Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition (2018)

autoreview

Skoda Superb 1.6 TDI Greentech Clever Edition (2018)

Signalement

UitvoeringSuperb 1.6 TDI Greentech Clever Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst36.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto met 'valse start'

  • 1.200 km

In mei 2018 op zoek naar een nieuwe lease-auto. Voor mij van belang:
Diesel (gelet op zo’n 60.000 km per jaar) verplichting vanuit de werkgever
Automaat
Goede zitpositie
Voldoende ruimte voor bagage en passagiers achterin de auto

In totaal zo’n 20 automodellen bekeken en uiteindelijk bleven over:
Hyundai Tucson
Renault Grand Scenic
Renault Talisman
Mazda 6
Mazda CX5
Volkswagen Passat
Volkswagen Tiguan
Skoda Octavia (combi)
Skoda Superb
Gelet op de ervaringen met testritten en de uiteindelijk te verwachten kosten (bijtelling en eigen bijdrage) de keuze gemaakt voor de Skoda Superb.
Zeker ook omdat, nagenoeg gelijk met het keuzemoment, Skoda een aantal Clever Editions op voorraad had staan.

Een korte opsomming van de auto.
1.6 TD met DSG bak
Elektrische stoelverstelling (en verwarming)
Getinte achterramen
AFS lichtsysteem
Schuif- kanteldak
Amundsen navigatiesysteem

Eerste ervaringen
Uit de testrit waren mij vooral de positieve ervaringen bijgebleven. Het betrof eenzelfde versie als die werd geleverd.
Bij en vrij snel na aflevering bleek het volgende:
Auto zat onder spikkeltjes (scherpe puntjes).
De auto trilt vanaf zo’n 50 km/uur
Na 180 km een eerste motorstoring waardoor de ANWB erbij moest komen. Motor bleef overigens lopen en auto had beperkt vermogen.
De spikkeltjes
Na overleg met leasemaatschappij een schadeherstelbedrijf bezocht. Daar bleek het een soort hars te zijn. Tijdje in infraroodcabine en daarna door wasstraat. Probleem opgelost.

De motorstoring
De dag na de storing Skoda dealer Korterink in Rouveen bezocht. Dat was een positieve ervaring (kende de garage verder niet). Monteur vroeg goed door wat er aan de hand was. En na uitvoerige check bleek vacuumklep bij de turbo een scheurtje te vertonen. Deze is ter plekke vervangen en ook dit probleem is opgelost. Het geeft echter wel te denken dat een dergelijke storing zo snel optreedt. De familie vraagt zich ondertussen af of het een “maandagochtend auto’ betreft.
Alvorens de monteur ging proefrijden hem gevraagd of hem iets zou opvallen met de testrit (dus niets gemeld over de trillingen).
Na terugkomst was zijn constatering dat er bovenmatig veel trillingen aanwezig zijn. Ook hierover contact gezocht met de leasemaatschappij.
Komende week wordt eerst een poging ondernomen of het wellicht aan de balancering van de wielen ligt. Ben benieuwd.

Wat valt verder op aan de auto?
Gelukkig veel zaken in positieve zin. Goede zitpositie, veel rust in de auto, uitstekende radio/navigatie. En de ruimte? Veel auto’s gehad uit het D-segment, maar nog nooit zoveel ruimte en handige opbergplekken.
Hoewel 150 pk natuurlijk prettiger rijdt ervaar ik de 1.6 als voldoende krachtig. De motor loopt lekker soepel en is alert. De zachte vering nodigt zowiezo niet uit tot sportief rijden, dus al met al vind ik de 1.6 wel passend. Het verbruik viel mij daarnaast bijzonder mee, 1:19,6. Kortom, bijna 1200 km op één tank.

In negatieve zin:
De DSG schakelt in de eerste en tweede versnelling maar wat raak. Het lijkt wel alsof de programmeurs hier simpelweg niets voor bedacht hebben. Ook de sportstand biedt geen oplossing. Ik ga hierover nog met de dealer in gesprek. Kan haast niet anders dat dit “geschakel’ leidt tot bovenmatige slijtage. Helaas rijdt de auto hierdoor in files of bij wegrijden verkeerslichten wat ongemakkelijk. Vanaf de 3e versnelling is het met opschakelen en terugschakelen overigens prima.
Het omschakelen van cruisecontrol naar limit zit op een onhandige plek. Wat eigenlijk ook geldt voor de bediening van de overige cruisecontrol elementen.
In handmatige stand schakel je op door pook naar voren te duwen. Dat voelt onnatuurlijk.
Kraakjes en piepjes. Dat hoort simpelweg niet bij zo’n auto. Vooral de middenconsole kraakt en piept in elke bocht.

Een aantal zaken moeten echt ander en kunnen ook anders. Bij de uitgebreide proefrit waren er geen kraakjes/piepjes en ook geen trillingen. Het rare schakelen was me toen niet zo opgevallen, maar dat zal er ook mee te maken hebben dat er bij de proefrit geen sprake van filerijden was.
Wat ik overigens niet begrijp is de hoeveelheid alternatieven als het gaat om systemen. Op deze Superb zit bijvoorbeeld AFS lichtsysteem (wat overigens fantastisch werkt). Daarboven kan deze worden uitgebreid met “smart beam”Â (automatisch grootlicht). Volgens mij zitten alle systemen erop om dit toe te passen. Waarom dan niet simpelweg één systeem met standaard AFS en smartbeam?
Datzelfde geldt ook voor de cruisecontrol. Er zitten al afstandssensoren op, waarom dan niet standaard (net als op de Passat) ACC?

Kortom, er zitten nog wat onvolkomenheden in de auto. Als die worden opgelost dan verwacht ik met veel plezier de komende 180.000 km in deze auto te rijden

Trillingen

  • 2.000 km

De trillingen in de auto houden aan. Ondertussen zijn bij 2000 km de wielen gebalanceerd. Hoewel er onbalans werd geconstateerd zijn de trillingen niet over.
Onder de auto zitten Continental ContiEcoContact banden 215/55 R17.
De dealer houdt rekening met onbalans door de antileksubstantie in de banden.
Kortom, gekeken wordt naar andere banden en hopelijk zijn de (gekmakende) trillingen daarmee voorbij. Wordt vervolgd

Einde trillingen

  • 5.000 km

De auto is ondertussen op winterbanden gezet. Gelukkig is daarmee het euvel van de trillingen verholpen. Ik merk nu pas hoe rustig de auto op de weg ligt en gemoedelijk deze te rijden is.
Bij de eerste 5000 km vallen mij de volgende zaken in positieve zin op:
Het vermogen is voor mijn gebruik ruim voldoende. De auto accelereert vlot en ook met volle belading valt goed met het verkeer mee te komen.
Het verbruik wordt iets beter. Ik rijd nu stug 1:19 waarbij er sprake is van relatief veel snelweg rijden. Met een beetje meer afwisseling en anticiperen moet 1:19,5 wel haalbaar zijn.
Het gebruiksgemak van de auto. Bijna alles zit waar je het verwacht en werkt intuïtief.
Het geluidscomfort is goed. Ik was bij andere auto’s gewend dat met het plaatsen van winterbanden aanzienlijk meer lawaai was in de auto, zo niet bij de Superb.
Automatische ruitenwissers werken optimaal. Bij andere auto’s met eenzelfde systeem was het vaak te optimistisch of helemaal niet. Dit systeem is goed bij de les en doet wat ik verwacht.
De DSG bak (vanaf de 3e versnelling, zie verderop in de review). De bak reageert goed en afhankelijk hoe ik rijd (rustig of wat sneller) doet de bak precies wat ik op dat moment verwacht.
Verder vallen mij de volgende zaken in minder positieve zin op.
Het is niet meer van deze tijd om achterin een sigarettenaansteker te hebben. 2 USB aansluitingen lijkt mij logischer.
De afwerking van de auto is op sommige punten ’net niet’. Al eerder meldde ik over het kraken van de middenconsole. Nadere inspectie leert dat deze net niet goed in het midden zit (te dicht op de bestuurdersstoel). Ben benieuwd of dat kan/zal worden verholpen.
De bluetooth verbinding hapert soms. Met meerdere telefoons geprobeerd en steeds hetzelfde euvel. In het display staat dat er nog verbinding is, maar als ik vervolgens wil bellen (of gebeld wordt) dan blijkt er geen (geluids)verbinding.
Samenvattend
Al met al ben ik steeds optimistischer over de auto. Na lange ritten stap ik fris uit en het comfort/gemak is werkelijk top.
Eén echte tekortkoming is de DSG bak m.b.t. de eerste en tweede versnelling. Ik zie dat in meerdere reviews terug en ook bij mij exact hetzelfde. De bak schakelt veel te snel naar de tweede versnelling (ook in de S stand). Gevolg is een raar geschakel tussen de eerste en tweede versnelling bij wegrijden/file rijden.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Programmeer die bak zodat er tot bijvoorbeeld 15 km/uur in de 1 wordt gereden! Volgens mij zal dat het slippen van de bak (en dus slijtage?!) voorkomen.

Tevreden, maar het kan nog (iets) beter

  • 10.000 km

De Superb is ondertussen de 10.000 kilometer gepasseerd. Wat me ondertussen steeds duidelijker wordt is het feit dat de Superb zo goed rijdt/werkt dat juist daardoor kleine ‘missers’ extra opvallen.
De afgelopen periode heeft de Superb me probleemloos overal gebracht. De auto is gemakkelijk te rijden waarbij het comfort en de zitpositie ervoor zorgen dat rijden plezierig en niet vermoeiend is.
In de vorige reviews heb ik al een aantal (minder) positieve aspecten belicht. Hierbij nog een aantal aanvullingen.
De motor lijkt rustiger te lopen dan in het begin. Het verbruik blijft netjes en (in tegenstelling tot ervaringen van andere Superb rijders) gelukkig geen oliegebruik. Het vermogen is ruim voldoende en slechts in die gevallen dat we met 4 personen en bagage in de auto zitten merk ik dat meer vermogen welkom zou zijn.
Hoewel ik eerst wat moest wennen aan de zachte vering ben ik er nu volledig tevreden mee. Vrij recent nog gereden in andere auto’s en daar gemerkt dat de hardere vering zorgt voor meer beleving, maar tegelijkertijd ook vermoeiender/onrustiger is.
Toch blijven er een aantal zaken die, naar mijn mening, ervoor zouden kunnen zorgen dat de auto helemaal ‘af’ is.
1) De DSG bak. Het schakelen blijft vreemd, vooral bij optrekken en in de file. Ik heb eerder een combinatie gereden van een 2.0 diesel met EAT6 bak (Peugeot 308) en dat werkte op lage snelheden gewoon beter.
2) Volgens mij zitten (bijna) alle voorbereidingen voor automatische cruisecontrol en het automatisch grootlicht al op de auto. Waarom daar niet standaard mee uitrusten? Temeer de meerprijs niet hoog is.
3) De binnenspiegel zit vrij laag. Het zicht naar achteren is prima, maar de spiegel vormt een extra dode hoek. Voor het oprijden van rotondes moet je eigenlijk onder de spiegel doorkijken.
4) Geen sigarettenaansteker maar extra USB aansluitingen lijkt mij logischer.
Bij nieuws zal ik de review weer aanvullen en anders bij de 30.000 kilometer beurt.

Probleemloos de 25000 km

  • 25.000 km

De auto heeft ondertussen probleemloos de 25000 km bereikt. Wel viel me rond de 20000 km op dat het oliepeil begon te dalen. Eén liter bij laten vullen en daarmee moet de beurt van 30000 km worden gehaald.
Ben benieuwd of het olieverbruik blijft na de eerste beurt.

Een lang verhaal kort, ik ben enorm in m'n sas met de auto. Zeker als ik in andere auto's rijd (of meerijd) valt op hoeveel "waar voor het geld" je krijgt in de Superb.

Wat de afgelopen periode opvalt:
De motor draait rustiger en het lijkt erop dat het vermogen over een wat groter bereik wordt geleverd.

De versnellingsbak schakelt in de hogere versnellingen wat logischer en anticipeert beter op wat nodig is. De eerste 2 versnellingen blijft een onlogisch 'gedoe'.

Kleine dingen, zoals de haakjes in de kofferbak, goed verstelbare armsteun en de geheugentoetsen voor verstelling van de stoel waardeer je pas echt op het moment dat je weer in een auto stapt die die voorzieningen niet heeft.

DSG problemen

  • 35.000 km

De afgelopen periode heeft de auto nagenoeg foutloos gepresteerd.
Zie eerdere reviews van mijn ervaringen tot op heden.

Een aantal zaken zijn verandert. De auto rijdt ondertussen zuiniger dan bij aanvang. Waar ik eerst ongeveer 1050 km op één tank reed zijn dat nu ongeveer 1150 km. De motor draait ook wat rustiger en hoewel de auto niet bijster snel is pakt de motor bij alle toerentallen vlot op. Alleen in de 7e versnelling ontbreekt een vlotte versnelling, maar goed meestal accelereert de auto door in de 6e versnelling en eenmaal op snelheid schakelt deze over naar de 7e.

Minder tevreden ben ik over de DSG bak. Zoals eerder gemeld is het schakelen in de 1e (wordt bijna altijd overgeslagen) en de 2e (veel slippend, zeker bij filerijden) een onbegrijpelijk verhaal.
Logischer zou zijn; iets verder doortrekken in de 1e en dan overschakelen naar de 2e. Waarom de auto, ook in de S stand, bij filerijden meteen naar de 2e schakelt is voor mij een raadsel.

In aanloop naar de 30000 km beurt viel mij op dat de versnellingsbak steeds vaker slipt in de 3e versnelling (bij het oppakken vanuit de 2e). Zo ook af en toe ook in de 5e. Probleem dus aan dezelfde kant DSG bak?!

Hoe dan ook, de auto gaat terug naar de dealer en gekeken wordt hoe deze problemen worden opgelost.
Bij een volgende update laat ik weten wat er aan de auto is aangepast en of het effect heeft.

DSG vervangen

  • 36.000 km

Ondertussen is de DSG unit vervangen. Auto om 8 uur afgeleverd en zo'n 7 uur later kon ik deze weer ophalen.
Schakelen gaat nu goed en de bak lijkt ook iets anders geprogrammeerd.
De auto trekt iets langer door in de 1e versnelling bij accelereren.

Bij filerijden wil de bak nog steeds (zonder gas bij te geven) voortkruipen in de 2e versnelling.

Ben benieuwd of het een eenmalig foutje was of dat ik me rondom de 70000 km weer meld.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.