Test: Audi E-Tron 55 Sportback
Iets spannender
Bij Audi zijn ze er niet bepaald vies van om diverse carrosserievarianten te bouwen op basis van een specifiek model. En waarom zou dat bij een elektrisch voertuig anders zijn? Er zijn vast wel klanten die wel oren hadden naar een E-tron, als die er wat spannender had uitgezien. Zie daar de E-tron Sportback: hetzelfde, maar dan anders.
Op het onderdeel laden presteert de Audi in ieder geval uitstekend. Hij kan laden met 150 kW, wat betekent dat we geregeld laadsnelheden van meer dan 600 km per uur zien. Daarbij duurt het lang voordat de laadsnelheid afneemt. Wat heet: de E-tron blijft maar doorgaan. Bij 80 procent zakt de snelheid naar 100 kW en zelfs bij 95 procent pompt de gelijkstroomlader de auto nog met bijna 50 kW vol. Een extra kopje koffie drinken scheelt dus zomaar enkele tientallen kilometers. Dat verhoogt uiteraard de inzetbaarheid in de praktijk, zeker voor wie vaker lange ritten maakt. Want de actieradius ligt iets boven de 300 kilometer bij normaal gebruik. Daarmee zul je niet vaak in de problemen komen, zeker niet als je trouw laadt wanneer je parkeert, maar grensverleggend is het allerminst.
Verfijning
Uiteraard kan het nog een stuk minder worden wanneer je het maximale vermogen regelmatig aanspreekt, de E-tron heeft namelijk aanzienlijk meer pk’s dan kilometers actieradius. Met zijn twee elektromotoren levert hij 400 pk. Overigens krijg je die alleen als de transmissie in S staat, anders blijft het laatste deel van de digitale vermogensmeter grijs en komt hij tot 360 pk. Nog altijd meer dan genoeg natuurlijk, en in de praktijk gebruik je de S-stand daarom zelden. De aandrijflijn van de E-tron maakt sowieso meer indruk met zijn verfijning dan met zijn brute kracht. Versnellen gaat heel soepel en het gaspedaal laat zich gemakkelijk doseren, waardoor je passagiers niet onbedoeld met het hoofd tegen de hoofdsteunen stoten als je iets meer vermogen vraagt. Ook prettig: de mate van recuperatie laat zich regelen met flippers achter het stuur. In principe wil je natuurlijk met zo min mogelijk weerstand uitrollen, maar mocht het overige verkeer niet meewerken, dan kun je door te flipperen afremmen op de elektromotoren en het rempedaal bewaren voor nood. Wel valt de vertraging in de sterkst recupererende stand enigszins tegen, in die zin dat het niet mogelijk is om de E-tron helemaal met één pedaal te rijden.
De E-tron blijkt na een wat langere kennismaking tot de fijnst rijdende Audi’s uit de huidige line-up te behoren. Alles is veel meer op comfort gericht en in de E-Tron vliegen oneffenheden onder de wielen door alsof ze niet bestaan. Tegelijkertijd voelt de auto koersvast en neutraal aan als het een keer wat sneller moet. De indirecte besturing past er goed bij en omdat de E-tron niet zo zwaar in de neus aanvoelt, rijdt hij prettiger dan een Q7 met 400 pk.
Supersnel
Weinig merken kunnen de Ingolstadters overtreffen als het om de interieurafwerking gaat. Alles sluit prachtig op elkaar aan, de materialen zijn van topkwaliteit en de digitale elementen lopen voorop in de strijd om de meeste pixels. Overigens betekent dat niet automatisch dat alles goed werkt. Doorgaans zijn de knoppen op de aanraakschermen groot genoeg en reageert het allemaal supersnel, maar heel af en toe hapert er wat of moet je net wat te diep in de menustructuur duiken om een ogenschijnlijk simpele functie te vinden. Het gaat dan om kleine ergernissen. Op de achterbank is de Sportback uiteraard minder scheutig met hoofdruimte dan de normale E-tron, maar toch zit je hier goed. De bagageruimte is met 615 liter niet heel snel een beperking.
Onze testauto is een S Edition met wat extra sportieve aankleding en daarbij nog eens zo’n € 10.000 aan opties, waardoor de prijs net boven de ton uitkomt. Overigens is de extra laadpoort wel een heel handige optie. Wanneer je een lader toevallig net niet goed kunt benaderen, hoef je minder te stoeien met de laadkabel om die aan de juiste kant van de paal te krijgen.
Oordeel
De Audi E-tron Sportback rijdt niet alleen erg comfortabel, maar laadt ook nog eens snel. Daarmee is hij goed inzetbaar voor langere ritten. Ook het multimediasysteem is snel en de afwerkingskwaliteit van het interieur staat buiten kijf.
Lees ook
Gebruikte Audi E-Tron koopje van de eeuw?
Praktijkervaring Audi E-tron: voorsprong door techniek?
Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Vergelijkende Test
Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Vergelijkende Test
Audi e-tron S Sportback - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.