Test: Smart Crossblade (2002)
Stormkracht negen
Hij komt ontegenzeggelijk in aanmerking voor de titel 'Onzinnigste auto ooit', deze smart Crossblade, maar wat is 'ie leuk. Hij bewijst dat Duitsers wel degelijk gevoel voor humor hebben. smart bouwt er 2000, waarvan er vijftien voor de Nederlandse markt zijn bestemd.
Less is more, zeggen de Britten; minder is meer. In geval van de smart Crossblade kóst minder in ieder geval meer, veel meer. Ruim 32 mille moet u aftikken voor deze smart. Voor dat geld is hij ontdaan van dak, voor- en achterruit én portieren. De delen die de rudimentaire carrosserie nog wel rijk is, zijn ten opzichte van de 'standaard'-smart anders gemodelleerd. Met z'n extraverte uiterlijk degradeert de Crossblade de overige smart-modellen tot conservatieve autootjes. Maar vergis je niet, hij mag er dan wel uitzien als een opgevoerde brommobiel, hij steekt in elkaar als een Mercedes. De robuuste rollbar, de omhoog scharnierende balken, die de rol van portieren op zich hebben genomen en sluiten met een vertrouwenwekkende 'klunk', ze geven je het gevoel in een doordacht geconstrueerde auto te hebben plaatsgenomen. Twee airbags zijn standaard in de op andere fronten zo spartaanse smart.
Aan boord is veel bij het oude gebleven. Een toerenteller zoek je tevergeefs. Naar verluidt hebben de technici geen waterdicht exemplaar kunnen fabriceren. En da's van groot belang, want in de Crossblade ben je over-geleverd aan de elementen. Je geniet geen enkele bescherming tegen hemelwater. De prettig zittende kuipjes zijn dan ook overtrokken met een rubberachtig materiaal in vrolijk oranje, dat ook de voorzijde van het dashboard siert en de wagenvloer is eveneens waterproof gemaakt.
Dribbelen
De Crossblade maakt op een ruige manier duidelijk dat smart niet van plan is de gebaande paden in te slaan, hetgeen je zou kunnen vermoeden vanwege de plannen voor een vierdeursmodel. Hij biedt je een sensationele rijervaring. De wind heeft vrij spel; het minuscule windschermpje biedt absoluut geen protectie. De enthousiaste roffel van het 600-cc-turbomotortje wordt al snel naar de achtergrond gedrongen door een storm die met windkracht negen je hoofd van alle kanten teistert. Kijk schuin naar beneden, naar de plaats waar portieren zouden moeten zitten, en zie het asfalt voorbij schieten. De Crossblade is eigenlijk een scooter op vier wielen.
De prestaties van de 740 kilogram wegende Crossblade kunnen er goed mee door, al zorgt het aggregaatje dat 70 pk levert, niet voor een flitsend gedrag. De tussenacceleraties gaan nog redelijk rap; van 50 naar 80 km/h kan bijvoorbeeld in zeven seconden. Maar met name optrekken vanuit stil-stand geschiedt vrij traag. De standaardsprint naar de hier te lande geldende maximumsnelheid neemt 18,6 seconden in beslag. Het is vooral de sequentiële zesversnellingsbak die het feestje verstiert. Hij schakelt traag op en weer terug. Dat kost seconden. Het maakt niet uit of je de bak het werk laat opknappen of zelf het heft in handen neemt. Maar ja, smart heeft zich nu eenmaal gecommitteerd aan de sequentiële bak, we zullen 't ermee moeten doen. Sturen doet de Crossblade als alle andere smarts; nogal indirect en zonder veel gevoel. Voor verbetering vatbaar, derhalve. Onder de Crossblade zitten fraaie driespaaks lichtmetalen wielen, die met breder rubber geschoeid zijn dan die onder de, laten we zeggen, wat meer civiele smarts. Ook de spoorbreedte is zowel voor als achter toegenomen. Staat buitengewoon stoer. Beide ingrepen kunnen echter niet voorkomen dat de Crossblade onderstuur tentoonspreidt en in snel genomen krappe bochten de neiging heeft om over z'n voorwieltjes weg te dribbelen. De smart komt het beste tot z'n recht als 'ie vlot bereden wordt, veel beter dan op hoge snel-heden; de topsnelheid is begrensd op 135 km/h.
Koppendraaier
Maar wat maakt het uit, een smart heeft zo z'n eigen charme en daaraan is pure snelheid ondergeschikt. Je verfoeit 'm of je bent er gek op; voor de Crossblade geldt daarmee hetzelfde als voor z'n inmiddels bekende broertjes. Wie zich druk maakt over de prijs van € 32.942 of er op wijst dat je er niets aan hebt, omdat je er niet mee in de regen kunt rijden en er evenmin snelheidsrecords mee kunt vestigen, die heeft het concept van de Crossblade niet begrepen. De Crossblade is een rijdend beeldhouwwerk, een koppendraaier die meer aandacht trekt dan een Ferrari, een Porsche of welke exoot dan ook. Voor wie niet verlegen is, vormt deze smart absoluut een onuitputtelijke bron van vermaak.
- +Exclusiever dan een ferrari
- +Doordacht geconstrueerd
- +Sensationele rijervaring
- -Trage sequentiële versnellingsbak
- -Vage besturing
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | crossblade |
Carrosserie | 3-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.942 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 599 cc |
Maximaal vermogen | 52 kW / 70 pk bij 5.470 tpm |
Maximaal koppel | 108 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 33 l |
Lengte / breedte / hoogte | 2.622 mm / 1.618 mm / 1.508 mm |
Wielbasis | 1.812 mm |
Massa leeg | 740 kg |
Laadvermogen | 250 kg |
Banden voor | 195/40R16Prijzen |
Banden achter | 215/35R16Prijzen |
Topsnelheid | 135 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,0 s (fabrieksopgave: 17,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 17,0s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km (fabrieksopgave: 5,7 l/100km) |
CO2-uitstoot | 136 g/km |