Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 pk 4x4 - Toyota Rav4 2.5 Hybrid AWD
Twee werelden
Op papier heeft Toyota op z'n minst deels gelijk, want diesel heeft de laatste jaren ontegenzeggelijk aan populariteit ingeboet. De uitstootproblematiek bij de Volkswagen Group heeft daar stevig aan bijgedragen, maar ook de pogingen van steeds meer landen en steden om het gebruik van dieselauto's door ingewikkelde regelgeving aan banden te leggen, werken in het nadeel van de brandstofsoort. Dood is de in Europa lange tijd razend populaire dieselolie echter nog lang niet.
Dat Skoda nog altijd veel vertrouwen in de techniek heeft, bewijst het door de topversie van de Kodiaq uit te rusten met een dieselmotor. De 2.0 TDI levert in deze versie 190 pk en 400 Nm, wat over alle vier de wielen wordt verdeeld via een zeventraps DSG-automaat. Daarmee loopt de Kodiaq keurig in de pas met de Toyota RAV4 Hybrid, die – anders dan je misschien zou verwachten – aanzienlijk krachtiger is dan de Auris Hybrid, de C-HR Hybrid en de Prius. In plaats van de 1,8-liter Atkinsonmotor uit die modellen krijgt de SUV een 2,5-liter krachtbron mee. Dat zorgt voor een totaalvermogen van 197 pk en een gecombineerd koppel van 270 Nm. Zoals gebruikelijk is het geheel gekoppeld aan een traploze automaat. Vierwielaandrijving is niet standaard, maar in de testkandidaat wel aanwezig.
IMPOSANT
Met de onstuitbare opmars van SUV's en cross-overs is het steeds moeilijker om auto's in segmenten onder te verdelen. De Kodiaq is vanwege zijn familieband met de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca bijvoorbeeld officieel een compacte middenklasser, maar oogt en voelt fors groter dan andere auto's in dit segment. Skoda steekt die forse buitenmaten niet onder stoelen of banken en opteert voor een imposant front met een wat grofstoffelijke grille en opvallende, in twee delen gedeelde koplampen. Verder naar achteren is de koets van de
Kodiaq een typisch product van de Volkswagen Groep. Vooral erg strak en veilig, dus, waarbij het niet verwonderlijk is dat mensen hem verwarren met de Seat Ateca.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.