Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Smart
  • city-coupé

Smart city-coupé smart & passion 55pk (1999)

Legendevorming

Smart city-coupé smart & passion 55pk (1999)
  • Autotest
24 januari 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Smart City Coupé, pas in 1998 op de markt verschenen, is een revolutionair concept van deze tijd. Heeft de Smart het in zich om net als bijvoorbeeld de Mini een levende legende te worden?

Midden jaren negentig. Nicolas Hayek, de man achter de Swatch horloges, heeft plannen voor een kleine wagen voor moderne mensen; een autootje dat zich prima leent voor het drukke stadsverkeer en dat je - dankzij z'n geringe afmetingen - makkelijk in kleine gaatjes kunt parkeren. Het trendy vierwielertje moet verwisselbare carrosseriepanelen krijgen, zodat je het makkelijk een andere kleur kunt geven als de oude je verveelt. Hayek vindt een partner in Daimler-Benz. De 'Swatch-auto', die Smart wordt gedoopt, is inderdaad iets anders; een tweepersoons automobieltje, met een lengte van niet meer dan 2,5 meter. Maar het karretje is wel 1,53 m hoog. Kleine wieltjes staan zo ver op de hoeken als maar mogelijk is. En de Smart heeft - dwars tegen de trend in - achterwielaandrijving. De Smart City-Coupé, zoals het karretje voluit genoemd wordt, heeft semi-automatische transmissie. Een koppelingspedaal ontbreekt. Als de bestuurder een andere versnelling kiest regelt de elektronica het koppelen. Kies je niet voor de eenvoudigste versie van de Smart, dan kun je het schakelen zelfs helemaal aan de elektronica overlaten. Als die vindt dat er overgeschakeld moet worden doet ie dat zelf. Behalve met het schakelen, houdt de elektronica zich ook uitvoerig bezig met wat er tussen wegdek en wielen gebeurt. Want de Smart krijgt niet alleen standaard ABS mee, ook tractie- en stabiliteitscontrole zorgen ervoor dat de wielen grip houden en het wagentje de koers volgt die de bestuurder opgeeft.

Speelgoedachtig
We nemen plaats in de Smart. Je zit hoger dan in een 'gewone' auto. Wel makkelijk bij het in- en uitstappen. En met die hoge zit heb je ook een goed overzicht over het verkeer. De twee mensen waarop de City-Coupé berekend is, zitten op flinke stoelen. Ze zijn dun, maar niet oncomfortabel. Over gebrek aan ruimte hebben bestuurder en passagier niets te klagen. Daardoor krijgen ze het idee in een veel grotere auto te rijden. En met de zitpositie is ook niets mis. Die geeft je het gevoel dat je in een MPV zit. Maakt de Smart met de ruimte die hij z'n twee inzittenden biedt een volwassen indruk, als je naar het dashboard kijkt kom je weer op heel andere gedachten. Een dik stuurtje, met een groot, bol centraal gedeelte, de grote halfronde snelheidsmeter, de ventilatieroosters in de vorm van torentjes op het dashboard, de 'popperige' middenconsole en de twee eigenwijze klokjes op steeltjes daar bovenop: het doet allemaal speelgoedachtig aan. (Die klokjes - toerenteller en klok - zijn trouwens opties.) We starten de Smart. Wat hoor je? Een geluid dat vaag aan een VW Kever doet denken. We laten het schakelen en koppelen eerst maar eens aan de elektronica over. Het wisselen van verzet verloopt akelig traag. En als je probeert tempo te maken door het gas stevig in te trappen wordt het er niet beter op. Telkens bij het overschakelen - er zijn zes versnellingen - houdt de Smart in en duikt hij een beetje voorover. Dan maar eens zelf met de pook in de weer. We slaan de 'adviezen' van de elektronica in de wind en trekken verder in de versnellingen door. Net voordat we de pook een tikje naar voren geven om naar het volgende verzet te gaan, nemen we een beetje gas terug. Dat gaat vlotter en soepeler. Maar ook zo wordt de City-Coupé geen Sport-Coupé. De Smart heeft geen kartkarakter. Hij stuurt behoorlijk indirect. En als je probeert hem vlot door de bocht te mennen krijg je al snel te maken met onderstuur. Het enige 'sportieve' aan de Smart is eigenlijk z'n stugge vering en demping, die hij nodig heeft om overhellen en deinen tegen te gaan. Maar de zonder meer stevige afstemming van het onderstel heeft als 'bijwerking' dat de Smart z'n inzittenden niet comfortabel over hobbels en kuilen kan vervoeren. Van slecht wegdek houdt hij echt niet. Over de ruimte achterin zijn we gauw uitgepraat. Er is plaats voor een bescheiden hoeveelheid bagage. De achterruit scharniert omhoog, het klepje daaronder gaat omlaag. De Smart is klein, handig in de stad en trendy; en verder natuurlijk heel revolutionair. Maar of de City-Coupé werkelijk uitgroeit tot een levende legende? Dat zal de tijd nog maar moeten leren. Lees het over veertig jaar in AutoWeek.

Signalement

Merk Smart
Model city-coupé smart & passion 55pk
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 11.658

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 599 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 55 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 80 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 22 l
Lengte / breedte / hoogte 2.500 mm / 1.515 mm / 1.529 mm
Wielbasis 1.812 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 260 kg
Banden voor145/65R15Prijzen
Banden achter175/55R15Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 18,9 s (fabrieksopgave: 17,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 13,8s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 122 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Smart city-coupé
Smart Smart city-coupé

Uitgelicht aanbod

    Smart City-Coupé 0.6 55pk Automaat Smart & Pure Elek ramen/Lichtmetaal

    Smart City-Coupé 0.6 55pk Automaat Smart & Pure Elek ramen/Lichtmetaal

    • 2002
    • 137.241 km

    € 1.900

    Smart City-Coupé & pulse automaat

    Smart City-Coupé & pulse automaat

    • 2000
    • 258.900 km

    € 900

    Smart City-Coupé & passion

    Smart City-Coupé & passion

    • 2002
    • 168.831 km

    € 1.495

Meer Smart City-Coupé occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Smart City-Coupé specificaties
  • Smart City-Coupé occasions
  • Smart City-Coupé video's
Advies en informatie
  • Smart City-Coupé tests
  • Smart City-Coupé gebruikersreviews
  • Smart City-Coupé index
PREMIUM
Op zoek naar een kleine EV

Op zoek naar een kleine EV

Het valt niet meer te ontkennen dat de EV aan een onstuitbare opmars is begonnen, al dan niet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk Trend & Fun (2008)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150pk Trend &...

    • 9 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Smart  (1999)

    Smart (1999)

    3
    • 21 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Smart Smart Smart & Pure CDI (2001)

    Smart Smart Smart & Pure CDI (2001)

    4
    • 2 september 2016
  • Gebruikersreview
    Smart city-coupé smart  pulse 55pk (1999)

    Smart city-coupé smart pulse 55pk (1999)

    • 6 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Smart city-coupé smart  pure 55pk (2001)

    Smart city-coupé smart pure 55pk (2001)

    5
    • 24 december 2013
  • Gebruikersreview
    Smart city-coupé smart & passion 55pk (2002)

    Smart city-coupé smart & passion 55pk (2002)

    4
    • 13 september 2009
  • Gebruikersreview
    Smart city-coupé sportstyle/70 (2001)

    Smart city-coupé sportstyle/70 (2001)

    4
    • 5 april 2009
meer reviews
Smart City-Coupé – 2000 – 357.592 km - Klokje Rond

Smart City-Coupé – 2000 – 357.592 km - Klokje Rond

Toen aan het einde van het vorige millennium de Smart op de markt kwam, viel Thomas Schlijper...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Smart City Coupé – 2004 – 427.058 km - Klokje Rond

    Smart City Coupé – 2004 – 427.058 km -...

    • 2 mei 2022
  • Smart City Coupé cabrio - Op de Rollenbank

    Smart City Coupé cabrio - Op de Rollenbank

    • 15 oktober 2020
  • Smart City-Coupé – 2000 – 357.592 km - Klokje Rond

    Smart City-Coupé – 2000 – 357.592 km -...

    • 3 augustus 2020
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Smart City-Coupé

    AutoWeek Top 50: Smart City-Coupé

    39
    • 21 juni 2015
  • Tuning: Smart City-Coupé

    Tuning: Smart City-Coupé

    3
    • 2 mei 2007
  • Autotest
    Smart city-coupé smart & passion (2003)

    Smart city-coupé smart & passion (2003)

    • 5 juni 2005
  • PREMIUM
    smart cabrio & passion – 2001

    smart cabrio & passion – 2001

    • 21 september 2004
Merk
Merk
  • Nieuws
    Dit zijn de populairste auto’s in Monaco

    Dit zijn de populairste auto’s in Monaco

    39
    • 27 mei 2022
  • Smart City Coupé – 2004 – 427.058 km - Klokje Rond

    Smart City Coupé – 2004 – 427.058 km -...

    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Smart #1: grootste en sterkste Smart ooit

    Smart #1: grootste en sterkste Smart ooit

    146
    • 7 april 2022
  • Smart #1 - Eerste kennismaking

    Smart #1 - Eerste kennismaking

    72
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    Smart presenteert volgende week nieuwe elektrische cross-over

    Smart presenteert volgende week nieuwe...

    17
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Smarts eerste elektrische cross-over van dichtbij

    Smarts eerste elektrische cross-over van...

    • 29 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden