Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline (2015)
Concern-kannibaal
Een halfjaar na het aantreden van de nieuwe Passat staat de nieuwe Superb bij de dealer. Beide auto's zijn in dezelfde klasse actief en delen veel techniek. De testauto heeft een 1,4-liter turbomotor met directe inspuiting die 150 pk levert. De toevoeging 'ACT' staat voor actieve cilinderuitschakeling. Als je met constante snelheid rijdt en geen koppel vraagt, stelt dit systeem twee cilinders buiten werking, wat een flinke slok brandstof scheelt.
De brede, lage neus met de opvallende ledbalken maakt indruk, evenals de enorme bagageruimte (625 liter) die onder de giga-achterklep schuilgaat.
Bij het betreden van de Skoda valt op dat het stuur ver naar de bestuurder toe kan, maar het heeft geen knoppen voor de bediening van de adaptieve cruisecontrol. Die bedien je nog met een 'ouderwets' hendeltje. De klokken zijn simpel en overzichtelijk. Het grote touchscreen voor de multimedia werkt prettig en het materiaal mag er zijn. Achterin biedt de Superb traditiegetrouw weer een enorme beenruimte, zodat je hier ook nog riant kunt zitten als de voorste inzittenden lang van stuk zijn.
Binnen 9,2 seconden sprint de grote sedan van 0 naar 100 km/h. Een handgeschakelde zesbak zorgt voor de krachtsoverbrenging op de voorwielen, en de overijverige schakelindicatoren manen je om zeer vroeg op te schakelen. De lange pook voelt wat vaag aan, maar echte klachten levert dat niet op. Zonder overdreven rustig aan te doen, realiseren we een verbruik van 1 op 14,1. Voor een dergelijke forse auto met benzinemotor is dat een nette waarde.
Het onderstel is zeer comfortabel afgesteld, maar ga je hard een bocht in, dan blijkt de Superb niet te zacht voor stevig stuurwerk. Wel doet de vlotte automobilist er goed aan te kiezen voor Dynamic Chassis Control. Daarmee kun je de demping in de stevige sportstand zetten, zodat overmatige carrosseriebewegingen worden uitgebannen.
De rijkst uitgeruste Superb met de 150 pk sterke benzinemotor staat voor € 34.790 in de prijslijst. Daarmee heb je een boel auto, want we missen nauwelijks iets aan boord.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Met de Superb heb je veel auto voor je geld. Hij is groot, comfortabel en ook nog eens lekker aangekleed. De 1,4-liter TSI met cilinderuitschakeling is een aangename, efficiënte motor.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Business |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.370 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.861 mm / 1.864 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.841 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 653 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 710 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,9 s / 10,6 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Skoda Superb: doet-ie zijn naam eer aan?
Opel Insignia vs Skoda Superb - Dubbeltest
Ford Mondeo - Mazda 6 - Opel Insignia - Renault Talisman - Skoda Superb - Volkswagen Passat - Test
Test: Kia Optima 1.7 CRDi vs. Skoda Superb 2.0 TDI
Test: Skoda Superb vs Volkswagen Passat
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.