Skoda Superb

Omtrekkende beweging

Skoda Superb
Skoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda Superb
Is de eerste Superb eigenlijk een Passat met langere wielbasis en gigantisch veel ruimte op de achterbank, het nieuwe model staat veel meer op zichzelf. Skoda mikt niet alleen op taxichauffeurs, het heeft ook de particuliere clientèle voor grote middenklassers als de Ford Mondeo en de Citroën C5 in het vizier. En daarbij is het vooral de achtersteven van de Superb die het verschil moet maken.

Ho, wacht eens even, horen we u al denken. Dat doet Skoda toch ook al met de Octavia, die weliswaar op basis van de Volkswagen Golf staat, maar die zich met zijn binnenruimte kan meten met heel wat middenklassers? Klopt helemaal, maar auto's als de Mondeo zijn toch echt een maatje te groot voor de Octavia. En daarom gaat Skoda met de Superb het D-segment van bovenaf te lijf. Het Tsjechische merk onder Duits bewind maakt zo een omtrekkende beweging en stort zich van twee kanten op de middenklasse, of noem het een aanval van achteren. In dit geval zouden we zelfs liever spreken van een aanval met de achterkant, want daarin schuilt 'm nu het verschil. Op de foto's zie je al dat er iets bijzonders met de Superb aan de hand is. Ten eerste heeft-ie enorme afmetingen. Na de robuuste neus, typisch Skoda trouwens, volgt een lel van een auto met een wielbasis van maar liefst 2,76 meter, de totale lengte bedraagt zelfs 4,84 meter en daarmee meet hij van voor- tot achterbumper net zo veel als een Ford Mondeo sedan, ook zo'n slagschip. Overigens heeft die met 2,85 meter een nóg langere wielbasis. Zo, nu weet u meteen waar u de Superb II

moet plaatsen. Met de vorige Superb, die als basis een Chinese Volkswagen Passat met langere wielbasis kende, had Skoda nog de illusie het op te kunnen nemen tegen auto's als de Audi A6 of de Alfa Romeo 166, maar da's gewoon erg moeilijk voor een merk dat zich nog moet bewijzen in het hogere segment. Laat ze in het Tsjechische Mlada Boleslav maar eens met de mensen van Opel gaan praten. Met de Omega lukte dat eigenlijk ook nooit.

Twindoor is hatchback én sedan

Goed, een nieuwe Superb dus, die we moeten zien als megaruim alternatief in de middenklasse. Maar laten we vooral ingaan op die bijzondere achterkant. Is het nu een sedan of een hatchback? Skoda wil 'm er laten uitzien als de eerste carrosserievorm, maar hij moet het praktische laadgemak van een auto met vijfde deur bieden. En daarom beschikt de Superb over een bijzondere achterklep. 'Twindoor' noemt Skoda het principe, en normaal open je de auto met het onderste deel van de achterklep, zoals bij een sedan. Sluit hem vervolgens weer, en druk de greep rechts van de normale ontgrendeling wat langer in. Het derde remlicht zal een paar keer knipperen en voilà, de auto verandert in een hatchback. En dan heb je toch een enorme laadruimte! Maar liefst 565 liter slokt de kofferbak op. Wanneer gebruik je nu welke openingsoptie? Volgens Skoda is het uitermate handig dat je bij regen en guur weer, en wanneer er passagiers op de achterbank zitten, alleen de kleine 'sedanklep' kunt openen. De achterpassagiers ondervinden dan geen hinder van alle ellende die het interieur kan binnenwaaien. En daar valt best iets voor te zeggen. Of de achterkant door deze Twindoor-constructie elegant oogt, is een tweede, maar dat moet ieder maar voor zich bepalen.

Budgetministersauto?

Op de achterbank van de Superb is het voortreffelijk uit te houden. Je kunt als achterpassagier met gemak de benen over elkaar slaan. Krantje erbij, desnoods de zonneschermpjes voor de zijruiten omhoog en reizen wordt bijzonder relaxed. Misschien een ideetje voor de Nederlandse ministers, zo'n Superb? Eigenlijk een ideale auto voor onze bewindsvoerders, want een Skoda past prima bij het adagium 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' dat in Nederland hoogtij viert. Ruimte genoeg achterin, ook voor langbenigen als Camiel Eurlings en het kost niet zo veel als een Audi A8 Lang of een Volvo S80 om maar wat ministersauto's te noemen. Bestel 'm met de bescheiden 1.4 TSI of als extra zuinige GreenLine diesel (lekker duurzaam, mevrouw Ter Horst!) en geen rood of groen oppositielid zal ooit nog aanmerkingen hebben op het wagenpark… Al zien de Marijnissen en Halsema's van de Tweede Kamer uiteraard het liefst iedereen met de trein gaan, ook ministers.

En valt er als chauffeur nog wat te genieten? Het kleine, redelijk sportief ogende stuur kan zeer uitgebreid versteld worden. Je zit op vrij zachte stoelen die desgewenst een diepe zit bieden, de billen bevinden zich dan dichter bij het asfalt dan in de laagste positie achter het stuur van een Ford Mondeo. Voor je twee fraaie klokken, die zijn ondergebracht in een soort kokers. Skoda maakt altijd veel werk van de lay-out en voorziet de snelheidsmeter en toerenteller ook in dit model weer van fraaie wijzers. De metertjes voor de temperatuur en de brandstofinhoud ogen daarentegen wat goedkoop. Het dashboard is overzichtelijk, is voorzien van kunststof die niet tot de fraaiste materialen behoort die we in deze klasse gezien hebben, maar de bekleding voelt redelijk zacht aan. Gewoon een verzorgd interieur zonder al te veel poespas. Een verademing voor wie het hypermoderne interieur van de nieuwe Honda Accord veel te veel 'computergamerig' vindt. Fraai is het multimediasysteem met touchscreen-bediening. Zeker voor de navigatie werkt dat super. Daaronder zit de bediening van de klimaatregeling en de knoppen daarvan werken helder.

Geen hoogvlieger

Met z'n rijeigenschappen zet de Skoda Superb geen nieuwe maatstaven in de middenklasse. Het is zelfs moeilijk om een oordeel te vellen. Laten we het zo zeggen, de Superb doet zijn ding. Dat het in Oostenrijk goot van de regen hielp niet mee, op de natte wegen was de 2.0 TDI die we reden behoorlijk onderstuurd. Hij stuurt met dieselmotor voorin vrij zwaar, de directheid is voldoende maar de feedback van de besturing laat te wensen over. Dat is bij concerngenoot Passat ook het geval. Overigens maakt de Superb II ook weer gebruik van onderdelen van de Volkswagen Groep, uiteraard, maar je kunt niet zeggen dat hij één op één op het platform van VW's middenklasser staat. Er is sprake van een mix van componenten, zoals dat steeds vaker gebeurt binnen de 'Groep'. Door zijn lange wielbasis is de Superb behoorlijk comfortabel en het overhellen valt mee. Krijgen de schokdempers ongeregeldheden te verwerken dan doen ze dat prima, al hoor je ze daarbij wel. Maar da's in de Mondeo misschien nog wel meer het geval, om zijn gedoodverfde concurrent er maar weer eens bij te halen. Aan de geluiddemping van de motor heeft Skoda erg veel aandacht besteed. Je kunt de Superb nog met 'oude' pompverstuiver-TDI's krijgen, de 1,9-liter met 105 pk en de 2,0-liter met 140 pk, maar toen we met de laatste op pad waren, bleef het geluidsniveau verrassend netjes binnen de perken. Commonrail-dieselen kan ook, en dan krijg je meteen de 170 pk sterke 2,0-liter TDI, altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving.

De Superb heeft natuurlijk het grote voordeel dat hij uit het omvangrijke motorenaanbod van VW kan putten. De modernste TSI's zijn beschikbaar. Zo helpt de 1,4-liter TSI met 125 pk en een koppel van 200 Nm de Superb al aan vlotte prestaties, en het verbruik blijft daarbij binnen de perken. Ook lekker, een 1,8-liter TSI met 160 pk. Meer heb je niet nodig en je kunt hem ook met de 7-traps DSG-transmissie bestellen. Een beetje overbodig, maar wel vet, is de 3,6-liter V6 FSI met in dit geval 260 pk en die heeft altijd een automaat (6-traps DSG). De Superb 1.8 TSI en 2.0 TDI 140 pk zullen wel het meest verkocht worden. Alleen de instapdiesel heeft nog een handgeschakelde vijfbak.

Overtreffen

Er zijn drie uitrustingsniveaus, Comfort, Ambition en Elegance, en voor al die versies is tregen meerprijs een knieairbag leverbaar, die het aantal plofzakken op 9 brengt. Klimaatregeling is standaard, op de Ambition en Elegance werkt het systeem met twee zones. Elke Superb, behalve de 3.6, wordt op 16-inchwielen afgeleverd, bij de Comfort zijn dat stalen wielen met doppen, net als bij de Greenline, de Bluemotion van Skoda. Omdat er nog geen prijzen bekend zijn – de auto staat in september bij de Nederlandse dealers – is het moeilijk een eerste oordeel te vellen. Als de 1.4 TSI ruim onder de 30 mille blijft, dan zou dat mooi zijn. In dat geval heb je een forse auto met een zeer geavanceerde en prettige motor. Ruimte en motorenaanbod zijn de twee dingen waarvan de Superb het vooral zal moeten hebben, want de rijeigenschappen van de Ford Mondeo slaan we hoger aan. Maar gezien het eigenzinniger karakter van de nieuwe Superb zal het 'm zeker lukken zijn voorganger in verkoopaantallen te overtreffen, daarvan gingen er in het beste jaar 410 op kenteken, en veelal was de nummerplaat dan blauw. En die zullen we op de nieuwe zeker weer gaan zien, want de taximarkt heeft Skoda in Nederland al voor zich gewonnen, nu nog de kopers die aan de bovenkant van de middenklasse shoppen.

Video

Gerelateerde forumtopics