Test: Mitsubishi Outlander PHEV - Beter laat dan nooit

Zondersubsidie

63 reacties

Video

‘Metsubsidie Foutlander’. Met dat soort bijnamen moest de Mitsubishi Outlander PHEV het tien jaar geleden doen, maar ondertussen was de plug-in hybride razend populair in Nederland. Des te vreemder dat de nieuwe, vierde generatie van de Outlander nooit Europese grond onder de wielen kreeg, al gaat dat binnenkort veranderen. Zonder subsidie, deze keer.

Hoe zat dat ook alweer met die 'subsidie' op de vorige Mitsubishi Outlander PHEV?

Het toverwoord is bijtelling. De Outlander viel als één van de eerste plug-in hybrides vol met zijn neus in de bijtellingsboter. In 2013 hoefde je zelfs helemaal niets van de nieuwwaarde van de auto bij je salaris op te tellen als zakelijke rijder, in 2014 en 2015 was dat nog altijd maar 7 procent. In 2016 werd het 14 procent en zakte het animo flink in, al zouden we vandaag de dag een moord doen voor zo’n percentage. Het voordeel miste zijn effect bepaald niet: tussen 2013 en 2015 zijn er dik 26.000 Outlanders verkocht in Nederland. Is dat veel? Reken maar! In de jaren ervoor verlieten er jaarlijks maar zo’n 1.000 Outlanders de Nederlandse showrooms, erna hooguit 2.000.

Toch krijg ik een wat negatieve bijsmaak bij het woord 'Outlander'. Is dat terecht?

Ondanks zijn populariteit kreeg de arme Outlander een heleboel lelijks over zich heen. Hoge bomen vangen veel wind en afgunst speelt vast ook een rol. Eerlijk is eerlijk: foutloos was de Outlander bepaald niet. Een echt fijne auto vonden we het zelfs na talloze updates nog steeds niet en het interieur was verre van fraai.

En nu is er een nieuwe?

Eigenlijk is dat al een hele tijd zo. In 2021 diende zich een geheel nieuwe Outlander aan. Die oogt vanbinnen en vanbuiten een stuk stoerder dan zijn voorganger, maar meer dan plaatjes kijken zat er voor ons Europeanen lange tijd niet in. In 2020 werd bekend dat het merk helemaal zou stoppen in Europa, maar die beslissing draaiden de Japanners terug. Mitsubishi moet na een onzekere periode nu weer wat Europees marktaandeel heroveren. Dat verklaart waarom we na de Renault-klonen ASX en Colt binnenkort alsnog de Outlander krijgen voorgeschoteld.

Dus deze nieuwe Mitsubishi is geen Renault-kloon?

Als eerste ‘nieuwe’ Mitsubishi in jaren is de Outlander geen kloon van een ander model, maar dat wil niet zeggen dat hij helemaal op zichzelf staat. De auto deelt zijn CMF C/D-platform met de grotere modellen van alliantiegenoten Renault en Nissan en de familieband met de Nissan X-Trail is vanbinnen nadrukkelijk aanwezig. De schakelaars aan de stuurkolom, de knoppen op het stuur en het infotainment komen bijvoorbeeld allemaal van Nissan. De rest van het interieur is wel ‘eigen’, maar er heerst een vergelijkbare sfeer. Dit binnenste is een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van het allegaartje dat het interieur van de Outlander voorheen was. Evengoed zijn er wat veel verschillende plastics gebruikt en zijn die materialen niet allemaal even mooi, maar het ziet er modern en degelijk uit.

Dus de hybridetechniek komt ook van Nissan?

Heel fascinerend: nee! De plug-in hybride aandrijflijn deelt hij niet met Nissan of Renault, maar is gebaseerd op de aandrijflijn van de vorige Outlander. Aan de basis staat als vanouds een 2,4-liter viercilinder, die op hogere snelheid via een vaste overbrenging de voorwielen kan aandrijven. Zijn de omstandigheden anders, dan functioneert de 2.4 indien nodig als generator en drijven de twee elektromotoren via een variabele verdeling beide assen aan. Met 85 kW voor en 100 kW achter zijn die motoren veel krachtiger dan voorheen en het totale vermogen ligt rond de 250 pk. De benzinemotor hoeft daardoor minder hard te werken en houdt zich keurig op de achtergrond, althans voor zover we dat op een bevroren meer kunnen beoordelen.

Hoe rijdt de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV verder?

De auto is comfortabel en heeft dankzij de standaard vierwielaandrijving veel grip, zelfs op een ijzige ondergrond. Met een draaiknop is er te kiezen uit allerlei rijmodi bijvoorbeeld voor sneeuw of modder. Anders dan veel andere SUV’s heeft de Outlander nog altijd wat terreincapaciteiten. Het accupakket is met 20 kWh veel groter dan voorheen en zorgt voor een elektrisch bereik dat afgaande op buitenlandse brochures maximaal 87 km bedraagt. Zelfs als het in de praktijk 20 kilometer minder is, is dat een cijfer waarmee de Outlander zijn beoogde concurrenten Mazda CX-60 en Kia Sorento PHEV de loef afsteekt.

Wat kost de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV?

Mitsubishi Nederland fluistert marktconforme prijzen van tussen de 55 en de 60 mille voor de Outlander, maar op bijtellingsvoordeel hoeven we niet meer te rekenen als de auto eind 2024 in de showroom verschijnt. Die bijnamen kunnen daarmee definitief de prullenbak in, zeker omdat de Outlander fijner en beter is dan ooit.

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum