Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech

43 kilometer elektrisch

7 reacties

Video

Ford is de eerste fabrikant met een plug-in hybride pick-up. De Ford Ranger PHEV is nu beschikbaar, we gaan er op IJsland mee op pad. Het is even wennen om geen dikke diesel te horen werken, of een bulderende V8, maar krachtig is deze plug-in pick-up wel. De 2.3 Ecoboost viercilinder turbo levert in combinatie met een elektromotor 279 pk. Ja, hij kan geheel elektrisch rijden als je het 11,4 kWh accupakket oplaadt, maar de grote hoeveelheid stroom aan boord heeft natuurlijk ook praktische voordelen bij dit werkpaard.

Waarom een plug-in hybride pick-up?

Er zijn al elektrische pick-ups. Ford heeft er zelf ook een, de F 150 Lightning. Maar ook andere merken bieden die aan, zoals Rivian en Maxxus, dat met de eTerron 9 ook in Nederland actief is. Pick-ups die je kunt laden aan de stekker en die daarnaast ook nog een verbrandingsmotor hebben, waren er nog niet. Ford heeft al jaren een Kuga PHEV maar ook een Transit PHEV, dus de stap naar een Ranger met een dergelijke aandrijflijn is klein. Een pick-up is voor Nederland interessant voor aannemers, bouwondernemers of Rijkswaterstaat en zeker voor bedrijven die voor overheden werken en een zo groen mogelijk wagen- en machinepark moeten hebben om te kunnen inschrijven op aanbestedingen hebben behoeft aan elektrificatie.

Wat kan de Ranger PHEV?

Een pick-up moet een werkpaard zijn. Op dat gebied levert de Ranger PHEV niets in. Hij mag 3,5 ton trekken en je kunt er 1.000 kilo op laden. Het accupakket dat je met de stekker kunt opladen zit in het ladderchassis verwerkt. Daarmee moet hij 43 kilometer geheel elektrisch kunnen afleggen, voordat de 2.3 Ecoboost bijspringt. De elektromotor is tussen de tientraps automatische transmissie en de benzinemotor ingebouwd. Hij levert 75 kW, iets meer dan 100 pk. De 2.3 Ecoboost is flink geknepen ten opzichte van de Ford Focus ST, waarin hij ook zit. Die komt zonder enige vorm van ondersteuning al tot 280 pk. De Ford Ranger heeft inclusief elektrohulp een systeemvermogen van 279 pk.

Hoe rijdt, dat zo'n plug-in hybride pick-up?

Je kunt geheel elektrisch rijden en als je dat doet merk je dat er weinig fut in de auto zit. Grappig, vloer je het gaspedaal dan moet je met de OK-knop op het stuur toestemming geven om de verbrandingsmotor bij te laten springen. Het beste kun je de Ranger gewoon op de stand EV Auto rijden, waarbij de auto rijdt als een hybride, met een lekkere elektrische ondersteuning voor de benzinemotor. Dan zit er veel por in de aandrijflijn. Je associeert pick-up rijden met zwaar dieselgeluid of met een roffelende V8, in deze Ranger niets van dat alles. De tientraps automaat schakelt wat laat terug als de auto moet klimmen, en dat moet nog wel eens in IJsland. Regeneren met flippers zouden we ook graag zien, maar dat kan niet de Ranger PHEV. Zelfs een B-stand waarin hij zelf meer regenereert ontbreekt.

En hoe is de Ranger verder?

De Ranger rijdt voor een pick-up best verfijnd. Natuurlijk merk je in een auto op een ladderchassis altijd veel meer van wat er onder de auto doorgaat. Er komt nooit een lekkere rust in het onderstel. De PHEV is altijd een Wildtrak of een Stormtrek en staat op zeer grove banden. Het stuurgevoel is ook in deze pick-up typisch Ford. Best communicatief dus. Het robuust opgebouwde dashboard met op de middenconsole een grote draaiknop voor de rijstanden, zoals 4H, 2H en 4L, lage gearing dus, geeft het typische pick-up gevoel. Met de knoppen rechts ervan bedien je de speciale rijstanden die specifiek voor een bepaalde ondergrond zijn. Bij het beklimmen van een vulkaan kiezen we bijvoorbeeld 'modder en stenen' en bij het afdalen komt de Hill Descend-modus van pas. Bij deze versie kun je de achteras locken.

Wat kost een Ranger PHEV?

De Ranger PHEV begint bij net geen €58.000. Het BPM-bedrag is relatief lager dan bij de Rangers met dieselmotor en dat maakt deze versie nu nog aantrekkelijk. Zeker voordat het 1 september is waarbij een nieuwe PHEV-belasting van kracht wordt. Als de auto voor die datum geproduceerd is geldt nog de huidige meetmethode voor de bpm-hoogte.

Heb je nog iets anders aan de elektrische kwaliteiten?

Jawel, achterin zitten stopcontacten zodat je je elektrische gereedschap erop kunt aansluiten. Standaard is dat 2,3 kWh-aansluiting, 6,7 kWh is optioneel.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.