Test: Ford Puma Gen-E – Ombouw met wisselend succes

Werkt de Puma ook als EV?

51 reacties

Video

Ford lanceert een nieuwe EV: de Puma Gen-E. Inderdaad: een elektrische variant van de Puma die inmiddels alweer een aantal jaar meegaat. Verbrandingsmotor eruit, elektromotor erin. Levert dat een fatsoenlijke EV op?

Wat maakt de Ford Puma Gen-E in deze test anders dan andere Puma’s?

Zoals je waarschijnlijk al had begrepen is de Ford Puma Gen-E in deze test de elektrische versie van. Dat betekent dat alle componenten van de aandrijflijn met verbrandingsmotor zijn vervangen door elektrische equivalenten. In het verleden is die strategie voor Ford niet heel succesvol geweest. Wie kan zich de Ford Focus Electric nog herinneren? Precies. Toch hebben ze bij Ford wel geleerd van die miskleun en dus hebben ze het bij de Puma Gen-E een stuk serieuzer aangepakt.

Ford Puma Gen-E

Het interieur van de Ford Puma Gen-E wijkt af van de gewone, met onder meer de transmissiehendel aan de stuurkolom.

Wat zijn de specificaties van de elektrische aandrijflijn in de Ford Puma Gen-E?

De Ford Puma Gen-E in deze test levert 168 pk en 290 Nm en dat is voor dit segment heel gezond. Hoewel de Puma er nooit echt snel mee voelt, gaat hij moeiteloos van z’n plek. Via de transmissiehendel kun je kiezen tussen een D-modus en een sterker recupererende L-modus. In het Drive Mode menu zit dan vervolgens nog een schuifje om one-pedal-driving aan te zetten en dan komt de Puma ook echt helemaal tot stilstand om zoveel mogelijk energie terug te kunnen winnen. Extra belangrijk, aangezien de elektromotor wordt gevoed door een relatief kleine batterij van 43,6 kWh netto. Dat is naar moderne maatstaven bescheiden. Toch kom je er volgens de officiële lezing 376 kilometer ver mee, want het verbruik ligt op 13,1 kWh per 100 km voor de versie met kleine wielen. Dat is heel netjes. De omstandigheden tijdens de introductie lieten het alleen niet toe om een realistisch beeld te krijgen van het daadwerkelijke verbruik. In dit geval is dat nog eens extra belangrijk, omdat je niet veel speling hebt in de batterij. Wat in ieder geval niet gaat helpen is dat de Puma Gen-E niet voorzien is van een warmtepomp, dus in de winter kon het weleens een kwestie worden van kiezen of je op tijd op je bestemming komt, of lekker warm. Laden gaat met 11 kW op wisselstroom of tot 100 kW met gelijkstroom.

Ford Puma Gen-E

Je wil niet achterin de Ford Puma Gen-E zitten als het niet per se moet.

Rijdt de Ford Puma Gen-E in deze test net zo sportief als de ‘gewone’?

Omdat het verbruik zo’n belangrijke rol speelt, komt het erg sportief afgestemde onderstel van de Ford Puma Gen-E ook niet helemaal tot zijn recht in de test. Ford wilde de dynamische kwaliteiten behouden en dat betekent dat de 200 kilo meergewicht extra daadkrachtig wordt afgestopt. Een gewicht van 1.464 kilo en een korte wielbasis resulteert in een auto die op slecht wegdek echt een beetje vermoeiend wordt. Omdat er in verband met de actieradius EcoContact-banden zijn gemonteerd krijg je daar ook niet echt grensverleggende bochtensnelheden voor terug. Het voelt een beetje te veel als een compromis en wellicht was het beter geweest om de dynamische kwaliteiten wat minder nadrukkelijk naar voren te schuiven en de auto zo comfortabeler te maken.

Hoe is het interieur van de Ford Puma Gen-E?

Ford heeft best de moeite genomen om de voordelen van een elektrische aandrijflijn in de Puma Gen-E te etaleren. De benzinetank en uitlaat zijn bijvoorbeeld verdwenen, waardoor de megabox kon uitgroeien tot gigabox. Een gapend gat van 145 liter onder de reguliere bagagevloer. Voorzien van een stop, zodat water er via de onderzijde uit kan. Best handig om spullen uit het zicht op te slaan of de natte spullen van een dagje strand in op te bergen. Boven de in twee standen instelbare vloer blijft ook nog een hele redelijke bagageruimte over. Ford heeft zelfs de moeite genomen om een frunk onder de motorkap te monteren, boven de elektromotor. Goed, veel meer dan je laadkabel kun je er niet kwijt en je moet én een zware motorkap omhoog doen én nog een aparte klep, maar toch. Er zijn merken die een EV vanaf nul ontwikkelen en deze voorziening niet hebben. Hulde aan Ford dat ze het toch maar even doen. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, want natuurlijk moet de batterij ergens blijven en die gaat in de bodem. Daardoor komt de vloer een stukje omhoog en wordt met name de zithouding op de achterbank wel erg curieus. Je zit echt met je benen in je nek en dat kan na verloop van tijd bijna niet anders dan kramp opleveren.

Ford Puma Gen-E

Onder de bagageruimtevloer van de Ford Puma Gen-E vind je de 145 liter metende Gigabox.

Wat kost de Ford Puma Gen-E in deze test?

Uiteraard krijgen wij een heel dikke Premium met alle toeters en bellen mee tijdens de introductie van de Ford Puma Gen-E. Dan heb je het over een auto van zo’n €40.000. Instappen kan vanaf €35.495, al moet je daar eigenlijk €550 bij optellen voor het pakket met stoel- en stuurverwarming omdat een warmtepomp dus niet leverbaar is. Daarmee komt de Ford Puma Gen-E in een fel bevochten deel van de markt terecht. Denk aan de Kia EV3, Volkswagen ID3 of als het dynamisch moet zijn een Alfa Romeo Junior of Mini Aceman. Het worden spannende tijden.

Signalement

Merk Ford
Model Puma Gen-E Premium
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.245

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 124 kW / 168 pk
Maximaal koppel 290 Nm
Accu capaciteit (bruto) 46 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.214 mm / 1.805 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.588 mm
Massa leeg 1.463 kg
Laadvermogen 552 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden215/50R18Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 13,7 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 364 km

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum