Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Active - Doorgelicht

Meer auto heb je niet nodig

AutoWeek 18 2019
AutoWeek 18 2019
AutoWeek 18 2019

Je leest het in AutoWeek 18 2019

Sinds 2012 vult de Rapid het gat op tussen de Fabia en de Octavia. Vooral de vijfdeurs Spaceback heeft het juiste formaat.

Wie kent hem nog, de Yugo Sana van fabrikant Zastava? Dat was een rammelkast van achter het IJzeren Gordijn, die snel weer van de markt ging. Maar dergelijke minimalistische gezinsauto’s bestaan nog steeds, onder andere in de vorm van de Skoda Rapid.

Wij vonden een blozend rode occasion die méér dan basic is qua uitrusting. De achterraampjes klappen open, de spiegels moet je met de hand verstellen, binnenin is krasgevoelig hard plastic beeldbepalend en de centrale deurvergrendeling is primitief. Airco, een radio/cd-speler, stuurbekrachtiging en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn er dan weer wel. In feite ontbreekt het dus nergens aan. Een atmosferische driecilindermotor met 75 pk ver mogen is de basis. De nieuwprijs van dit model was € 15.495; na drieënhalf jaar en 80.773 kilometer is daar nog € 8.950 van over. Dat klinkt redelijk. Te meer daar de technische problemen die er zijn, zich vooral bij de duurdere uitvoeringen voordoen. Zo werd de Rapid tussen 2011 en 2015 met sjoemeldiesel verkocht.

NUKKEN

Zit er een dubbele koppeling (DSG) in, dan krijgt die na verloop van tijd nukken en is na 150.000 km het einde daar. Treden er bij lastwisselingen schokken op in de voortrein, dan zijn waarschijnlijk de onder-gedimensioneerde rubbers van de motorsteunen versleten. Rammelt er iets in het ventilatiesysteem, dan is de kachelklep waarschijnlijk naar zijn grootje. De problemen met de distributieketting die zo veel VAG-modellen met TSImotoren troffen, lijken de Rapid te zijn bespaard. Motorschade is alleen bij vroege modellen geconstateerd en dan nog alleen sporadisch. Olieverlies komt veel vaker voor en is ook goed zichtbaar. Dit doet zich nog vaker voor dan versleten achterremschijven en verkeerd afgestelde koplampen. De Skoda Rapid is beslist een volwaardige auto en het gebrek aan extra’s doet juist geruststellend aan: wat er niet is, kan ook niet kapot. Inderdaad, méér auto heb je eigenlijk niet nodig.

SIMPEL EN GOED? JA, MET EEN PAAR MITSEN EN MAREN

Wie goed kijkt, ziet hoe het rode bezuinigingspotlood heeft huisgehouden. De lakkwaliteit is op veel verborgen plekjes bedroevend, de koplampen hebben last van condensvorming en het windgeruis is hinderlijk. Andere problemen, zoals bijvoorbeeld de problemen met de dubbele koppeling, doen zich concern-breed voor. Skoda riep de Rapid tweemaal terug naar de werkplaats: in 2016 vanwege een gebrekkige vergrendeling van kinderzitjes en in 2017 omdat de gordelspanners niet betrouwbaar waren.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Je houdt ervan of niet, maar de producten van het Volkswagenconcern kloppen wel. Zo ook de Skoda Rapid. Je zit er goed in en hij brengt je waar je moet zijn. Jammer dat de detailkwaliteit (nog) tekortschiet.

Signalement

Merk Skoda
Model Rapid 1.2 TSI 85pk Greentech Active
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.640

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 63 kW / 85 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.483 mm / 1.706 mm / 1.461 mm
Wielbasis 2.602 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 570 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km