Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Sorento

Test: Kia Sorento Hybrid

Size does matter

12
Kia Sorento PHEV
  • Frank Jacobs
  • Autotest
19 februari 2021 om 08:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 48 2020
AutoWeek 48 2020

Je leest het in AutoWeek 48 2020

Ooit was de Kia Sorento het model waarmee Kia de stap van no-nonsense naar ‘wow!’ maakte. Die dikke, maar nog steeds gunstig geprijsde cross-over was dan ook een groot succes. Inmiddels is ons belastingsysteem echter voor een aanzienlijk deel CO2-gedreven en dat heeft de Sorento beetje bij beetje uit de markt gedrukt. Gelukkig liet Kia dat uiteindelijk niet over zijn kant gaan en daarom gaat de nieuwe Sorento van start als hybride.

Dat levert een aanzienlijk lagere uitstoot op (theoretisch tenminste) en dan is die Sorento ineens een stuk gunstiger geprijsd. Maar laten we eens een rondje om de auto lopen. Subtiel is het ontwerp misschien niet, eigenzinnig en stoer des te meer. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de ontwerpers tijdens het tekenen vooral aan de Amerikaanse markt dachten. Met name de hoekige, verticale achterlichten zijn markant, net als het front, met een motorkap die als een soort petklep over de grille en koplampen ligt. Een mooi detail is de manier waarop de wisser van de achterruit vrijwel volledig door de spoiler wordt opgeslokt.

 

Limousine

Toch moet het echte feest nog beginnen en dat doet het zodra je instapt. Ook hier is alles groot en veel; size does matter. Vanbuiten is de Sorento een kolossale auto, maar vanbinnen bekruipt je het gevoel dat je in een nóg grotere auto bent gestapt. Zowel hoofd- als beenruimte is achterin van limousine-niveau en zelfs de derde zitrij, die op deze topuitvoering standaard is, blijkt meer ruimte te bieden dan we gewend zijn van derde zitrijen. De stoelen zijn gemaakt voor de lichamen van mensen die blindelings de weg weten te vinden naar KFC, McDonald’s en andere caloriegroothandels. Veel zijdelingse steun hoef je onder de 150 kg niet te verwachten, maar los daarvan zit je prima. Eksters komen hier ook aan hun trekken, want op het dashboard glimt en schittert bijna alles. De brede middenconsole vergroot het ruimtelijke gevoel en herbergt draaiknoppen voor de rijmodi en de transmissie. Jazeker, Jaguar zal in 2007, toen het de XF onthulde, nooit hebben durven dromen dat zijn draaipook zoveel navolging zou krijgen.

Over navolging gesproken: de manier waarop het infotainmentscherm één geheel vormt met het klokkencluster (met een toerenteller als opvallende afwezige), doet denken aan dat kenmerkende dashboard dat Mercedes-Benz vanaf de S-klasse over het gamma heeft uitgestrooid (en met de nieuwe S weer de deur uit heeft gebonjourd). De Sorento heeft in deze uitvoering zo goed als alles aan boord wat je maar zou kunnen wensen en dat zie je terug op het dashboard. Het is in de Sorento een drukte van belang. Een leuk hulpmiddel vormen de dodehoekcamera’s in de achteruitkijkspiegels, waarvan het beeld in de linker- of rechterklok wordt getoond zodra je richting aangeeft. Verder strooit Kia royaal met usb-aansluitingen. Zelfs aan de derde zitrij is gedacht. Daar krijg je overigens ook je eigen ventilatiesysteem, 12v-aansluiting en knoppen om de rugleuning voor je gemakkelijk om te klappen. Ook het in- en uitklappen van die derde zitrij gaat snel en gemakkelijk. De verschuifbaarheid van de tweede zitrij biedt volop onderhandelingsruimte tussen de passagiers op de rijen twee en drie. De kofferruimte, ten slotte, is met 902 liter gigantisch en met het meubilair vlak zelfs ruim 2.000 liter.

 

Voetruimte

De Kia mag dan Amerikaans ogen, het onderstel is duidelijk voor Europa bedoeld. Het zompige van de eerste Sorento is er door de generaties heen steeds verder uitgehaald en bij deze vierde is Kia wellicht zelfs iets te ver doorgeschoten. Over het algemeen zijn demping en vering redelijk comfortabel en zelfs een vleugje sportief, maar met steviger hobbels heeft het onderstel toch wat moeite en dan krijg je weleens wat bonken voor je kiezen. Niettemin stuurt de Sorento licht maar toch scherp genoeg door de bochten. Zeker als je bedenkt dat dit toch echt een enorme lel van een auto is, kun je niet anders dan concluderen dat hij prima stuurt.

Kia heeft eerder hybrides gebouwd en die tak van sport heeft het merk inmiddels prima onder de knie. Het duo motoren werkt goed samen. Bij rustig rijden kun je flinke stukken puur elektrisch uit de voeten en wanneer de benzinemotor zich ermee begint te bemoeien, komt hij bijna ongemerkt de kamer binnensluipen. De optelsom gaat via een zestraps automaat naar de voorwielen en ook dat gaat keurig en vloeiend. Het is geen razendsnelle transmissie, maar hij is zeker goed genoeg. Hij kiest zijn schakelmomenten vrij laag in het toerengebied, maar daar hebben de motoren geen moeite mee. Aan boord blijft het lekker stil en dat past mooi bij het comfortabele karakter van de Sorento.

 

De Sorento in onze test is een ExecutiveLine, de duurste van het gamma. Met een prijs van € 55.995 lijkt het zo op het eerste gezicht misschien geen koopje, maar een blik op de standaarduitrusting zal je op andere gedachten brengen: 360-graden­camera, dodehoekcamera’s, parkeerassistentie, zelfnivellerende achteras, uitvoerige elektrische stoelverstelling met geheugen voor de bestuurder, stoelventilatie ... het zit er allemaal op en aan. Zelfs de minder luxe versies zijn al afgeladen, want prettige zaken als het glazen schuif-kanteldak, leren bekleding, een Bose-audio-installatie, sfeerverlichting, een automatisch te bedienen achterklep en stoel- en stuurverwarming kom je op die uitvoeringen al tegen. De optielijst telt dan ook welgeteld één regel: metallic lak. Daarvoor moet je € 995 reserveren.

Oordeel

4 sterren

Precies volgens het oude principe van Kia blinkt de Sorento uit als het gaat om waar voor je geld. Daarbij is hij ontzettend ruim en daarmee voor de praktisch ingestelde mens de beste keuze.

Signalement

Merk Kia
Model Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 58.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit 1 kWh
Inhoud brandstoftank 67 l
Lengte / breedte / hoogte 4.810 mm / 1.900 mm / 1.700 mm
Wielbasis 2.815 mm
Massa leeg 1.758 kg
Laadvermogen 822 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.650 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,6s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 153 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Sorento
Kia Kia Sorento

PRIVATE LEASE Kia Sorento

INFO
ANWB
ANWB
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ComfortLine (5D/6A)
€ 699
Stel samen ▸
Kia
Kia
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ComfortLine (5D/6A)
€ 799
 
Kia Sorento in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Sorento 1.6 T-GDi/230pk Hybrid ComfortLine AT6-Autom. ECC SmartLink-Navi Camera+BT Cr.Control 19"LMV Trekhaak  7jr.Garantie

    Kia Sorento 1.6 T-GDi/230pk Hybrid ComfortLine AT6-Autom. ECC SmartLink-Navi Camera+BT Cr.Control 19"LMV Trekhaak 7jr.Garantie

    • 2021
    • 18.018 km

    € 49.950

    Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid 2WD ExecutiveLine NIEUW UIT VOORRAAD LEVERBAAR

    Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid 2WD ExecutiveLine NIEUW UIT VOORRAAD LEVERBAAR

    • 2020
    • 1 km

    € 61.295

    Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 19"LM | Bose | Pano dak | Leder | 7 zits | Nu te bestellen!!

    Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 19"LM | Bose | Pano dak | Leder | 7 zits | Nu te bestellen!!

    • 2022
    • 10 km

    € 63.240

Meer Kia Sorento occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Sorento

    26
    • 27 november 2021

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sorento specificaties
  • Kia Sorento occasions
  • Kia Sorento video's
Advies en informatie
  • Kia Sorento tests
  • Kia Sorento gebruikersreviews
  • Kia Sorento index
PREMIUM
Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

Het taboe op buitenlandse reizen begint te vervagen en de zomer loopt op zijn einde; het zijn...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD...

    9
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine...

    1
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD...

    7
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine...

    13
    • 9 april 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    2
    • 17 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive (2007)

    Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive (2007)

    8
    • 6 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine (2016)

    Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine...

    3
    • 10 november 2016
meer reviews
Kia Sorento - afscheid duurtest

Kia Sorento - afscheid duurtest

22

Het afgelopen half jaar met onze duurtest-Sorento is werkelijk omgevlogen. Iedereen op de redactie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia Sorento (2012) - Facelift Friday

    Kia Sorento (2012) - Facelift Friday

    5
    • 26 november 2021
  • Kia Sorento - afscheid duurtest

    Kia Sorento - afscheid duurtest

    22
    • 12 oktober 2021
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

    Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

    • 7 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV - Dubbeltest

    Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV...

    • 29 juni 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV vs. HEV - Dubbeltest

    Kia Sorento PHEV vs. HEV - Dubbeltest

    • 15 juni 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed - Back to Basics

    Kia XCeed - Back to Basics

    37
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse verlichting

    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse...

    28
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Niro Plus: oude Niro met maatje meer is interessante pionier

    Kia Niro Plus: oude Niro met maatje meer...

    25
    • 26 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden