Skoda Octavia 1.6 75pk GLX (1997)
Iedereen uitgelachen?
De Octavia is helemaal gebaseerd op VW-techniek. Zo maakt hij gebruik van dezelfde bodemgroep als de nieuwe Golf. Zijn belijning vertoont sterke overeenkomsten met die van de Volkswagen Passat en de Audi A6. En ook onderhuids is het allemaal Volkswagen wat de klok slaat. Zo is de 55 kW sterke 1.6 basismotor te vinden in diverse VW- en Seat-modellen.
Volgens de specificaties haalt de Octavia een top van 170. De acceleratie 0-100 duurt volgens de fabrieksopgave 14,8 s. Onze eigen metingen gaven 15,2 s aan. Bij de inhaaloefening (80- 120) in "vier" noteerde hij 13 s en in "vijf" 17,4 s.
Pittig optrekken levert een nogal nadrukkelijk motorgerucht op, dat voor het geluidsniveau bij hogere snelheden niet veel goeds belooft. Rijd je echter eenmaal met constant tempo, dan blijkt het met het geluid in het interieur reuze mee te vallen. In de Octavia registreerden we bij 100 een nette 67 dB(A) en bij 120 een nog altijd heel acceptabele 71 dB(A).
Hoewel de Skoda Octavia uit een voormalig Oostblok-land komt, is het een echte (West-)Europese auto. Zo neemt de stuurbekrachtiging de chauffeur zeker niet te veel werk uit handen. Veel gevoel zit er in de besturing overigens ook niet, maar voor een wagen zonder de geringste pretentie sportief te zijn vinden we dat geen bezwaar. De Octavia gaat heus netjes rechtuit en laat zich echt wel strak door de bocht sturen. Ook als het wat harder gaat. Alleen begonnen de onder onze testwagen gemonteerde Continentals bij hogere bochtsnelheden al gauw te piepen. Maakt een minder chique indruk, maar heeft verder niets te betekenen. Vering en demping zijn redelijk stevig, maar niet echt stug afgestemd. Alweer zoals bij wagens van Europese makelij gebruikelijk. Dat auto"s nogal hoog op de poten staan is hier echter niet de gewoonte. De Octavia doet dat wél. Als product van Skoda is hij namelijk in eerste instantie bedoeld voor Oost-Europese landen. Daar zijn wegen vol hobbels en kuilen nog heel gewoon, en dan is het alleen maar gunstig als een wagen niet te laag boven de weg ligt. Keerzijde van de medaille is dat de carrosserie wat meer neiging vertoont tot hellen. En hoewel het onderstel van de Octavia erop afgestemd is om geaccidenteerd wegdek aan te kunnen, houdt het comfort dat hij bij het rijden over zulke bestrating biedt niet over. Chauffeur en passagiers moeten niet bang zijn voor een stootje, zo nu en dan. Wat schakelen betreft is de Skoda weer helemaal Europees. De pook laat zich weliswaar niet heel soepel, maar zonder problemen verzetten.
VW-achtig
Net als het uiterlijk van de Octavia doen zijn dashboard en instrumentenpaneel denken aan dat van de jongste VW- en Audi- modellen. Het dashboard biedt een "opgeruimde" aanblik; de instrumenten bevinden zich onder een gebogen overkapping. Typisch VW is het stuurwiel. De in het leefgedeelte toegepaste kunststof oogt nogal flets en contrasteert sterk met de donkere bekleding op de Duits-harde stoelen. Wie in de Octavia op zoek gaat naar opberg/aflegruimte ontdekt korte maar brede vakken in de voorportieren. Verder kun je nog wat spulletjes kwijt onder de middenconsole en bij de handrem.
Mensen achterin kunnen hun voeten ver onder de voorstoelen schuiven en hebben daardoor voldoende beenruimte. Ook hoofdruimte is er genoeg. De Octavia verwent z"n achterpassagiers met in hoogte verstelbare hoofdsteunen en bescheiden portiervakken. Als het op plaats voor bagage aankomt, biedt hij met z"n sedan-achtige vorm veel ruimte.
Koop je een Octavia GLX, dan krijg je hem compleet met zaken als een in hoogte en lengte verstelbaar airbagstuur, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, wegrijblokkering en zowaar een boordcomputer. Ook een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun is standaard. Een tweede airbag behoort tot de opties.
Dus: is de Skoda een serieus te nemen concurrent? Welnu. De Skoda Octavia 1.6 GLX 55 kW kost zo"n 32 mille en dat is niet verkeerd. En omdat het nieuwe model uit de koker van Volkswagen komt en onder VW-regie gebouwd wordt hoeven we niet bang te zijn voor kwaliteitsproblemen. Kortom, de Octavia heeft alles in zich om Skoda een nieuwe start te laten maken en ons het verleden te doen vergeten.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.6 75pk GLX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.836 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.511 mm / 1.731 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.512 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,2 s (fabrieksopgave: 14,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,0 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |