Skoda Octavia 2.0 - 2004 - 666.433 km - Klokje rond

Een innige relatie

46 reacties

Video
AutoWeek 09 2019
AutoWeek 09 2019

Je leest het in AutoWeek 09 2019

Paul Kieboom rijdt zijn Skoda Octavia al vanaf de allereerste dag in 2004. Eerst was het een leaseauto en na drie jaar kwam de Tsjech op zijn eigen naam. Omdat hij voor zijn werk in de ict bij bedrijven wordt gedetacheerd en omdat hij door het hele land familie heeft, maakt hij flink wat kilometers en is de stand inmiddels opgelopen tot een astronomische waarde.

Zelden hebben we iemand meegemaakt die zorgvuldiger te werk ging bij het maken van een Klokje Rondafspraak. Nadat de datum is geprikt, hangt Paul nog een paar keer aan de lijn. Of de onderhoudshistorie van zijn auto wel goed is aangekomen. Jazeker. Die is compleet vanaf de allereerste dag. Daarna volgt nog een telefoontje. Of zijn echtgenote, Liesbeth, ook mag meekomen, ‘want zij rijdt tenslotte ook regelmatig in de auto’. Natuurlijk, dat spreekt voor zich.

Op de dag van de keuring zit het tweetal ruim voor het afgesproken tijdstip en een tikje gespannen aan de koffie bij Carrec Technocenter. Het is wel duidelijk, de Kieboompjes hebben een innige relatie met hun Skoda. Meestal als we Volkswagen-producten met dit soort leeftijden in deze rubriek behandelen, gaat het om modellen met een TDI-motor. De auto van Paul is echter een 2,0-liter met een lpg-installatie én een automaat. “Dat laatste komt doordat ik nog budget overhad toen ik hem als leaseauto bestelde. Achteraf is een auto op lpg een goede beslissing geweest, want met een diesel van dit bouwjaar mag je niet meer overal komen”, aldus Paul.

De Octavia is echter om wel meer redenen een goede beslissing geweest. “Op het moment reis ik voor mijn werk van mijn woonplaats Roosendaal naar Goes. Ik ben trouwens ook een tijd van Roosendaal naar Amsterdam gereden. Over die ritten krijg ik kilometervergoeding. Zodra ik de motor start, begint de kassa te rinkelen”, glundert Paul. Reken maar dat Paul het geld dat hij daarmee verdient, niet over de balk smijt. “Elke maand reserveer ik € 200 voor het onderhoud van de auto. Daar kom ik heel goed mee uit”, vertelt hij. Aan de rekeningen van de garage zie je dat nooit ergens een cent op is bespaard. Deze auto wordt helemaal niet gereden met het idee dat er binnenkort afscheid van wordt genomen. “Dat is ook zeker niet het plan. Het zou leuk zijn het miljoen te halen, of misschien is het over vier à vijf jaar tijd voor een elektrische auto.”

OLIEVERBRUIK

Dat de 2,0-liter het nog zo goed doet, is best bijzonder, want dit type motor heeft de naam vroegtijdig aan olieverbruik ten onder te gaan. Paul: “De auto wordt minutieus onderhouden door een garage die van oudsher Skoda-specialist is. In plaats van de voorgeschreven ‘long-lifeolie’ gebruikt die een halfsynthetische 10W40 van Q8. Dan heb je van olieverbruik geen last. Ik vul tussen de beurten van 20.000 à 25.000 kilometer doorgaans een half litertje bij”, vertelt hij. Dat is voor een auto met een dergelijke kilometerstand natuurlijk helemaal niets. Volkswagen-liefhebbers, knoop dit advies goed in je oren.

Als Joep terugkomt van zijn proefrit, is hij echter niet bijster enthousiast. “Deze auto is zeker niet slecht, maar hij rijdt gewoon niet zo lekker. Eigenlijk zou er eens iets aan het onderstel moeten gebeuren. Volgens mij zijn de schokdempers wel zo’n beetje versleten.” En inderdaad: net als de motor, de versnellingsbak, de uitlaat en vele andere onderdelen zijn de schokdempers nog van originele montage. En ze lekken niet, dus bij de apk is er geen afkeur. “Wat niet kapot is, ga ik ook niet vervangen”, stelt Paul. Daar is Joep het duidelijk niet mee eens. “De schokdempers zijn misschien niet kapot, maar wel helemaal versleten. Behalve dat het gevaarlijk kan worden, halen vier nieuwe je auto ook geweldig op. Dat zou een nuttige investering zijn. Ik denk dat het je zo’n € 1.000 zou kosten”, aldus Joep.

Ook de banden droegen niet bij aan een positieve rijervaring. “Voor zitten winterbanden van een vaag merk met een profiel alsof je er Parijs-Dakar mee moet rijden en achterop zitten banden die ver versleten zijn en bovendien al acht jaar oud”, vertelt de keurmeester. Verder merkt Joep op dat een auto met een lpg-tank en een trekhaak gebaat zou zijn bij hulpveren aan de achterzijde. “Maar jij bent al zo met je auto en het rijgedrag vergroeid dat dit nu verspilde moeite zou zijn.” Paul beaamt dat. “De lpg-installatie is erin gezet door de leasemaatschappij. Die heeft er om te besparen natuurlijk geen hulpveren als extraatje bij gedaan. Daarna heb ik er nooit meer aan gedacht.”

NOOIT VERVERST

Tot zover de klachten. Is er ook nog iets goed aan de auto? “Jazeker. Je ziet aan alles dat de auto zorgvuldig is onderhouden en netjes is bereden. Aan de onderkant van de motor hangt nog geen enkele druppel olie. Dat is best uniek voor dit soort auto’s”, vertelt Joep. Verder heeft hij mooie woorden over de werking van de automaat. “Die doet het na al die kilometers nog feilloos.” Over de transmissie weet Paul te melden dat daarbij nog nooit de olie is ververst. Dat vindt Joep bijna ongelooflijk om te horen. “Daar zou ik nu ook zeker niet meer aan beginnen. Het zal eerder schade opleveren dan dat het iets goeds doet. In dit geval geldt wel: ‘if it ain’t broke, don’t fix it’.”

Verder wijst Joep ons op de uitstekende roestbescherming. “Bij Volkswagens uit deze periode zie je het ook: er is een dikke laag bitumen tegen de bodem aangebracht. Soms is het wel een centimeter dik. Ook op Skoda’s werd het dus gebruikt. Hierbij maakt roest écht geen kans. Op nieuwe auto’s zie je zoiets niet meer. Het brengt natuurlijk weer extra gewicht met zich mee en het zou best eens kunnen dat een auto daarmee weer een grammetje CO2 extra uitstoot.”

Bij de inspectie onder de motorkap maakt Joep nog de blits met zijn UV-lamp. “Hiermee kun je zien dat de aircoslangen een beetje beginnen te lekken. De airco werkt echter nog wel en we maken het ook weleens anders mee bij auto’s van deze leeftijd.” Paul valt hem bij. “De vorige keer dat er slangen van de airco zijn vervangen, was bij ongeveer 300.000 kilometer. Het zou dus best eens kunnen dat die bij deze kilometerstand voor de tweede keer aan de beurt zijn.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Hij rijdt zoals je van een auto met deze kilometerstand mag verwachten: niet zo strak. Als de schokbrekers in orde waren, had ik een duimpje gegeven. Ondanks de aandachtspunten vind ik het een mooie prestatie, die getuigt van een zuinige berijder en de goede kwaliteit van de auto.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 2.0 Elegance
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.513 mm / 1.731 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.512 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum