Suzuki Wagon R+ 1.2 GLX (1999)
MPV anders
De Suzuki Wagon R+ heeft een korte, stompe neus en een hoge rechthoekige koets. Suzuki levert de Wagon R+ met zowel een 1,0-liter viercilinder die 65 pk ontwikkelt en 81 Nm koppel levert, als met een 1.2 krachtbron. Diens vermogen ligt met 69 pk niet eens zoveel hoger. De winst zit 'm vooral in het koppel dat toenam tot 95 Nm, bovendien voorhanden bij een wat lager toerental. Daarmee haalt hij volgens de fabrieksopgave precies dezelfde top als de versie met 1,0-liter motor: 140 km/h. Maar op andere punten is hij de 1.0 wel degelijk de baas. Toen de Wagon R+ 1.0 eerder bij ons logeerde klokten we hem op 15,7 s. De 1.2 toonde zich een kleine 2 seconden sneller en liet de stopwatch stilstaan bij 13,9 s.
Sneller
Dat je met de Wagon R+ 1.2 sneller van nul op honderd bent dan met de 1.0 is mooi meegenomen, belangrijker in de praktijk van alledag is de inhaaloefening (80-120). Met 22,4 s in '4' en 35,3 in '5' zette de 1.0 bepaald geen indrukwekkende prestaties neer. De 1.2 komt een stuk beter voor de dag; 16,3 en 21,3 seconden. De Suzuki Wagon R+ biedt een uitgesproken hoge zit, iets wat met zo'n hoge koets - hij reikt tot 1,71 m boven het wegdek - ook wel voor de hand ligt. Desalniettemin blijft er nog heel wat ruimte tussen schedeldak en autohemel over. Chauffeur en bijrijder nemen plaats op stevige stoeltjes, bekleed met lichte stof voorzien van een vrolijk motiefje. Het dashboard en instrumentenpaneel dat ze voor zich zien, hebben een volwassen voorkomen.
De voorportieren zijn niet voorzien van vakken, maar van netjes. Voor vakken was geen plaats, want de portieren mochten niet te dik worden om het interieur zo breed mogelijk te kunnen maken. Van buiten is de Wagon R+ immers nog geen 1,60 m breed. Toch kun je aardig wat spullen kwijt. Er zit een lade onder de bestuurdersstoel en een uitneembaar mandje onder de voorpassagiersstoel. Het dashboard telt nog een paar vakjes.
Mensen achterin de hoge Wagon R+ hebben hoofdruimte zat, maar met de hoeveelheid plaats voor de benen is het minder goed gesteld. Je zit al gauw met je knieën tegen de leuningen van de voorstoelen. Het zou helpen als je je voeten onder die stoelen zou kunnen schuiven. Maar dat gaat niet omdat Suzuki daar opbergruimte heeft bedacht. Bij de Wagon R+ valt er aardig wat met achterbank en voorstoelen te excerceren. Zo laten de rugleuningen zich in gelijke delen voorover klappen. Daarbij verdwijnt het bijbehorende deel van de zitting in de voetruimte. Klap je beide delen van de achterbank naar voren, dan ontstaat er een keurig vlak laadvloertje. De rugleuning gaat ook een heel eind achterover, maar helemaal plat leggen kun je hem niet. Worden tevens de leuningen van de voorstoelen achterover geklapt, dan heb je een soort bed.
De hoge zit van de Wagon R+ zorgt meteen voor een 'MPV-gevoel'. En dat blijf je ook houden. Helemaal wanneer er een stevig briesje staat, want met z'n vrij smalle, hoekige en ook hoge koets is de Wagon R+ onmiskenbaar gevoelig voor zijwind. Windgeruis levert ook een wezenlijke bijdrage aan het geluidsniveau van 73 dB(A), dat bij 120 constant aan boord van de Suzuki gemeten werd. Bij 100 registreerden we overigens nog een 'normale' 68,5 dB. De duidelijk op comfort afgestemde vering maakt hem wat wiebelig. Bij het rijden over bestrating van mindere kwaliteit voldoet hij echter goed. Voor snel bochtenwerk is een wagentje als de Suzuki MPV niet bedoeld. Hij nodigt er ook niet toe uit. Want ook al gaat de koets niet hinderlijk sterk op één oor hangen, door de hoge zitpositie wordt het overhellen toch geaccentueerd. En dan is er nog het onderstuur. Dat fenomeen komt, als het in bochten wat hard gaat, al snel om de hoek kijken. Maar, geen nood. Iets gas minderen en alles is weer onder controle. Schakelen? Niet helemaal je dat.
De Wagon R+ verdient beslist een originaliteitsprijs. Met z'n hoge en vrij smalle koets heeft hij een extreme vorm. Dat maakt hem wel extra gevoelig voor zijwind en levert ook extra windgeruis op. Een sterk punt is zijn prijs: zo'n f 27.000 voor de 1.2 GLX, compleet met airco, ABS en tweede airbag.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Wagon R+ 1.2 GLX |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 12.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.171 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 69 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 95 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.400 mm / 1.575 mm / 1.705 mm |
Wielbasis | 2.335 mm |
Massa leeg | 830 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 350 kg |
Banden | 165/65SR13Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,3 s / 21,3 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 141 g/km |