Test: Mini Countryman SE ALL4 – Maxi Mini nu ook elektrisch
Elektrische Countryman potenter dan JCW op benzine
63 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Mini Countryman deelt zijn techniek met de BMW X1. Zodoende is de maxi Mini er niet alleen met verbrandingsmotoren maar ook als EV. Sterker nog: de potentste Countryman is elektrisch. Heeft een sportieve benzineversie nog bestaansrecht?
Heb je keuze bij een elektrische Countryman?
Details als de koplampen en de grille zijn iets hoekiger, evengoed is de nieuwe, derde generatie van de Mini Countryman nog altijd direct te herkennen als Mini. Generatie 3 is opgetrokken op dezelfde schaalbare platformarchitectuur als bijvoorbeeld de BMW’s X1 en X2 en net als die BMW’s voor het eerst desgewenst ook volledig elektrisch. De basis-EV is de Countryman E met een 204-pk elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daarnaast is er de Countryman SE ALL4 die ook nog een motor tussen de achterwielen meekrijgt. De twee elektromotoren van deze vierwielaandrijver pieken samen bij 313 pk. Het zijn dezelfde getallen als die bij de BMW iX2 waarmee we eerder reden.
Met zijn wat hoekigere design is de Countryman nog altijd duidelijk als Mini herkenbaar.
Gaat het om vorm of functie?
Ook vanbinnen is de nieuwe Countryman nog altijd duidelijk herkenbaar als een Mini, niet in de laatste plaats dankzij het grote ronde multimediascherm midden op het verder vrij minimalistisch aangeklede dashboard. Je kunt maar liefst acht verschillende belevingsmodi instellen, naast optisch ook akoestisch; net wat er op dat moment aansluit bij jouw stemming. Het multimediasysteem werkt met BMW’s nieuwste software, OS9. Maar goed, nieuwe software of niet: het systeem vraagt wel de nodige aandacht. Wanneer je geen zin hebt om te swipen en te scrollen heb je ook spraakbesturing ter beschikking, aangeroepen met de tekst 'Hey Mini'. Alleen zo foolproof als de spraakbesturing is die we al jaren kennen bij Mercedes is het in de Mini nog niet.
Boekhouders hebben het aantal knopjes en schakelaars teruggedrongen tot een absoluut minimum.
Is hij groter dan zijn voorganger?
Hoewel de Countryman een Mini is, is hij maar liefst 40 centimeter langer dan de Austin Maxi van weleer. Het nieuwe model is ook nog eens 13 centimeter langer dan zijn voorganger. Hiervan profiteren alle inzittenden. Voorin zit je als een vorst, in alle richtingen heb je meer dan genoeg ruimte, met voor hen die daar prijs op stellen genoeg stoelraillengte. Daarbij is het prettig dat je het stuur dicht naar je toe kunt trekken. Achterin is de beenruimte middenklasse, hoofdruimte is er net als voorin meer dan genoeg. Zelfs met een lengte van twee meter kom je ook achterin met je kruin nog niet in de buurt van de hemelbekleding. Onder de vloer van de bagageruimte vind je een bergvak voor laadkabels. En daar zul je je mee moeten redden, een frunk is er namelijk niet. Onder de motorkap zit het namelijk vol met elektrotechniek.
Voorin in de Mini Countryman heb je ruimte in overvloed. Achterin houd je ook hoofruimte over.
Hoe potent is de SE?
Onze kennismaking met de nieuwe Countryman hebben we met de SE ALL4. Zijn twee elektromotoren zijn samen potenter dan de tweeliter viercilinder in de heetste benzineversie (de JCW, wat staat voor John Cooper Works), 313 pk tegen 300 en 494 Nm tegen 400. Toch is de beleving anders. Hoewel de SE ALL4 ook een Go Kart-rijmodus heeft (de sportstand) en bovengemiddeld vlot door het verkeer schiet, blijft hij veel meer down-to-earth dan de JCW. De reactie op het stroompedaal is wat minder bijterig. Voor wie er prijs op stelt is de elektrische Countryman nagenoeg met één pedaal te rijden: de mate van afremmen op de motor (en daarmee terugwinnen van energie) is instelbaar. Overigens moet je voor dat instellen wel door de menu’s van het multimediasysteem, het gaat helaas niet met flippers achter het stuur.
Met 313 pk en 494 Nm is de Mini Countryman SE een potente SUV.
Heeft zo'n grote Countryman nog Mini-genen?
De Countryman staat als SUV wat hoger op zijn wielen, maar het onderstel nodigt uit tot spelen; met behoud van genoeg comfort voelt de afstemming van veren en schokdempers lekker stevig aan. De auto heeft wat dat betreft echte Mini-genen. Mede dankzij het onder de vloer geplaatste accupakket gaat de auto lekker stabiel over de weg. En kun je de verleiding niet weerstaan om ook in de bocht het potentieel van de motoren aan te spreken, dan laat het onderstel je zeker niet in de steek, en dat dan zonder JCW of Cooper-logo’s. De besturing is niet supercommunicatief maar wel prettig direct.
Het weggedrag van de elektrische Countryman is precies wat je bij Mini van een SUV mag verwachten.
Bieden zijn hulpsystemen echt ondersteuning?
Geen zin om zelf te sturen? Met zijn rijbaanassistent blijft de Countryman keurig op keurs, gezwalk tussen de lijnen is hem vreemd. De adaptieve cruisecontrol is daarbij behoorlijk adaptief. Niet alleen past hij het tempo aan op de auto voor je of aan de limieten op de snelheidsborden langs de weg, hij bepaalt ook zelf de afstand tot je voorligger. Af en toe willen we die afstand zelf bepalen, bijvoorbeeld in drukker verkeer om de file wat korter te houden. Maar een knop daarvoor ontbreekt, helaas. Het is een kleinigheid, voor het overige maakt het systeem een keurig uitgerijpte indruk. Dat geeft ook vertrouwen in de (veiligheids)systemen die we niet nodig hebben gehad.
Er zijn weinig redenen om het stuur uit handen te geven, toch beschik je over prima assistentiesystemen.
Krijg je waar voor je geld?
De voorwielaangedreven Countryman E komt met zijn vanafprijs van €43.990 nog net in aanmerking voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP); de SE is daar met zijn basisprijs van €49.490 te duur voor. Daar staat tegenover dat SE wel €27.500 goedkoper is dan de net zo potente maar benzinegestookte JCW Countryman. En wil je er toch graag een sportief voorkomen bij hebben, dan kleed je de SE voor €6.600 aan als JCW, tel uit je winst.
- +Prettig onderstel
- +Ruim interieur
- -Onoverzichtelijke bediening
- -Als ev niet grensverleggend
Oordeel
Als EV verlegt de Mini Countryman SE geen grenzen. Gelukkig is de rijbeleving dik in orde en krijg je voor aanzienlijk minder geld meer vermogen dan bij de potentste benzin-versie.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Countryman SE ALL4 Favoured Trim |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 55.807 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 230 kW / 313 pk |
Maximaal koppel | 494 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 67 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.444 mm / 1.843 mm / 1.661 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.975 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,2 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 424 km |
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.