Skoda Superb Combi 1.4 TSI Greentech ACT Ambition (2016)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.4 TSI Greentech ACT Ambition (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.4 TSI Greentech ACT Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf63.000 km
KM-stand laatst95.068 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Skoda Superb 3V5

  • 63.000 km

Ik zag nog geen review staan over een Skoda Superb Combi 1.4 ACT 150 PK dus ik hoop dat de lezer er iets aan heeft.

Mijn Seat LEON ST FR werd helaas te klein met de oudste van onze 2 kinderen die richting de 2 meter gaat, net zoals zijn vader. Omdat wij nog al eens lange vakantieritten maken is een beetje ruimte natuurlijk wenselijk. Dus opzoek gegaan naar een ruime wagen. De afmetingen van diverse wagens eens naast elkaar gezet via Autoweek (erg handige tool). Vele grote (betaalbare) wagens bleken van binnen toch kleiner dan verwacht. Zoals Ford Mondeo en Galaxy, VW Passat, Renault Grand Sienic, Mazda 6... Ik heb met name gelet op de ruimte voor de bestuurder vs achterzittende alsmede de kofferbakinhoud. Er is dan eigenlijk maar 1 winnaar en dat is de Skoda Superb. De binnenruimte is echt enorm. Ruimte genoeg voor meerdere lange personen richting de 2 meter. Ook de kofferbak is enorm, komt geen einde aan.

Het moest een een jonge occasion Skoda Superb Combi worden, op benzine, liefst 1.4 ACT met 150pk. Deze motor ken ik uit mij vorige wagen de Seat Leon ST FR. Een geweldige motor met voldoende vermogen en een gunstig verbruik. Maar met dit alles gezegd te hebben werd het een vrij lastig verhaal. De Skoda Superb, laatste model met benzine motor is lastig te vinden. Zeker als deze max 2 jaar oud mag zijn met niet al te veel km (liefst onder de 60.000) en dan tegen een schappelijke prijs rond de 25.000. De Superb's die aan deze eisen voldoen kun je op een paar vingers tellen. Mocht je voor een diesel willen gaan dan heb je veel meer keus, scheel gauw 4000 a 5000 € voor zelfde bouwjaar en km stand. Is wel duidelijk dat diesels uit de gratie raken. Als ik veel km's zou maken zou ik het wel weten maar dat is niet het geval dus voor mij persoonlijk zijn deze niet interessant.

Uiteindelijk 2 Skoda Superb's gevonden bij Skoda Dealer Heron in Zwaag. Afspraak gemaakt om een proefrit te gaan maken met een zwarte Skoda Superb Combi 1.4 ACT 150 PK Greentech Ambition uit 2016 met 63.000 km. Goed ontvangen door Eric en na wat uitleg een proefrit gemaakt. Eerste wat opviel was hoe stil en comfortabel de auto reed. Natuurlijk heel anders rijden dan mijn Leon FR. Deze motor presteert ook erg goed in de Superb maar je merkt natuurlijk wel dat deze 150 kg zwaarder is dan de Leon. De auto is erg vlot te rijden (vermogen komt pas boven de 1500 toeren vrij, daaronder gebeurt er niet veel) maar je kan ook heerlijk cruisen. Na de proefrit hebben wij dan ook besloten om de auto te kopen en de Seat Leon ST FR in te ruilen. Wij kregen een nette prijs terug voor de Seat dus ik hoefde er niet zo veel bij te leggen.

Met de Ambition uitvoering wel wat concessies moeten doen t.o.v. de FR met winterpakket. Geen stoelverwarming meer, geen parkeersensoren aan de voorzijde, geen privacy glass en nog wat van die dingen. De Ambition in toch redelijk uitgerust. Navigatie (met Mirrorlink) spraakgestuurd, dual zone climate control, parkeersensoren achter, regen- en lichtsensoren, cruise control, front-assist (remt automatisch om botsing te voorkomen), 16 lm velgen, LED verlichting achter, voor halogeen :-(, verlichting in de portieren/spiegels (wel handig in de donkere dagen), automatisch dimmende spiegels etc. Het had nog wel wat luxer gemogen qua assistentie systemen maar dan gaan je al richting de Style uitvoering. Deze vind je niet onder de 30.000.

Na het papierwerk geregeld te hebben naar huis gereden, een ritje van 200 km door de drukke randstad naar het zuiden. De Superb rijdt gewoon geweldig confortabel. Mij een beetje aan de maximale snelheid gehouden en nog wat files gehad. Maar ook de Superb bleek zuinig te rijden, na de eerste rit kwam ik uit op 1 op 15.9.

Thuis gekomen bleken nog wat dingetjes te missen in de auto zoals een lifehammer en een bandenreparatiekit. Eric heeft deze keurig opgestuurd en er nog een lakstift bij gedaan.

Ondertussen de halogeenlampen (dimlicht) vervangen door (legale) Philips Chrystal Vision Halogeen lampen. Buiten het feit dat deze een mooier wit licht geven verbeterd het zicht ook enorm, echt een aanrader. Lichtopbrengst gaat aardig in de richting van de orginele LED verlichting die in mijn Leon zat. Nu nog de DLR verlichting vervangen door LED en we zijn klaar.

Ik ben ook nog opzoek gegaan naar andere wielen, de orginele 16 inch LM wielen staan echt niet bij zo'n grote wagen. Binnenkort ga ik ter vervanging kijken naar een gebruikte 18 inch Skoda wielset. Dit zal hem zeker beter staan maar ook de wegligging in de bochten zal naar mijn verwachting verbeteren. Wordt vervolgd!

Verdere kennismaking met Superb

  • 63.500 km

Thuis gekomen de Skoda nog eens goed bekeken. De wagen is voorzien van allerlei handige opbergruimtes. Te beginnen met de afsluitbare vakken in de kofferbak achter de wielkasten. Dit zijn vrij grote ruimtes waar je het e.e.a. in kwijt kan dat anders in de kofferbak ligt te slingeren. En ook nog uit het zicht. Op de plek van het reservewiel zit een opvulling met daarin de compressor en bandenlekmiddel. Ik heb dit eruit gehaald en een volwaardig reservewiel ingelegd (nog van de Leon). Past perfect. Autokrikje en compressor erbij en klaar. Het brillenvakje in het plafond is ook ruim waardoor de brillenkoker er ook in past, erg handig. Ook het afsluitbaar vakje voor de telefoon (in de midden console) in praktisch, hier zit ook gelijk een USB aansluiting. De ontvangst is erg goed ook al is het vakje dicht. Via Carplay/Mirrorlink werkt de telefoon feilloos samen met het navigatie/media systeem. Handig is dat je E-mails en bijvoorbeeld watchapp berichten spraak gestuurd kunt luisteren en zelfs kunt inspreken. Voor de navi heb ik via de Skoda website de kaarten gratis en eenvoudig kunnen updaten naar de laatste versie, top! Maar we waren bij de opbergruimtes gebleven. De ruimte onder de armsteun is behoorlijk groot. Er zit zelfs een verborgen pennenvakje in, super handig, nooit meer een pen zoeken. De ruimte is ook nog eens gekoeld. Er kunnen heel wat blikjes of fruit in. Ook het dashboardkastje is gekoeld maar is vrij klein. Links van het stuur zit ook nog een afsluitbaar vakje, alsmede onder de voorstoel. Daar kan ik mooi de onderhoudsboekjes e.d. in kwijt. Op de achterbank ben je ook niet verstoten van vakjes. In de armleuning zit uiteraard een vakje voor de blikjes of flesjes. Op de middenconsole onder de ventilatieroosters en display ook nog een vakje met een 12V aansluiting. Hier heb ik gelijk een dubbele USB adapter in gestoken zodat ook de kroost op de achterbank is voorzien van USB Power. In de rugleuningen van de voorstoelen zitten ook nog vakken voor de tablet of ipad of boekjes.

Betreffende de gebruikte materialen moet ik zeggen dat deze op een hoger niveau liggen dan die in de Leon. Bijna het hele dashboard en de portieren, voor en achter zijn voorzien van zacht aanvoelend kunststof, dus minder krasgevoelig. Opvallend is dat de vakken in de portieren aan de binnenzijde met stof zijn bekleed, dus geen rammels meer als er iets in ligt. De voorstoelen zijn voor mijn gevoel vrij breed met een langere zitting. Persoonlijk vind ik ze goed zitten. Ze zijn handmatig in hoogte verstelbaar. Ook de lende steun is verstelbaar. De gebruikte stof lijkt degelijk/stevig en ziet er netjes uit. De voorstoelen kunnen heel ver naar achteren, dus ideaal voor (heel) lange mensen. Ook in de achterste stand blijft de beenruimte op de achterbank ruim voldoende. Op de achterbank is het prima uit te houden met voldoende hoofdruimte. De middentunnel is wel erg hoog maar links en rechts hiervan is er voor de derde persoon, op de achterbank, nog genoeg ruimte voor de voeten. Het stuur kan ook in hoogte en diepte ingesteld worden wat handig is als je de bestuurdersstoel ver naar achteren zet.

Wat praktische zaken die ik al van vorige auto’s ken zijn de comming/leaving home verlichting. Is handig als je in het donker thuis komt of vertrekt. 1 druk op de afstandsbediening en deze wordt geactiveerd. De brandduur kun je instellen. Prettig is dat de verlichting in de spiegels die de grond verlicht zodat je ziet waar je stapt. De rode verlichting aan de binnenkant van de portieren laat achterop komend verkeer zien dat je uitstapt, wel zo veilig in het donker. Verder zit er nog cruise control op met snelheidsbegrenzer. Dat kent iedereen wel denk ik. Front assist is nieuw voor mij, dit systeem grijpt in als je vergeet te remmen of te weinig remt om een aanrijding met je voorganger te voorkomen. Het systeem geeft in het display aan als je te dicht op je voorganger rijdt maar grijpt pas later in als het gevaarlijk wordt. Het systeem past de snelheid niet terug aan als de afstand met de voorganger weer groter is geworden. Dit gebeurt wel als je adaptive cruise controle hebt. Dit zit niet op de Ambition uitvoering. Naar schijnt zit er nog vermoeidheidsherkenning op, ik ken dit systeem niet maar het zal bij detectie een signaal geven vermoed ik. De auto is voorzien van parkeersensoren achter, deze heb je echt wel nodig aangezien de auto door zijn grootte niet overzichtelijk is aan de achterzijde. Systeem werkt goed alleen van horen zeggen worden kleinere objecten (lage paaltjes e.d.) soms over het hoofd gezien. Misschien ooit een parkeercamera laten installeren. Een originele VAG set met beeld op je media systeem wordt voor iets meer dan 400 € geïnstalleerd. 1 aanrijding voorkomen en je hebt het er al bijna uit. (helaas weet ik uit ervaring wat het kost om een hele achterbumper te laten herstellen). Aan de voorzijde zitten geen parkeersensoren. Ik had deze op de Leon wel maar ik vond deze erg gevoelig. Hierdoor leek het al gauw dat je al ergens tegen aanzat terwijl er nog 20 / 30 cm ruimte was. Ik negeerde de signalen eigenlijk altijd en reed op gevoel. Aan de voorzijde nooit ergens tegen aangezeten dus persoonlijk vind ik de sensoren aan de voorzijde niet nodig.

Zoals al eerder gezegd rijdt de Superb zeer comfortabel, ik vind dit persoonlijk prettig aangezien de wegen bij mij in de buurt niet echt geweldig zijn. De vele hobbels worden nu veel minder doorgegeven. Keerzijde is dat bij het bochtenwerk de auto vrij snel overhelt. Uiteraard kun je deze auto niet vergelijken met mijn vorige auto met sport onderstel maar ik hoop dit wel wat te verbeteren.

Ik ben bezig met een gebruikt Skoda 18 inch wielsetje. Want 1500 € voor een nieuwe set vind ik wel wat veel. De standaard 16 inch wielset met (ballonbanden 215/60/16) helpt natuurlijk niet mee om de wegligging te verbeteren dus ik heb goede hoop dat 18 inch met 235/45/18 banden wel wat verbetering zal brengen. Ik ben benieuwd.

18 inch wielset gemonteerd

  • 63.800 km

Gisteren de 18 inch wielset met 235/18/45 banden laten monteren. 150 km mee gereden en ik moet zeggen dat ik het verschil goed merk. De auto ligt in de bochten steviger op de weg. Ook lijkt de auto minder te deinen. Dit zal komen omdat de banden minder hoog zijn. Van 215/16/60 naar 235/18/45 maakt natuurlijk wel wat uit. Optisch staan de 18 inch wielen een stuk beter, is dan meer in verhouding maar dit terzijde.

Grote laadruimte

  • 65.600 km

Dat de Skoda Superb een ruime wagen is weten wij wel maar dit weekend was de ultime test. Tijdens een bezoek aan een meubelboulevard een boekenkast gekocht van 90 cm breed en 205 cm lang. Gelijk meenemen. Toch wel groot maar na de achterbank plat te hebben gelegd ging deze er mooi in. De achterklep kon zelfs nog dicht. En hoefde ik de voorstoelen maar iets naar voren te schuiven. Verder bevalt de Skoda nog steeds goed. Heerlijk comfortabel rijden en heel stil. Enigste nadeeltje is dat een ruime parkeerplaats wel gewenst is. Regelmatig moet je er eentje voorbij rijden omdat de Skoda gewoon niet past. Van de zomer met het hele gezin een vakantie naar Spanje gepland. Ik ben benieuwd hoe de Skoda zich op echt lange afstanden gedraagd. Ook naar het verbruik ben ik benieuwd. Op kortere afstanden gebruikt deze behoorlijk wat meer dan mijn Seat Leon ST met dezelfde motor. Zit nu op ca 7.1 l/100km. Daarom ben ik benieuwd wat de Skoda op lange afstanden gaat doen.

Afscheid

  • 95.068 km

Recent hebben wij besloten om de Skoda Superb te verkopen. Wij gebruiken hem alleen voor vakanties en familiebezoeken. Dus al met al stond hij veel te veel in de garage niets te doen. Wij hebben er veel plezier van gehad, een betrouwbare, comfortable en stille reisgenoot. Onze laatste rit van de zomer naar Spanje was weer perfect. Bijna 5000 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1: 15.1 km. Het verbruik vind ik nog steeds goed voor zo'n grote wagen. Ook bij de laatste beurt (90.000 km) waren er buiten het standaard onderhoud van filters en (rem)olie weer geen bijzonderheden. Een aandachtspuntje is wel dat als je de Superb laat uitlijnen dat je de Frontassist ook moet laten afstellen. Dit was ons overkomen toen wij door Skoda zelf hulpveren hebben laten plaatsen. Er werd aangeraden om na plaatsing van de hulpveren een tijdje te rijden en daarna de wielen te laten uitlijnen. Dat hebben wij gedaan maar ca 3.000 km hierna viel de Frontassist in storing. De Frontassist is toen opnieuw afgesteld in combinatie met een nieuwe uitlijning. Het probleem was gelijk opgelost. Mijn Skoda dealer kon zelf de Frontassist niet afstellen dus ze hadden mij doorverwezen naar een specialist die dit wel kon. Prima opgelost. Wij hopen dat de nieuwe eigenaar evenveel plezier zal beleven aan deze Superb als wij. Aangezien wij maximaal nog met 3 personen op vakantie gaan zal de volgende auto een kleinere worden die ook voor allerdaags gebruik gebruikt zal worden. Dat scheelt weer een auto. Het zal waarschijnlijk een elektrische auto worden die ik via mijn buitenlandse werkgever prive kan leasen op buitenlands kenteken. Voorlopig zullen wij het met onze kleine stadsauto's moeten doen en een speed bike :-)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens