Vergelijkende Test: Suzuki SX4 S-Cross (2016) vs. Toyota RAV4 (2012)

Voel de vooruitgang

26 reacties

Video
AutoWeek 47 2016
AutoWeek 47 2016

Je leest het in AutoWeek 47 2016

Een nieuwe auto vergelijken met een gebruikte? Is dat niet appels met peren vergelijken? Als je er een Suzuki bij betrekt, is het dat zeker niet. Want dat merk doet veruit de meeste zaken in het particuliere segment. En voor mensen die geen auto van de zaak rijden, is een gebruikte auto een zeer reële optie. Vandaar dat wij de fonkelnieuwe Suzuki SX4 S-Cross vergelijken met een vier jaar oude Toyota RAV4.

Zeiden wij daarnet fonkelnieuw? Dat is maar ten dele waar. De Suzuki S-Cross kennen we immers al sinds 2013. Aangezien hij op de helft van zijn levencyclus is, was het echter tijd voor een facelift – dat is wat ze bedoelen met 'de nieuwe S-Cross'. Het belangrijkste nieuws daarbij is dat de Boosterjet-motoren hun opwachting maken. Onder die naam is Suzuki bezig een nieuwe generatie compacte turbomotoren over het gehele gamma uit te rollen. Wij doen het in deze test met de 112 pk sterke 1,0-liter driecilinder. Voor wie meer vermogen wil, is er de 140 pk sterke 1,4-liter met vier cilinders. Ook het uiterlijk is flink onder handen genomen. De S-Cross oogt nu wat volwassener en heeft duidelijk een eigen gezicht gekregen. Maar toch kunnen we niet om het meest opvallende detail heen: de grille. Het lijkt haast alsof die is aangeboden door de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten. Het is nogal een ornament, zogezegd. Op de dagen dat we met de auto reden, kwamen we niemand tegen die de grille mooi vond. Het ziet er naar uit dat Suzuki, na de ietwat controversieel vormgegeven Baleno, opnieuw uit de bocht vliegt waar het om design gaat. Verder ging het er qua wijzigingen aan het uiterlijk een stuk minder rigoureus aan toe. Naast het veranderde front zijn alleen de vernieuwde achterlichtunits vermeldenswaardig. Gauw terug dus naar de motor.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we niet hebben wakker gelegen van de spanning in de wetenschap dat we een week lang mochten rijden in een Suzuki S-Cross met een iets meer dan 100 pk sterke driecilinder. Die motor bevalt uitstekend in onze duurtest-Baleno, maar als we diezelfde motor zouden plaatsen in een auto van een segment of twee groter, vreesden we dat het een stuk minder vuurwerk zou opleveren. Wat hadden we het mis! Ook in de SX4 S-Cross voldoet de driecilinder Boosterjet uitstekend. Bij het invoegen is er voldoende vermogen en als je bij 130 km/h op de snelweg even een rij auto's voorbij wilt, levert dat geen enkel probleem op. Hooguit als je in de vakantie bepakt en bezakt de Alpen bedwingt of jezelf eens lekker wilt verwennen, zouden wij de 140 pk-versie willen adviseren. Verder leren we de vernieuwde Suzuki kennen als een comfortabele, stille auto. We gaan er geen ruimte voor reserveren in de klassiekercatalogus, maar voor dagelijks gebruik heb je aan deze auto voldoende. Hij doet opvallend onopvallend zijn werk. Zoals je dat van een Suzuki gewend bent, zijn we haast geneigd te zeggen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.