SUV tegen stationwagen - Vergelijking
Klassieke ruimtereus of hoogzitter?
- AutoBild
- Vergelijkende test
Hoger zitten, meer zien, een dikkere uitstraling – de SUV heeft op papier veel voordelen. Wil dat echter zeggen dat hij de aloude stationwagen overbodig maakt?
De term bliksemcarrière is nog een understatement: de opmars van de SUV is ronduit bizar. Waar zo'n twinting jaar geleden nog maar vijf procent van de Europese autokopers voor zo’n hoogzitter koos, die toen nog maar net het aloude terreinwagen-concept was ontgroeid, is tegenwoordig bijna één op de drie auto’s die nieuw in de EU worden verkocht zo’n hippe SUV. Geen wonder dat steeds meer merken hun showrooms vullen met dergelijke modellen, soms zelfs ten koste van de reguliere hatchbacks. Het is geen nieuwe trend, maar blijkbaar wel een die niet meer valt te stoppen. En dat terwijl een SUV niet alleen maar voordelen als een comfortabele instap, goede overzichtelijkheid, de tractie van vierwielaandrijving (lang niet altijd, overigens) en een avontuurlijke uitstraling biedt. De hoogte heeft een negatieve uitwerking op het rijgedrag, het in- en uitladen en het brandstofverbruik. De extra’s kilo’s en de minder gunstige luchtweerstand zorgen daar onherroepelijk voor. Voor de vaak niet meer dan gevoelsmatige voordelen moet je dus diep in de buidel tasten. Waarom velen dat toch doen? Dat moet deze test gaan uitwijzen, waarin we zes hedendaagse hoogzitters hebben vergeleken met hun lastigste concurrenten, stationwagons van hetzelfde merk, met een vergelijkbare motor en van een vergelijkbaar formaat. De SUV’s moeten bewijzen dat ze meer zijn dan een marketingtruc en dat ze echt een meerwaarde bieden.
De nieuwe Audi A6 Avant, die sinds kort van de band rolt in het Duitse Neckarsulm, mag direct zijn tanden zetten in de Q5, die sinds 2016 in Mexico wordt geproduceerd. Ook de Kia Ceed SW is er nog maar net. Hij moet de strijd aangaan met de sinds drie jaar geproduceerde Kia Sportage. Beide modellen worden in Slowakije gebouwd. Met een subtiele facelift achter de rug daagt de Mercedes-Benz C-klasse Estate de GLC uit, die al sinds 2015 flink wat kopers voor zich heeft weten te winnen. De Mazda 6 heeft er al wat jaartjes op zitten, maar met een facelift moet hij er weer tegen kunnen en de vorig jaar vernieuwde CX-5 van repliek dienen. Tot slot laten we de vorig jaar opgefriste Peugeot 308 SW de degens kruisen met de 3008, die sinds 2016 wordt gebouwd. Laten we eens kijken of de SUV’s de stationwagons achter zich kunnen laten.
AUDI A6 AVANT - AUDI Q5
Begin 2017 kwam de Audi Q5 op de markt, de A6 in 2018. Ze maken gebruik van het MLB-platform van de tweede generatie. Toch doet de A6 veel moderner aan. Dat wordt heel duidelijk als we het interieur bekijken. De draai-drukknop van de Q5 heeft de A6 niet; hier zien we (afhankelijk van het uitrustingsniveau) drie flinke displays met een hoop menu’s, vele functies en fraaie graphics.
Wat het ruimteaanbod voorin betreft, zijn er nauwelijks verschillen tussen de twee kemphanen. In zowel de Q5 als de A6 valt er niets te klagen over de bewegingsvrijheid. Op de achterbank is het een ander verhaal, want hier biedt de Avant meer plek aan lange benen en ook meer ruimte boven het hoofd. Wel zit je in de Q5 natuurlijk een stukje hoger en lekker rechtop. Als het om de inhoud van de bagageruimte gaat, is het echter weer de Avant die op kop gaat, want die heeft beduidend meer ruimte te bieden.
Beide modellen worden aangedreven door een tweeliter TDI, die in de Q5 190 pk sterk is en in de A6 204 pk in huis heeft. In beide gevallen is de motor standaard gekoppeld aan de zeventraps transmissie met dubbele koppeling. De Q5 40 TDI beschikt bovendien over Quattro-vierwielaandrijving. Bij de A6 Avant 40 TDI is die optie er niet.
Afgezien van het wat bruuske gedrag bij wegrijden vanuit stilstand voelen beide auto’s aangenaam handzaam aan, maar we geven toch de voorkeur aan de A6 Avant. Hij voelt veel lichtvoetiger en wendbaarder aan en ook het veercomfort staat op een hoger plan. In beide modellen houden de motoren zich keurig op de achtergrond. Met de 2.0 TDI is de A6 Avant verkrijgbaar met een vanafprijs van € 64.645, de Q5 is er met deze motor vanaf € 65.615. De prijs weet dus niet meer het verschil te maken.
ONZE TIP: DE STATION
De stationwagon A6 Avant is de modernere en ruimere auto en biedt betere rijeigenschappen dan de SUV Q5.
KIA CEED SPORTSWAGON - KIA SPORTAGE
Net als de Sportage is de Ceed Sportswagon een vlotte verschijning, maar er is maar één Kia in deze vergelijking die ook vlot rijdt, en dat is de Ceed Sportswagon. De 115 pk sterke diesel kan prima uit de voeten met de auto, die bijna 200 kilo lichter is dan de SUV en daardoor lichtvoetiger en relaxter rijdt. De Sportage heeft dankzij vierwielaandrijving weliswaar geen tractieproblemen, maar hij voelt soms wat sloom aan. Volgens Kia sprint hij met de 136 pk sterke dieselmotor in 11,8 seconden naar de 100 km/h, maar op de snelweg zoekt de (wel stillere) SUV vergeefs aansluiting. Je moet daar flink je best doen om de topsnelheid van 180 km/h aan te tikken; de Ceed sprint enthousiast naar de 190 km/h. Bovendien lust de Sportage met 7,5 liter diesel per 100 km een stevige slok.
In het interieur zijn de verschillen klein. Beide modellen weten te overtuigen met een overzichtelijke bediening en een acceptabel ruimteaanbod. Waar je achterin de elf centimeter kortere Sportage net wat meer ruimte hebt dan in de Ceed, tref je in de laatste iets fraaiere materialen aan. Als we naar de inhoud van de bagageruimte kijken, gaat de stationwagon echter weer ruimschoots op kop. De station is ook in het voordeel wat comfort betreft. Weliswaar laat ook hij wat steekjes vallen – zijn wielen ploffen bijvoorbeeld op een luidruchtige manier in kuilen – maar het lijkt wel alsof de Ceed beter gaat presteren naarmate de weg slechter wordt. Met beide auto’s is de vakantierit in elk geval geen probleem. Bij de Sportage zouden we wel voor andere banden kiezen, want op de 19-inch wielen veert de SUV onnodig stug en weinig harmonieus. De stationwagon laat een actievere en fijnere indruk achter, waar ook de plezierige besturing aan bijdraagt.
ONZE TIP: DE STATION
De Sportage maakt een zwaarlijvige indruk en het veercomfort houdt niet over. De Ceed doet dat beter, is goedkoper en je kunt meer bagage kwijt.
MERCEDES-BENZ C-KLASSE ESTATE - MERCEDES-BENZ GLC
De GLC heeft in dit geval pech dat hij tegenover de C-klasse Estate wordt gezet. Die is namelijk net gefacelift. De GLC, die sinds 2015 in productie is, is best een fraaie verschijning, maar naast de in topvorm verkerende C-klasse doet hij toch alweer wat ouderwets aan. Zo beschikt die nu over een nieuw stuurwiel met touchelementen voor de bediening. Als optie zijn ook een volledig digitaal instrumentarium (12,3 inch) en een 10,25-inch navigatiescherm leverbaar. In de GLC is dat display 8,4 inch groot. Qua ruimteaanbod zit er niet veel verschil tussen de stationwagon en de SUV. Alleen op de achterbank biedt de GLC iets meer bewegingsvrijheid. En natuurlijk zit je in de SUV zo’n tien centimeter hoger. Ook achter in de stationwagon zit je prima.
De stationwagon heeft een bagageruimte die maximaal 1.480 liter groot is, de GLC kan 1.600 liter aan bagage herbergen. De SUV beschikt nog over de bekende 2,1-liter dieselmotor, die in dit geval 170 pk levert. De C-klasse heeft een modernere 2,0-liter met een vermogen van 194 pk. Bij beide is de diesel standaard gekoppeld aan een alerte negentraps automaat. De nieuwe motor doet levendiger en krachtiger aan en ook zijn loopeigenschappen zijn wat beter. Bovendien is hij veel zuiniger dan de GLC.
Beide testauto’s zijn voorzien van de optionele luchtvering, een aanrader wat ons betreft. De SUV biedt met deze vering veel comfort, maar de stationwagon rijdt nog comfortabeler. Zijn carrosserie is minder in beweging en rijdt soepeler en handzamer. De C 220 d heeft als Estate een vanafprijs van € 52.699 rijklaar, de GLC 220 d is leverbaar vanaf € 69.555. Voor de GLC 250 d met 204 pk betaal je zelfs € 72.105. Daar staat tegenover dat de SUV altijd vierwielaandrijving heeft; bij de station wagon betaal je daar € 8.903 voor.
ONZE TIP: DE STATION
De C-klasse Estate is na de facelift in topconditie. De GLC heeft een fraaie uitstraling, maar hij heeft wel het nakijken.
MAZDA CX-5 - MAZDA 6 SPORTBREAK
Ze ogen allebei erg fraai, de CX-5 en de 6 Sportbreak. Mazda is qua design simpelweg lekker bezig. De stationwagon is met een lengte van 4,80 meter opvallend lang, de SUV is 25 centimeter korter. Desondanks biedt hij een veel ruimtelijker gevoel en ook daadwerkelijk meer ruimte; vooral achterin zit je wat beter. De leuning is in drie delen neerklapbaar, bij de stationwagon in maar twee delen. Beide auto’s worden aangedreven door een 2,5-liter benzinemotor met een vermogen van 194 pk. En dat is een bijzonder ding, want hij is niet voorzien van een turbo, maar heeft een hoge compressieverhouding van 13,0:1. Het resultaat: een hoop plezier.
De viercilinder maakt gretig toeren en hij beschikt over een gelijkmatige vermogensafgifte. Wel klinkt hij wat rauw. De combi met de standaard zestraps automaat met koppelomvormer kan prima, al zijn de achttraps automaten van veel concurrenten verfijnder. Het onderstel van de stationwagon is stug, maar niet oncomfortabel afgesteld; ook langere ritten zijn geen probleem. Voor een SUV rijdt de CX-5 lichtvoetig en handzaam. Met de 194 pk sterke motor is hij rijklaar leverbaar vanaf € 48.190, de Mazda 6 heeft met dezelfde aandrijflijn € 46.140 als vanafprijs.
ONZE TIP: DE SUV
De 6 is een plezierige stationwagon, maar wij geven de voorkeur aan de CX-5. De SUV is ruimer en simpelweg praktischer.
VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT - VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE
Lost in Allspace, zou je kunnen zeggen, zo ruim is de tot 4,70 meter verlengde Tiguan-variant. De Passat Variant is weliswaar 66 millimeter langer, maar je zit 15,5 centimeter lager en zowel achterin als in de bagageruimte is er minder ruimte voorhanden. En alleen in de SUV is de tweede zitrij te verstellen. Voor een bedrag van zo’n 600 euro kun je zelfs een derde zitrij bestellen.
Zo verfijnd en harmonieus als de Passat voelt de extralarge-Tiguan echter niet aan tijdens het rijden en zo handzaam en lichtvoetig al helemaal niet. Daarmee willen we overigens niet zeggen dat de 200 kilogram zwaardere Tiguan Allspace zwaarlijvig of lomp groot aandoet.
Ook op prijsgebied laat de SUV geen steken vallen. De vierwielaangedreven Allspace die deelnam aan deze test is bijna 9.000 euro duurder dan de Variant, met voorwielaandrijving is het verschil € 4.570. De Allspace is echter het betere trekpaard. Met vierwielaandrijving kun je een gewicht van maximaal 2,5 ton trekken (met voorwielaandrijving 2 ton, de Passat 1,8 ton).
ONZE TIP: DE SUV
De grote, flexibel in te delen Allspace is veel zwaarder, maar daar merk je weinig van. Hij is wel duurder dan de Passat.
PEUGEOT 308 SW - PEUGEOT 3008
Een Franse revolutie vindt bij de 308 SW en de 3008 SW alleen aan de binnenkant plaats. In beide Peugeots kijken we over het mini-stuurwiel heen naar de instrumenten. En hoewel de klassieke meters van de stationwagon meer weten te overtuigen dan de digitale wereld in de SUV, gaat het laatstgenoemde model duidelijk op kop als het om het interieur gaat. De passagiers zitten een halve etage hoger, er zijn directe selectieknoppen voor belang rijke menu-onderdelen en achterin genieten de passagiers van meer comfort.
In beide auto’s valt er niet te klagen over de prestaties. De dieselmotor levert een vermogen van 177 pk en een koppel van 400 Nm. Hoewel ook de uitsluitend als GT leverbare stationwagon met zijn straf afgestelde onderstel bepaald geen softie is, zijn langere ritten met de 308 een stukje plezieriger. Bij de 3008 wordt het rijplezier vergald door het matige zicht rondom, het sportief-stugge onderstel, de niet bepaald geraffineerd afrollende 19-inch wielen (standaard) en de aanzienlijke bewegingen van de hoge carrosserie. In de 308 SW is er daarentegen sprake van een zekere mate van rijplezier. Hij gaat monter de hoek om en je vergeet spontaan dat hij 14 centimeter langer is dan zijn SUV-broer. Wat die extra centimeters opleveren? Om het antwoord te vinden op die vraag hoef je alleen maar de achterklep te openen. De bagageruimte van de stationwagon heeft een inhoud van 610 tot 1.660 liter, de SUV-kofferbak heeft een inhoud van 520 tot 1.482 liter. Vierwielaandrijving zoek je in de 3008 tevergeefs.
Mede daardoor weegt hij nauwelijks meer dan zijn stationwagonbroer. Ook is het trekgewicht 400 kilo hoger. Als het om de centen gaat, heeft de hoogzitter daarentegen het nakijken: hij is € 3.880 duurder dan de 308.
ONZE TIP: DE STATION
De stationwagon rijdt veel lichtvoetiger en hij is een stuk goedkoper. Het sportieve tintje past simpelweg niet zo goed bij de SUV, die wel een tandje moderner is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
STATION 4, SUV 2 De SUV gaat qua verkopen van het ene hoogtepunt naar het andere. Toch is de eindscore van deze test 4-2 in het voordeel van de stationwagons. Dat lijkt misschien vreemd, maar daar moeten we bij opmerken dat het resultaat slechts drie zaken bevestigt, die ook niet echt verbazen. Ten eerste: we kopen onze auto’s niet alleen op rationele gronden. Het hippe en af en toe ook stoere uiterlijk van SUV’s trekt ons blijkbaar sneller over de streep dan het objectieve oordeel dat stationwagons lichtvoetiger aanvoelen tijdens het rijden. Ten tweede: je betaalt een prijs voor de comfortabele inen uitstap. SUV’s hebben bijna altijd een hoger brandstofverbruik en ze zijn duurder dan vergelijkbare stationwagons. En ten derde: de aloude stationwagon is nog altijd een enorm praktisch vervoermiddel met veel gebruiksgemak.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.2 PureTech GT | 1E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | PANO DAK | DISTR RIEM V.V. | CRUISE |
- 2021
- 163.169 km

Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165pk 2WD Skylease
- 2018
- 93.876 km

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro Competition 3X S Line | Pano | Mem. Stoel | Stoelventilatie | Trekhaak
- 2021
- 61.498 km
Lees ook
Tweedehands Peugeot 2008 of 308 SW, wat is de voordeligste keuze?
SUV of stationwagon: Peugeot 3008 SUV versus 508 SW
SUV of stationwagon: occasionprijzen Volkswagen Tiguan versus Passat Variant
SUV of stationwagon: occasionprijzen Mazda 6 versus CX-5
Praktijkervaring Volkswagen Passat B8: de laatste hardloper
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.