Skoda Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Démarrage (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.8 Turbo 20V Démarrage |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Skoda Octavia I 1.8T Demarrage
- 44.000 km
Dit is onze 2e Skoda Octavia Combi. Na onze vorige Octavia Combi (1.6 benzine), was ik zeer tevreden over de Octavia, echter het motorvermogen van deze auto schoot wat te kort, vooral voor het trekken van een caravan.
Derhalve in 2006 besloten een Skoda Octavia I te kopen met een 1.8T motor. Dit was een uitloopmodel en derhalve wat prettiger geprijsd dan de nieuwe Octavia II met een 2.0 FSI motor.
De aflevering was goed. Het model Demarrage is redelijk compleet, echter, aangezien dit het uitloopmodel was van de Octavia I, was er kwa opties en uitvoering eigenlijk niets te kiezen.
De Octavia Combi I blijft een fijne auto. Je merk wel dat het ontwerp ietsje ouder is, dus de moderne auto’s zullen ietwat beter sturen en een wat betere wegligging hebben, maar om te rijden is het gewoon een fijne auto.
De stoelen zijn vrij goed. Dashboard overzichtelijk, en de auto schakelt goed. De meeste zaken zitten er allemaal op. Wel zijn er maar 2 airbags in geïnstalleerd, hetgeen redelijk weinig is naar huidige maatstaven.
Motor:
Met de 1.8T motor moet je je zeker goed kunnen beheersen. De 150 pk en het koppel van 210N/M zorgen ervoor dat je bij het stoplicht echt als de eerste weg kan zijn en op hoge snelheden zit je zo.
Echter, de auto is vooral aangeschaft voor het trekken van een caravan en dat doet deze auto met de turbomotor echt geweldig. Zelfs met volbeladen caravan reageert de motor bij 90km / uur in de vijfde versnelling nog behoorlijk goed. Ook is de motor door het hoge koppel erg schakellui te rijden. Het lijkt wel op een diesel. Om echt hard te rijden is deze auto ook niet echt ontwikkeld, aangezien het een normale Octavia Combi is, met een sterke motor maar geen auto met een RS onderstel of zo. De remmen zijn redelijk goed, dus veilig is de auto zeker wel.
Wel verbruikt deze auto aardig wat brandstof. Bij stadsverkeer en kleine ritjes is 1 op 10-11 het maximaal haalbare. Echter op de snelweg en bij snelheden tot 120 km/h is 1 op 12-13 toch wel haalbaar. Maar uiteraard, een echt spaarwonder is het uiteraard niet. Daar koop je zo’n auto ook niet voor.
Problemen:
Helaas is er kwa kwaliteit wel wat op aan te merken geweest. Tot 2x toe is het elektronische slot van de achterklep defect geweest en ook is de turbo lek geweest. Beiden zijn onder garantie vervangen door de Skoda dealer. Wel is er af en toe een storing in de portiervergrendeling van de bestuurdersstoel. Dit gebeurde net buiten de garantie periode. Om dit te repareren is zowel de Skoda dealer aangesproken als ook de importeur. Beiden hebben gezegd dit niet te willen vervangen onder garantie. Vooral van de importeur valt me dit behoorlijk tegen. Het is toch een VW product en dan verwacht je kwaliteit.
Verder zijn de uitgaven bij beurten redelijk normaal. Wel slijten de (voor) banden vrij snel. Dat zal toch wel te maken hebben met het motorvermogen. Bij vol gasgeven kan de tractiecontrole het niet altijd bijhouden.
Ontwerp:
Minder is bij deze auto de matige kwaliteit van de speakers en het aircosysteem is ook niet geheel ideaal ontworpen. De auto beslaat vrij snel en is bij regen weer niet makkelijk schoon te krijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.