Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline (2015)

Concern-kannibaal

Skoda Superb
Skoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda SuperbSkoda Superb
De nieuwste generatie van de Skoda Superb wordt gekenmerkt door zeer strakke lijnen. Daarmee lijkt het een sterke concurrent voor concerngenoot VW Passat.

Een halfjaar na het aantreden van de nieuwe Passat staat de nieuwe Superb bij de dealer. Beide auto's zijn in dezelfde klasse actief en delen veel techniek. De testauto heeft een 1,4-liter turbomotor met directe inspuiting die 150 pk levert. De toevoeging 'ACT' staat voor actieve cilinderuitschakeling. Als je met constante snelheid rijdt en geen koppel vraagt, stelt dit systeem twee cilinders buiten werking, wat een flinke slok brandstof scheelt.

De brede, lage neus met de opvallende ledbalken maakt indruk, evenals de enorme bagageruimte (625 liter) die onder de giga-achterklep schuilgaat.

Bij het betreden van de Skoda valt op dat het stuur ver naar de bestuurder toe kan, maar het heeft geen knoppen voor de bediening van de adaptieve cruisecontrol. Die bedien je nog met een 'ouderwets' hendeltje. De klokken zijn simpel en overzichtelijk. Het grote touchscreen voor de multimedia werkt prettig en het materiaal mag er zijn. Achterin biedt de Superb traditiegetrouw weer een enorme beenruimte, zodat je hier ook nog riant kunt zitten als de voorste inzittenden lang van stuk zijn.

Binnen 9,2 seconden sprint de grote sedan van 0 naar 100 km/h. Een handgeschakelde zesbak zorgt voor de krachtsoverbrenging op de voorwielen, en de overijverige schakelindicatoren manen je om zeer vroeg op te schakelen. De lange pook voelt wat vaag aan, maar echte klachten levert dat niet op. Zonder overdreven rustig aan te doen, realiseren we een verbruik van 1 op 14,1. Voor een dergelijke forse auto met benzinemotor is dat een nette waarde.

Het onderstel is zeer comfortabel afgesteld, maar ga je hard een bocht in, dan blijkt de Superb niet te zacht voor stevig stuurwerk. Wel doet de vlotte automobilist er goed aan te kiezen voor Dynamic Chassis Control. Daarmee kun je de demping in de stevige sportstand zetten, zodat overmatige carrosseriebewegingen worden uitgebannen.

De rijkst uitgeruste Superb met de 150 pk sterke benzinemotor staat voor € 34.790 in de prijslijst. Daarmee heb je een boel auto, want we missen nauwelijks iets aan boord.

Video

Oordeel

5 sterren

Met de Superb heb je veel auto voor je geld. Hij is groot, comfortabel en ook nog eens lekker aangekleed. De 1,4-liter TSI met cilinderuitschakeling is een aangename, efficiënte motor.

Signalement

Merk Skoda
Model Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Business
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.370

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.861 mm / 1.864 mm / 1.468 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 653 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 710 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 10,6 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 117 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum