Test: Opel Corsa (2023) – Met een grotere actieradius zijn tweede levensfase in

Is de update groot genoeg of mist hij de aansluiting met de corncurrentie?

173 reacties

Video

De Opel Corsa heeft voortaan efficiëntere elektrische aandrijftechniek en is voorzien van het nieuwe familieneusje met het zwarte vlak tussen de koplampen. Zijn dat dé ingrediënten voor een succesvolle tweede levensfase?

Wat is het grootste nieuws?

Net als bij alle andere moderne Opels herken je de opgefriste auto direct aan het glimmende zwarte paneel tussen de koplampen. Die koplampen zijn voortaan trouwens verkrijgbaar met 14 led’jes, Intelli-Lux LED Matrix heet dat in Opel-jargon. Verder staat de naam ‘Corsa’ nu met grote letters over de volle breedte van de achterklep weergegeven. Het belangrijkste nieuws is echter aan het zicht onttrokken: nieuwe aandrijftechniek.

De koplampen zijn voortaan verkrijgbaar met 14 leds.

Heeft de Opel Corsa een nieuw interieur?

Nee, vanbinnen is de Opel Corsa in grote lijnen ongemoeid gelaten. Wel heeft bij de versie waar je niet zelf hoeft te schakelen de versnellingspook plaatsgemaakt voor een schakelaar waarmee je de rijrichting kiest, we kennen de knop ook uit andere Stellantis-auto’s. Het resulteert in een iets ruimtelijker beleving. Verder is het multimediasysteem herzien en iets sneller gemaakt, al is het nog altijd niet het ijkpunt voor de rest van de auto-industrie. Het interieur ziet er verzorgd uit, maar je zit grotendeels nog altijd tussen de harde kunststoffen. Zolang je voorin mag zitten, heb je genoeg hoofdruimte. Wel zouden we iets langere stoelzittingen wensen. Achterin heb je als volwassene niets te zoeken, want daar is het in alle richtingen krap. De bagageruimte is er in twee maten: bij de versies met benzinemotor heb je een laadvolume van 309 liter en met elektrische aandrijflijn kun je 267 liter kwijt onder de hoedenplank. Dat is niet bepaald grensverleggend.

Het interieur van de Opel Corsa is in grote lijnen gelijk gebleven.

Is de Corsa als compacte EV nu volwassen?

Een beetje. De elektrische Corsa is er nog altijd met een 136 pk elektromotor en een 50 kWh accupakket. Die techniek is verder verbeterd, waardoor het verbruik iets is teruggedrongen en je volgens WLTP voortaan 354 km ver moet kunnen komen, 20 km meer dan voorheen. Dat klinkt mooi. Nog prettiger is het dat de Corsa voortaan ook verkrijgbaar is met de nieuwe Stellantis e-aandrijflijn met de 156 pk motor en het 51 kWh accupakket zoals die begin dit jaar debuteerde in de DS 3. Met deze aandrijflijn kom je lekker vlot met het verkeer mee, al is de auto in de praktijk niet heel veel rapper dan voorheen. De nieuwe techniek is vooral een stuk efficiënter. Mede dankzij een lagere elektriciteitsbehoefte van de nieuwe motor moet je volgens WLTP nu 406 km ver komen op een volle accu. Volgens de informatie op onze boordcomputer is – als je niet te gek doet – 350 km zeker haalbaar. Dat is gerust een sprong vooruit. Bij beide versies kun je de accu aan de wisselstroomlaadpaal laden met 11 kW en aan de gelijkstroomsnellader met 100 kW. Keurige waarden.

Met efficiëntere EV-techniek is de actieradius een stuk groter geworden.

Hoe rijdt de vernieuwde Opel Corsa?

Hoewel in de praktijk nauwelijks rapper dan met de 136 pk motor kom je met de 156 pk-versie evengoed vlot genoeg met het verkeer mee. Anders dan de letters GS achter zijn naam doen vermoeden, heeft de Corsa geen sportieve inborst. Daar is het onderstel trouwens ook niet naar. De auto gaat mede dankzij het onder de stoelen geplaatste accupakket mooi stabiel over de weg, maar bij de afstemming van de wielophanging heeft de nadruk meer op comfort gelegen dan op dynamiek. Zeker wanneer je in de Sport-modus een beetje rap de hoek om gaat, kunnen de voorwielen de aandrijfkrachten nauwelijks de baas.

Het onderstel heeft een comfortabel karakter, zonder dat het te veel deint.

Is de vernieuwde Corsa een sterk aanbod?

De vanafprijs voor de Corsa-e met 136 pk bedraagt ongewijzigd € 34.999. De 136 pk-versie in GS-trim staat voor € 36.999 in de prijslijst. Met 156 pk elektromotor is de Corsa er alleen als GS en kost dan € 37.999. Vergeleken met veel andere elektrische Stellantis-auto’s zijn dit gerust concurrerende prijzen, maar nu Citroën voor rond de € 20.000 de ë-C3 heeft gepresenteerd, liggen de kaarten toch net even anders. En buiten Stellantis heb je voor hetzelfde geld als voor een Corsa bijvoorbeeld een BYD Dolphin of een MG 4, beide ruimere auto’s met een stuk volwassener elektrische prestaties. De elektrische Corsa met de verbeterde aandrijflijn is gerust een stap vooruit, maar die stap is niet genoeg om met de concurrentie in de pas te lopen, laat staan die een stap voor te zijn. Zijn tweede levensfase zal voor de Corsa geen gemakkelijke zijn. Het wordt een zware finale.

Opel heeft met de vernieuwde Corsa een stap vooruit gezet.

Opel Corsa Electric
Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa Electric (2023)Opel Corsa ElectricOpel Corsa ElectricOpel Corsa ElectricOpel Corsa ElectricOpel Corsa ElectricOpel Corsa ElectricOpel Corsa Electric

  • +Prima motor
  • +Prettig onderstel
  • -Bescheiden binnenruimte
  • -Hard plastic

Oordeel

3 sterren

De elektrische Corsa met de verbeterde aandrijflijn is gerust een stap vooruit, maar die stap is niet genoeg om bij de concurrentie in de pas te lopen, laat staan ze een stap voor te zijn. Zijn tweede levensfase zal voor de Corsa geen gemakkelijke zijn, het wordt een zware finale.

Signalement

Merk Opel
Model Corsa Electric Long Range GS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.499

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk
Maximaal koppel 260 Nm
Accu capaciteit (bruto) 50 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.060 mm / 1.765 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.538 mm
Massa leeg 1.444 kg
Laadvermogen 517 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 406 km

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (173) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum