Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Octavia

Skoda Octavia 1.8 20V Turbo L&K (1999)

Tsjechische edelman

Skoda Octavia 1.8 20V Turbo L&K (1999)
  • Autotest
16 mei 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De nieuwe Skoda Octavia Laurin & Klement kost een kleine 60 mille. Een Skoda! Dat was toch een budget-merk? Maar onder de vleugels van moeder Volkswagen groeit het Tsjechische Skoda langzaam uit tot een merk van formaat.

Met de Octavia Laurin & Klement introduceert Skoda een absoluut topmodel. Het is een snelle Skoda met alles erop en eraan. Werkelijk alles? Nou, we nemen u even mee.
We ontsluiten op afstand de centraal vergrendelde portieren, grijpen de met metallic lak gespoten deurklinken en nemen plaats op de met leer beklede stoelen voorzien van side-bags en verwarming. Hoogte van de stoelen en de lendensteun instellen, en we verstellen axiaal en radiaal het met leer beklede stuurwiel. Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels zorgen voor goed zicht naar achter. De airco regelt zelf na de instelling van de gewenste temperatuur het klimaat, maar door de vier elektrisch te bedienen ramen en het glazen schuif/kanteldak kan ook extra frisse lucht worden toegevoerd. Een audio-installatie met CD-wisselaar streelt het oor. Tijdens de rit heeft de rechtervoet vrij door de cruise control, en een boordcomputer houdt zaken als gemiddelde snelheid, verbruik en buitentemperatuur bij. Aan het einde van de rit maken we ons gezicht toonbaar in twee verlichte make-up spiegels.
De forse carrosserie met kloeke en voor de topklasse passend behoudende belijning ziet er goed uit. Samen met fraaie 16' lichtmetalen velgen en glanzende metallic lak biedt de Laurin & Klement uitvoering de extra uitstraling die van een topmodel verwacht mag worden. Het interieur sluit daar naadloos bij aan. De L&K heeft het dashboard van de Octavia SLX en dat ziet er prima uit. Klassiek van vorm, met ronde klokken, en de gebruikte kunststoffen zijn aangenaam om te zien. Door twee kleuren toe te passen oogt het bovendien niet massief. Schoonheidsfoutje is de sterke spiegeling in het klokkenpaneel. Tja, en het leer ziet er wel heel weldadig uit. Vooral omdat de beige kleur die een tikkeltje naar het geel neigt exclusief is voor de Laurin & Klement. De totale indruk is er een van klasse.

Soepele turbomotor

Bij zo'n exclusief topmodel hoort natuurlijk een passende krachtbron. Daarvoor komen alleen de snelste diesel- en benzinemotor in aanmerking: respectievelijk de 110 pk TDI en de 150 pk 1.8T 20V. Die laatste zit in onze testauto en dat is geenszins behelpen. Het is een soepele turbomotor die zijn maximale trekkracht van 210 Nm over een breed toerengebied van 1750-4600 tpm beschikbaar heeft. Hij voelt daardoor als een veel grotere motor zonder turbo. Van 0-100 in 9,4 s is rap en de tussensprintjes mogen er ook zijn. De krachtbron is ook mooi stil. Pas bij hogere snelheden hoor je aan een lichte brom dat er maar vier pitten onder de kap zitten. Andere geluiden overheersen. De 205 milimeter brede banden laten van zich horen en het schuif/kanteldak is niet geheel vrij van windgeruis. De versnellingsbak en koppeling functioneren naar behoren. Toch lijkt ons de automatische transmissie een aantrekkelijke optie.

Goed toeven

Het is goed toeven in de Octavia. De stevige stoelen zitten prima en de ruimte voorin is dik voor elkaar. Achterzitters van enig formaat hebben wel problemen. De wielbasis is aan de korte kant en daardoor is de beenruimte achterin niet meer dan voldoende, bovendien biedt de aflopende Octavia-daklijn weinig hoofdruimte. Wel is er een ruime kofferruimte met een inhoud van 528 liter. Het onderstel is met het oog op de slechte Tsjechische wegen aan de soepele kant afgestemd. De carrosserie helt daardoor iets meer, maar oneffenheden in het wegdek worden prima verwerkt. Kleine hobbeltjes zoals dwarsrichels zijn wel voelbaar, mede door de grote 16' velgen met lage 55-serie banden. Opvallend is dat het weggedrag sportief te noemen is. De Octavia stuurt veel makkelijker een bocht in dan bijvoorbeeld een Audi A3. De Skoda heeft iets minder onderstuur. Daar staat echter tegenover dat gaswisselingen in bochten reactie van de achterkant oproepen. Die schuift naar buiten en dan is het zaak tegen te sturen om hem op te vangen. Skoda heeft van deze L&K een absoluut hebbeding gemaakt. Hij vormt het bewijs dat Skoda heden ten dage een serieus alternatief is voor de gevestigde merken.

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia 1.8 20V Turbo L&K
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.202

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.511 mm / 1.731 mm / 1.429 mm
Wielbasis 2.512 mm
Massa leeg 1.345 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 12,1 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia ; COMBI 74 KW

    Skoda Octavia ; COMBI 74 KW

    • 2000
    • 190.935 km

    € 999

    Skoda Octavia 1.6 Elegance Climate. Cruise. Stoelverw. Schuifdak!

    Skoda Octavia 1.6 Elegance Climate. Cruise. Stoelverw. Schuifdak!

    • 2000
    • 208.701 km

    € 1.949

    Skoda Octavia 1.6 GLX zeer goed onderhouden

    Skoda Octavia 1.6 GLX zeer goed onderhouden

    • 2000
    • 204.024 km

    € 1.450

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Skoda Scala 1.2 TSI DSG – Skoda Octavia 1.6 SLX - Duurtestgarage

Skoda Scala 1.2 TSI DSG – Skoda Octavia 1.6 SLX - Duurtestgarage

Als in 1996 de Skoda Octavia verschijnt, is Skoda nog druk bezig het Oostblok-imago van zich...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    3
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    11
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden