mm |
Wielbasis | 2.735 mm |
Massa leeg | 1.910 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 655 km |
PRIVATE LEASE Polestar 2
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 2 Long Range Single Motor 82 kWh | Pilot | Panoramadak | 360° Camera | ACC | Stoel+Stuurverwarming
- 2024
- 5.731 km

Polestar 2 Long Range Single Motor Plus 82 kWh | Plus | Pilot | ACC | Panoramadak | 360° Camera | harman/kardon
- 2024
- 15.492 km

Polestar 2 BST EDITION 230 *UNIEK* 21INCH ÖHLIN DEMPERS ALCANTARA
- 2024
- 16.596 km
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.