Tesla Model X - 2018 - 175.000 km - Accudegradatietest

Kom maar op Tesla

220 reacties

Video

Voor Tesla is er een nieuwe fase aangebroken: het Amerikaanse merk mag zich bewijzen hoe goed het is op de lange termijn. Tesla’s verschijnen meer en meer op de occasionmarkt. Bij een gebruikte EV is de staat van het accupakket cruciaal. Je bent de sigaar als je dat moet vervangen. Deze keer lichten we een Tesla Model X uit 2018 door, met 175.000 km op de teller.

Twee Tesla's

Maarten van Berkel uit Heemstede is 43 jaar en hij is om. Hij is vanuit een Audi A6 diesel, via een plug-in hybride Volkswagen Golf GTE, in een volledig elektrische auto beland. Eerst een Tesla Model S, nu een Model 3. Hij is er blij mee. “Er zijn zeker nadelen, maar die wegen ruimschoots op tegen de voordelen. Ik vind elektrisch rijden helemaal prima. Ik zet de Model X in de chill-modus en ... gaan!”

Maarten heeft inmiddels thuis op de oprit  twee volledig elektrische auto’s staan. Allebei van het merk Tesla. “De Model 3 is mijn leaseauto voor mijn werk. Deze Model X is onze tweede auto, voor het gezin. Met drie jonge dochters die we wel eens ergens naar toe moeten brengen. Voor de gebruikelijke gezinsperikelen leek me dit de ideale ‘boodschappenauto’.”

Prijzen Tesla Model X

Maarten heeft zich vooraf goed verdiept in het fenomeen ‘tweede auto voor het gezin’. “Die moet voor mij in de eerste plaats praktisch zijn, dus ruim. Daarnaast moet hij bij voorkeur een vriendelijk prijskaartje hebben. En zeven of zes zitplaatsen is ook handig”, aldus Maarten. Dus kwam er een Volvo XC90 T8 voorbij, een plug-in hybrid. “Zo’n auto wordt vaak ingezet voor korte ritten en dat is prima voor een PHEV. Maar de prijzen vielen me niet mee.” Inmiddels was hij steeds meer gecharmeerd geraakt van Tesla. “Er zijn heus dingen op aan te merken, maar onder aan de streep klopt het vaak beter dan bij andere EV-fabrikanten. Dus dacht ik dat een Model X wel wat zou kunnen zijn.”

Maarten ging vervolgens op onderzoek uit naar de aandachtspunten van een gebruikte Model X. “Dat viel alleszins mee. Met die speciale achterportieren is weinig aan de hand. Wel zijn er al draagarmen vervangen, maar dat kwam nog voor rekening van de eerste eigenaar. Verder is de auto toekomstbestendig. Ik kan gratis opladen en ik heb ruimte voor iedereen in overvloed. Alleen … hoe is de accu eraan toe?”

De Model X waarmee Maarten uiteindelijk thuiskwam had vorig jaar 168.000 kilometer op de klok, en dat is toch een serieuze hoeveelheid ervaring. Bovendien betrof het een ex-lease auto die bovengemiddeld vaak aan een snellader hing. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van een accu. “Hij is bedoeld als tweede auto, dus dan hoeft niet alles honderd procent te zijn, toch?”

Andere mindset

De dochters van Maarten en zijn vrouw groeien nagenoeg op in elektrische auto’s. “Dan zie je dat EV voor hun de standaard wordt. Als we op wintersport gaan, combineren we de laadstops met wat eten, een kop koffie en een bezoek aan het toilet. Dat is nu het nieuwe reisritme op vakantie. We reizen tegenwoordiger rustiger dan vroeger met de Audi A6 diesel. Toen knalden we in één keer naar ons wintersportadres. Dit is eigenlijk veel fijner. De knop moet even om. Als je nu in de auto stapt, begint de vakantie. Niet pas als je op je bestemming bent”, aldus Maarten. Ook korte ritjes ervaart hij anders. “Bij auto’s met verbrandingsmotor deed een kort ritje mij altijd een beetje pijn. De auto laat horen dat hij nog koud is. Bij een EV heb je dat gevoel niet.”

Maarten deed via de Tessie app een eerste globale test van de staat van de accu en die zag er behoorlijk goed uit. “Een capaciteit van 89 procent kwam daaruit naar voren, maar dat is wel het commerciële percentage", grapt Maarten. De test via Aviloo is uitgebreider. En die valt gelukkig evenmin tegen. “Dit had ik wel zo ongeveer verwacht,” vertelt Maarten. “Ik merk dat de accu wat laadsnelheid betreft meer zijn tijd begint te nemen. Maar ik zie het als volgt: de Model X geniet bij ons feitelijk van zijn pensioen, maar kan nog goed dienst doen als tweede auto.”

Het resultaat

Had 68.60 kWh
Heeft 58,67 kWh

Actieradius 371 Km
SoH 86%

Signalement

Merk Tesla
Model Model X 75D
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 97.050

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 241 kW / 328 pk
Maximaal koppel 525 Nm
Accu capaciteit (bruto) 75 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.036 mm / 1.999 mm / 1.684 mm
Wielbasis 2.965 mm
Massa leeg 2.390 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.268 kg / 0 kg
Banden voor255/45R20Prijzen
Banden achter275/45R20Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (220) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum