Suzuki Wagon R+ 1.2 GL (1999)

autoreview

Suzuki Wagon R+ 1.2 GL (1999)

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.2 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf68.100 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wij hanteren als stelregel: de Wagon R+ is net zo handig als dat ’ie lelijk is. Dat blijkt tot nu toe aardig te kloppen. Ons hele gezin (1 x 2m, 1 x 1m90, 2 peuters, 1 kleuter, tweelingwandelwagen) past makkelijk in dit kleine ruimtewonder. Er is zelfs meer binnenruimte dan in onze (ex-)Focus...
Indien niet met het gehele gezin op stap, dan zijn er nog voldoende mogelijkheden om met het interieur te stoeien. De achterbank kan eenvoudig plat (en dan ook echt vlak), en de rugleuning van de achterbank is in diverse standen vast te klikken.
De stahoogte onder de achterklep is wel wat beperkt, maar tot 1m80 gaat het goed.

Rijden gaat prima, de 1.2 motor met bijna 70 pk is sterk genoeg voor deze auto van 830 kilo. Het andere verkeer reageert wel wat spastisch, maar dat is normaal bij hele kleine autootjes, vooral degenen met een bejaardenimago. Topsnelheid is 140, maar dat hebben we nog niet uitgeprobeerd. Komt in ieder geval prima mee met het overige verkeer. Als je echt doortrapt en boven de 3000 toeren komt, dan zit er best gang in. Gewoonlijk kom je daar echter niet zo snel.

Ik had verwacht dat de wind veel vat op de hoge vierkante carrosserie zou hebben, maar dat valt mee. Tot 120 weinig last. Niettemin komen we met deze auto nauwelijks op de snelweg.

Sturen is een ervaring op zich. De auto heeft een EPS lampje op het dashboard. Dat zou je met een antislipregeling kunnen verwarren (ESP), maar Suzuki bedoelt met deze afkorting Electronic Power Steering. Electrieke bekrachtiging dus, en dat is best apart. We hadden enkele jaren geleden een Vitara, en die stuurt nagenoeg op dezelfde manier. Het is erg wennen, maar zeker niet onprettig.

Een echt nadeel is wat mij betreft dat de stoelen heel weinig zijdelingse steun bieden. In combinatie met de hoge carrosserie (overhellen) betekent dat, vooral in bochten naar links, dat je uit je stoel glijdt. Gelukkig heeft mijn vrouw hier veel minder last van (weegt de helft), en die rijdt er voornamelijk mee.

Ander puntje is het moeilijk over drempels heen komen. De veerweg aan de achterkant is bijzonder kort, waardoor je al snel ’bonk’ hoort en voelt. Zorgt er wel voor dat je dat wat rustiger doet, maar dat heeft ook weer effect op het overige verkeer.

De schakelaars voor achterruitenwisser, mistlamp en achterruitverwarming zitten links onder het stuur. Onmogelijke plek. Kijken kan niet, en de toetsen zijn op de tast niet herkenbaar. Als je je ooit afgevraagd hebt waarom iemand met een continue brandend mistachterlicht rijdt: met deze auto kan het. De indicatielamp zit in de schakelaar, dus dat schiet ook niet echt op. Ook de achterruitverwarming wordt je niet blij van. Als je de schakelaar al kunt vinden, dan vergeet je geheid om ’m weer uit te zetten.

Update 20 juli 2007:
Laatste update voor deze auto. Na 17 maanden gebruik hebben we hem ingeruild (voor weer een Suzuki, dit keer een Ignis).Belangrijkste redenen om in te ruilen:
- veercomfort: over drempels rijden is echt geen pretje
- gedrag van andere verkeersdeelnemers in reactie op dit soort auto’s

De Wagon R+ is niet de fraaiste, dat is absoluut waar. We hebben er niettemin veel plezier van gehad, dergelijke kleine autootjes kunnen verbazend veel mensen en spullen bergen. Met deze auto hebben we technisch niet veel geluk gehad, maar dat lag voornamelijk aan achterstallig onderhoud, waardoor alles bij ons tegelijk kwam.

PROBLEMEN

De auto werd afgeleverd met een beurtje en APK, maar had in de afgelopen 1,5 jaar amper 3000 km gereden. Een beurtje bij een handelaar is leuk, maar veel meer dan olie verversen gebeurt er niet.
De eerste beurt bij de dealer is ondertussen geweest, en dat hebben we geweten. Katalysator moest vervangen worden (kwaal van het model), remdrukcylinders en nog wat zaken. Alles bij elkaar ruim 1100 euro. Auto zal een paar jaar mee moeten dus...
Rijdt sindsdien overigens als een zonnetje, verschil is aan alle kanten merkbaar.

De airco deed het voor mijn gevoel niet, dus daarmee maar naar een aircospecialist. Die heeft de boel leeggehaald, afgeperst en weer gevuld (aan het originele filter te zien was dit in de afgelopen 7 jaar nog niet eerder gebeurd). Paar kleine probleempjes meteen verholpen, maar de airco deed het nog steeds niet goed. Het temperatuurvoelertje in de verdamper bleek niet meer te doen wat ’ie zou moeten doen. Vervangen blijkt bij Suzuki niet mogelijk, daarvoor moet de hele verdamper (a 550 euro ex inbouwkosten) voor vervangen worden. Beetje te gek, dus er is een universele voeler ingebouwd, waarna de airco het verder prima doet.
Ook niet onbelangrijk om te vermelden: het motortje heeft weinig last van de draaiende airco. Japanse fabrikanten schijnen goed te weten hoe het motormanagement ingeregeld moet worden bij aircogebruik. Dus geen problemen bij optrekken of doortrekken. Tuurlijk kost het vermogen, maar je hebt er geen last van.

Bijzonder dat bijna elke Wagon R+ die ik op mijn zoektocht gezien heb een trekhaak heeft. Voor het trekken van een aanhanger - laat staan een dikke Knaus - is deze auto niet geschikt, dus het zal wel voor fietsendragers zijn. In verband met zichtblokkering van het nummerbord moet de haak wel afneembaar zijn. Die ligt dus in de schuur.

Grootste probleem voor ons op dit moment is dat er officieel maar 4 personen in deze auto mogen (volgens RDW gegevens). We hebben midden achterin een extra (heup)gordel gemonteerd, de bevestigingspunten hiervoor waren reeds aanwezig.
Maar hier wil ik wel graag goedkeuring voor hebben. Wacht het antwoord van de technische dienst van de RDW nog af.
Update: antwoord RDW is dat er nog geen wetgeving op dit gebied is, maar wel komt. Er kan en zal dus niet voor bekeurd worden in de huidige situatie. Het geheel is eigen verantwoordelijkheid. Verzekering (4 of 5 inzittenden) moet ik nog wel even uitzoeken.

De binnenruimte (tussen de deuren achterin) is al groter dan bij onze andere auto (Focus, ondertussen verkocht), maar door het demonteren van de deurhandgrepen (4 cm per stuk) is die ruimte nog eens fors toegenomen, zodat we straks probleemloos 3 echte kinderzitjes naast elkaar kunnen plaatsen. Door het ontbreken van een 3-puntsgordel in het midden moet het grotere stoeltje aan de zijkant, maar hier is ruimte genoeg voor.

Update 26 april 2007:
Eén van de remlichten deed het niet meer. Vol goede moed pak ik het instructieboekje om te kijken hoe ik dat lampje kan vervangen. Niet dus. Hiervoor moet de bumper gedemonteerd worden... Afspraak bij de garage gemaakt en meteen alle lampjes laten vervangen (die achter de bumper zitten). Bijzondere constructie, duur geintje (kwartier werk voor garage).

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens