Skoda Superb 1.8 TSI Ambition (2008)

Business Class

Skoda Superb 1.8 TSI Ambition
Was de eerste generatie Skoda Superb vooral een verlengde Volkswagen Passat, de nieuwe heeft een geheel eigen gezicht en trekt daarmee ten strijde in het zakelijke segment.

De vorige Superb heeft slechts een marginale rol gespeeld in de verkoopranglijsten en toont aan hoe ontzettend moeilijk het is om voet aan de grond te krijgen in deze klasse. Skoda heeft het geluk te kunnen winkelen in de magazijnen van moederconcern Volkswagen. De Tsjechen worden daarbij niet naar huis gestuurd met afdankertjes, maar kunnen over de allernieuwste techniek beschikken. Dan hebben we het over de TSI-reeks, de direct ingespoten benzine motoren met turbo (en soms ook met compressor én turbo).

In de test-Superb ligt een 1,8-liter TSI met 160 pk en 250 Nm koppel, dat tussen 1.500 en 4.000 toeren paraat is. Kijk, daar kun je wat mee! De 1.8 TSI is echt een heerlijke motor. Vooral het smeuïge karakter en die altijd aanwezige trekkracht maken het autorijden een stuk prettiger. Zelfs in zes kun je het toerental probleemloos tot 1.500 tpm laten zakken, waarna de viercilinder zonder tegensputteren weer oppakt. Bij 120 km/h staat de naald van de toerenteller bij 2.700, een keurige waarde. Het gemak waarmee de Superb in de vijfde versnelling doorstoomt naar 210 km/h is indrukwekkend. De theoretische eindsnelheid ligt boven de 240 km/h! Daarbij is hij ook nog eens lekker zuinig. Wie veel snelweg rijdt, komt zonder veel moeite op een gemiddelde van 1 op 13 à 14 uit, is onze ervaring.


Comfortabele reisauto
Minstens zo belangrijk als een fijne motor is het rijgedrag. De Superb deelt zijn platform met de Passat, maar staat op een langere wielbasis. Van een grote sedan mag je het nodige comfort verwachten, en dat biedt de Tsjech dan ook. De vering weet kleine oneffenheden goed weg te filteren, maar voelt toch vrij stevig aan. Er is nooit sprake van sterk overhellen of duiken. De Skoda heeft wel wat vroeg onderstuur. Niet in hinderlijke mate, want het gripverlies van de voor wielen treedt pas op als het erg hard gaat. De Superb komt vooral over als een comfortabele reisauto; er gaat een zekere rust van uit.
De Superb biedt zijn bestuurder een uitstekende zitpositie. Fijne stoel, goed verstelbaar, net als het stuur. Van daaruit heb je uitzicht op een rustig dashboard, met alle knoppen en schakelaars op de plek waar je ze verwacht. Het geluidsniveau blijft te allen tijde laag. Wie het geluk heeft om op de achterbank te mogen zitten, weet niet wat hem overkomt. Zoveel beenruimte kom je nergens tegen in deze klasse! Niemand zal klagen over ruimtetekort; de hoofdruimte lijdt wel onder de aanwezigheid van een schuifdak. De kofferbak is eveneens royaal bemeten en toegankelijk via twee achterkleppen, het zogeheten Twindoorsysteem: een conventionele klep voor de normale spullen, maar moet er een was machine of bedbank mee, dan kan de grote deur open, waarmee de Superb zich als een soort liftback ontpopt.
Over vormgeving hebben we het nog niet gehad. De nieuwe Superb wordt niet door iedereen even mooi gevonden, vooral de achterkant is de pineut. Van opzij gezien vertoont de daklijn overeenkomsten met die van de Bentley Flying Spur. De neus ziet er voornaam uit en herbergt leuke details. Neem de type aanduiding in de koplampen en de welvingen in de motorkap die uitlopen in de grille en het logo. De achterlichten doen denken aan die van een Renault Safrane.

Signalement

Merk Skoda
Model Superb 1.8 TSI Ambition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.838 mm / 1.817 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.761 mm
Massa leeg 1.411 kg
Laadvermogen 663 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,6 s / 5,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,1 s / 9,0 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.