Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

autoreview

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business (2016)

Signalement

UitvoeringSuperb Combi 1.6 TDI Greentech Style Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst178.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna klaar

  • 178.000 km

Sedert juni 2016 rij ik in deze mooie (vind ik) Superb Style.
- Lavablue, minst saaie kleur in het gamma.
- Mokkakleurig leder met zilveren stiksel in de zijwangen.
- Vrijwel alle rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol en lane assist zijn aanwezig.

Een ruime en praktische auto. Handigheidjes die je gaat waarderen. Enorme ruimte op de achterbank. We hebben regelmatig ruzie in de auto over hoe laat het is. Het komt regelmatig voor dat de achterpassagiers nog in een andere tijdzone zijn. Het Canton audiosysteem is erg goed. Blijft lang helder en je kan alles streamen en afspelen. Een ander positief punt is dat je werkelijk overal wel vakjes en bakjes hebt die ook nog eens van fatsoenlijk formaat zijn. De armsteun kan je bijna een Miele wasmachine in kwijt (bij wijze van spreken). Een vreemd contrast met het dashboardkastje.. hier past bijna niks in. Daarnaast valt het regelmatig open als je over een hobbel rijdt... oh wacht.. we zijn al bij de mindere punten van de auto aanbeland.

Oké.. de negatieve punten.

Het rijgedrag.. mijn God wat een boot! Dit is geen deinen meer, maar wiegen. Eibach prokit met aangepaste voorveren heeft wel wat geholpen, maar jongens jongens.. wat een ellendig rijgedrag heeft deze auto. Ruim plaats bieden aan 5 volwassenen, maar als je dan eens op de snelweg rijdt met 5personen, dan slaat de vering gewoon door bij een kuil in de weg. Dan duurt het nog een tijd voor de auto weer rustig is. Gewoon gevaarlijk. Je raad al wat de dealer zegt... producteigenschap.. dealer is sowieso een marionet van Pon.

Brengt me op het volgende.. ik heb een hekel, een aversie, een graftakketiefushekel aan de pon organisatie. Ik heb na aflevering heeeeel vaak de auto bij de dealer laten logeren vanwege motorlampjes, niet sluitende achterklep, weer brandende motorlampjes, schuddende motor en weer motorlampjes die gingen branden. De laatste keer lampjes hebben ze de egr vervangen.

Zwakkigheden.
Dashboardkastje valt regelmatig open, ventilatieroostertjes achter vallen er nu voor de 2e keer uit. Skiluik hendel afgebroken. Ook rammeltje achter het dashboard dat minder wordt als je het ventilatierooster dicht zet.
De dsg is wel een vervelend ding aan het worden. Slippende koppeling en bij schakelen van voor naar achter en andersom, pakt ie regelmatig de versnelling niet. De leasemaatschappij wil dat ik er mee blijf doorrijden, dit ook op mijn verzoek. Ze kenden het probleem en ik zal er niet mee stilvallen. Ik had echt geen zin nog eens de auto te moeten wegbrengen.

Verbruik.
Met weinig moeite 1 op 18, met wat goede wil is 1op 20 (5 liter per 100km) goed mogelijk. Fantastisch!

Prestatie.
Op het veercomfort na is de 1.6tdi echt meer dan prima in het Nederlandse verkeer. De dsg is hierbij wel onmisbaar. Dezelfde 1.6 in mijn vorige Audi A3 was handgeschakeld en je was dan wel vaak aan het roeren. Redelijk snel op 140-150. Op de autobahn eens de 210 aangetikt.

Rijhulpsystemen.
Werkt allemaal prima. Was even bang dat de adaptieve cruise er voor zou zorgen dat de remmen harder slijten. Dit is niet gebleken. De eerste remblokken zijn pas bij 160.000km vervangen.
Lane assist werkt ook goed, al moet je wel altijd je stuur vasthouden. Wanneer je een koffiemok tussen je stuur klemt, dan merkt het systeem niet dat je het stuur niet vast hebt. In theorie kan je dan gewoon achterin gaan zitten en de auto rijdt vanzelf.

Conclusie.
Als ze iets meer aandacht hadden besteed aan de wegligging, meer aandacht aan de kwaliteit van de toegepaste materialen en niet onbelangrijk, de pon organisatie gewoon eens verantwoordelijkheid neemt voor de producten die ze verkopen, dan had ik wellicht weer een Superb gekozen.
De auto smoelt prima, kan wel spannender, maar er staat best een dikke kar. Mede door de verlaging.

Voorlopig ben ik wel van VAG genezen door deze ervaring. En dan in het bijzonder door de pon organisatie.

De volgende haal ik volgende week op. Een BMW 320ede. Ben benieuwd!

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens