Eerste Rijtest: Skoda Superb iV

Superb zuinig

Skoda Superb iV
AutoWeek 46 2019
AutoWeek 46 2019

Je leest het in AutoWeek 46 2019

We gaan voor het eerst op stap met de Skoda Superb iV, die volgend jaar op de markt komt. Forenzen die 50 kilometer per dag rijden, kunnen die kilometers elektrisch afleggen. Wat heeft de grote Tsjech nog meer te bieden dan een bescheiden dorst?

Na afloop van de testrit zijn er twee getallen die ons tevredenstellen. Te beginnen bij het benzineverbruik: de boordcomputer meldt een verbruik van exact 4 liter op 100 km, oftewel 1 op 25. De grote Skoda is dus verrassend zuinig, al staat er nog een getal onder het benzineverbruik: er is 9,5 kWh stroom verbruikt.

We zijn namelijk op stap met de nieuwe Superb iV, de eerste plug-in hybride in de 124-jarige geschiedenis van het merk. En dat is in stilte genieten. De Superb iV wordt aangedreven door een 1,4-liter TSI-benzinemotor met 156 pk en een elektromotor die een vermogen van 115 pk levert. Dat zorgt samen voor een systeemvermogen van 218 pk en een CO2emissie van 35 g/km. Daarbij moeten we wel opmerken dat dit getal is gebaseerd op continue ondersteuning van de 13 kWh lithium-ionaccu, die een plekje bij de achteras heeft gekregen. Het is geen krachtpatser. Zelfs als je het gaspedaal streelt, is na maximaal 56 kilometer de accu leeg.

De benzinemotor neemt het dan over. In de dagelijkse praktijk kun je de accu af en toe even ontzien en met terugwinning van remenergie blijft de accucapaciteit enigszins op peil. Op die manier mag je steden met een plug-in hybride ook nog in zodra auto’s met verbrandingsmotor de toegang wordt ontzegd. Met deze Superb kun je immers volledig elektrisch rijden.

SPAREN OP HOOG NIVEAU

De Superb biedt echter nog meer: hij weet ook voor rijplezier te zorgen. We schakelen even de Sport-modus in en dan voel je direct dat je met 218 pk op pad bent. De zestraps DSG-bak met dubbele koppeling schakelt netjes en zonder te schokken op, waarbij je ook met flippers aan het stuur van verzet kunt wisselen. Maar dat helpt niet bij het besparen van brandstof, terwijl het daar natuurlijk om draait bij deze Superb. Je kunt dus beter een van de twee andere modi – Elektro en Hybrid – kiezen en rustig aan doen om een maximaal rendement te halen.

De vanafprijs van de Skoda Superb iV is nog niet bekend, maar het ligt in de lijn der verwachting dat die een stukje lager uitvalt dan de auto waarmee hij zijn techniek deelt. Deze Volkswagen Passat GTE is verkrijgbaar vanaf € 48.440. Met als extra bonus dat de Skoda nog groter is dan zijn VW-broer. Als je nog meer beenruimte wilt hebben, moet je voor een S-klasse of iets vergelijkbaars gaan.

Deze plug-in hybride is een uitstekende optie voor mensen die te weinig kilometers maken voor een dieselmotor. Als je maximaal 50 kilometer per dag rijdt, zit je al helemáál goed, want dan kun je het merendeel van die kilometers elektrisch afleggen. Dan ben je aan het sparen op hoog niveau. En het opladen? Dat duurt aan het stopcontact zes uur en met een wallbox drieënhalf uur.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Overtuigende techniek
  • +Ruimteaanbod
  • -Bekleding bagageruimte oogt goedkoop

Signalement

Merk Skoda
Model Superb 1.4 TSI PHEV Business Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.375

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 13 kWh
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.869 mm / 1.864 mm / 1.488 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.730 kg
Laadvermogen 521 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 224 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 28 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum