Test: SsangYong Korando e-Motion (2022)

Elektrische reïncarnatie van SsangYong?

28 reacties

Video
AutoWeek 2 2022
AutoWeek 2 2022

Je leest het in AutoWeek 2 2022

Zo'n 25 jaar geleden was een SsangYong Korando een werkpaard met in licentie gebouwde Mercedes-diesel. De huidige Korand0 is van een heel andere orde. De SsangYong Korando is er nu zelfs als elektrische auto. In deze test zoeken we uit of de nieuwe ev iets toevoegt aan het enorme aanbod elektrische suv's. 

Hoewel we ze hier weinig tegen­komen, lopen er nog altijd Ssang­Yongs van de productieband. Anderhalf jaar geleden toonde het merk zelfs een eerste glimp van een elektrisch studiemodel. Die teaser bleek een opmaat naar de auto die nu debuteert als Korando e-Motion. Overigens hadden we de eerste kennismaking al iets eerder verwacht. Dat het iets langer duurde voor we onze eerste meters met de Zuid-Koreaan kunnen maken, komt mede door het chiptekort en het coronavirus. Daarnaast ging het financieel niet helemaal lekker met SsangYong, terwijl moederconcern Mahindra & Mahindra niet meer wilde investeren. Maar als het goed is komen er op 15 januari handtekeningen onder diverse contracten en wordt Edison Motors, bouwer van elektrische bussen, eigenaar van de eigenzinnige autofabrikant. Het tij lijkt daarmee gekeerd. De Korando e-Motion is de elektrische variant van het model dat ook met benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar is. Een iets te royale CO2-uitstoot zorgt ervoor dat bij ons de bpm vrij hoog uitvalt, hetgeen de conventionele types vrijwel onverkoopbaar maakt. Met de elektrische aandrijflijn is dat pijnpunt verdwenen. Het dealernetwerk (zestien dealers en twee steunpunten) kan uit de ruststand om zo een graantje mee te pikken van de groeiende elektromarkt. Daartoe staan er de komende jaren meer elektrische modellen op stapel. Maar goed, zo ver is het nog niet. Nu eerst de Korando.

Functie voor vorm

De Korando e-Motion blijkt een royale middenklasse SUV. Zowel voor- als achterin heb je genoeg ruimte, ook wanneer je langer dan gemiddeld bent. De lengte van de stoelzittingen lijkt niet op het doorsnee West-Europese postuur afgestemd, voor het overige kun je het prima uithouden in de SsangYong. Verder maakt de kofferbak geen al te ruime indruk, hoewel er toch een inhoud van 551 liter is opgegeven voor de bagageruimte met zijn in hoogte verstelbare laadvloer. Als aanvulling op de bagageruimte kun je altijd nog een aanhanger aankoppelen; de e-Motion mag een kar van anderhalve ton trekken en dat is best netjes.

Het interieur lijkt opgetrokken uit diverse kunststofsoorten, variërend van aangenaam zacht tot knalhard plastic. Evenwel ziet het er bij elkaar niet onaardig uit en geeft het de indruk dat het heel lang meekan. Het kost weinig moeite om de bediening van de auto in de vingers te krijgen. Het centraal op het dashboard geplaatste multimediasysteem kent een bescheiden functionaliteit en is daardoor eenvoudig te doorgronden. Een prettige bijkomstigheid is verder dat het snel reageert. We kennen slechtere systemen. Doordat SsangYong niet alles in het infotainmentsysteem heeft weggestopt, vind je nog diverse fysieke knoppen waarmee je alle essentiële zaken regelt. Daardoor kun je je aandacht volledig bij het verkeer houden.

Kwestie van geduld

Tussen de voorwielen monteert SsangYong een bij 190 pk en 360 Nm piekende elektromotor, waarmee de Korando lekker vlot van start gaat en ook goed met het verkeer meekomt. Met de flippers achter het stuur schakel je eenvoudig tussen de drie standen waarmee de auto bij het los­laten van het gaspedaal op de motor afremt. Dat is prettig, al red je het niet altijd om helemaal zonder rempedaal te rijden. In de meest recupererende modus is de reactie niet zo agressief als we bij andere merken zien. Maar goed, het is fijn dat het te regelen is. De motor krijgt voeding van een accupakket met een eigen koelcircuit. Van de 61,5 kWh bruto capaciteit is er 55,3 kWh praktisch bruikbaar en daarmee moet de auto volgens opgave 336 kilometer kunnen afleggen. Volgens de informatie op het digitale instrumentarium doe je het in de praktijk netjes wanneer je tot 300 kilometer komt. Dat is niet bepaald grensverleggend voor een nieuwkomer die een stukje van de markt wil opeisen. Datzelfde geldt voor zijn laadvermogens. Aan de wisselstroomlaadpaal ligt de piek bij een bescheiden 6,6 kW en aan de gelijkstroomsnellader houdt het al op bij 50 kW. Je moet dus wel even geduld hebben voor je weer verder kunt. Mede dankzij de positionering van het accupakket laag in de buik komt de Koreaan lekker stabiel over. Er zit weliswaar de nodige beweging in het koetswerk, maar oncomfortabel is dat zeker niet. Het levert samen met de bepaald niet overgevoelige besturing een fatsoenlijk weggedrag op, al is ook hier niet alles koek en ei; de Nexen-banden hebben op een vochtig wegdek al snel te weinig grip. Niet dat de SsangYong er toe uitnodigt, maar wanneer je vlot een bocht rondt, zoekt de auto al snel de buitenkant op. Vanuit stilstand moet je het gaspedaal niet te diep intrappen, omdat anders de voorwielen doorslaan. Een onveilig gevoel geeft je dat overigens niet, al was het maar omdat je de wetenschap hebt dat de Korando al in de basisuitvoering standaard is uitgerust met een volwassen pakket assistentiesystemen, variërend van adaptieve cruisecontrol tot verkeersbordherkenning. SsangYong levert de Korando e-Motion in drie uitrustingsniveaus, waarbij de topper ook nog rijbaanwisselassistentie meekrijgt. De prijslijst begint bij € 39.900 en voor dat geld krijg je een keurig aangeklede auto met onder meer een prima werkende rijbaanassistent en een haarscherpe achteruitrijcamera. Kijk je echter naar wat de concurrentie te bieden heeft voor dat geld, dan is het alsnog best een stevig bedrag. Voor een lagere aanschafprijs vind je auto’s die dik 100 kilometer verder kunnen komen op een volle accu en die ook weer aan­zienlijk sneller weg zijn bij de laadpaal. Wanneer je als nieuwkomer een stuk van de EV-markt wilt opeisen, zijn dat toch belangrijke punten van aandacht.

Signalement

Merk Ssangyong
Model Korando e-Motion Titanium 2WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.490

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk
Maximaal koppel 360 Nm
Accu capaciteit (bruto) 62 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.465 mm / 1.870 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.740 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden215/65R17Prijzen
Topsnelheid 156 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,8 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 339 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum