Skoda Kamiq - Eerste rijtest

Cross-overdrieling compleet

102 reacties

Video
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

Is er bij de Volkswagen Groep ruimte voor nóg een cross-over? Jazeker. Skoda breidt zijn gamma aan de onderkant namelijk uit met deze Kamiq!

De in 2016 gepresenteerde Kodiaq staat in Skoda’s geschiedenisboeken aangemerkt als ‘eerste SUV’, maar hij zou zeker niet de laatste zijn. Een jaar geleden kwamen de Tsjechen namelijk met de Karoq op de proppen, maar voor wie ook die auto een maatje te groot vindt, heeft Skoda nu de Kamiq in de bestellijsten staan. De Kamiq is Skoda’s inzending in het compacte cross-oversegment waar auto’s als de Renault Captur en Peugeot 2008 al enige tijd de dienst uitmaken. Volkswagen opereert sinds kort in die klasse met de T-Cross en Seat probeert met de Arona liefhebbers van een compacte auto met een hoge instap voor zich te winnen. Deze Kamiq moet je dan ook zien als Skoda’s evenknie van die twee neefjes, maar dan wel een die gestoken is in het bekende ruimzittende Tsjechische maatpak. Net zoals een Superb ruimer is dan een Passat, is ook de Kamiq een klap groter dan zijn vergelijkbare familieleden.

Met een lengte van 4,24 meter is Skoda’s jongste niet alleen tien centimeter langer dan de Arona, maar ook nog eens 13 centimeter langer dan de Volkswagen T-Cross. Gelukkig heeft Skoda niet alleen de koets verlengd; dat zou immers voor vreemde verhoudingen zorgen. De wielbasis is ten opzichte van zijn drielingbroeders namelijk met tien centimeter toegenomen tot 2,65 meter en dat heeft een zeer positieve uitwerking op de interieurruimte. Achterin de Arona en T-Cross is de hoofden beenruimte al ruimschoots in orde, maar in de Kamiq zit je werkelijk als een vorst. Jawel, Skoda’s kleinste cross-over is op de achterbank zelfs ruimer dan de Karoq, die in een hoger segment opereert.

Wat bagageruimte betreft, moet de Kamiq die grotere broer wél voor laten gaan, maar met 400 liter is er weinig reden tot klagen. Tot de top van zijn segment behoort hij op dit vlak echter niet, want Peugeots nieuwe 2008 kan zelfs 434 liter meezeulen.

VERTROUWD

De Kamiq staat op het MQB A0-platform dat bekend is van auto’s als de Volkswagen Polo en Seat Ibiza en hun al genoemde cross-overbroertjes. Geen wonder dus dat Skoda’s jongste vooral heel bekend aanvoelt. De besturing is licht en daarmee is de Kamiq prettig in de omgang, maar biedt hij weinig stuurgevoel. Het onderstel is daarbij geënt op comfort, maar in geen geval gaat hij op één oor door de bocht. Sterker nog, de Kamiq blijft ook als het wat harder gaat in bochten vrij vlak en bij gretiger hoepelwerk treedt een lichte, dus controleerbare vorm van onderstuur op. Onze testauto was overigens uitgerust met het optionele Sport Chassis Control, waarmee de auto 15 mm dichter tegen het asfalt ligt én in een Sportmodus valt in te stellen. In standje Sport wordt de besturing zwaarder, de gasrespons directer en de dempers stugger. De Kamiq wordt er niet direct dynamisch van, maar krijgt wel een scherper randje.

Skoda levert de Kamiq volgens verwachting met een reeks bekende benzine- en dieselmotoren. Wij rijden de 115 pk sterke 1.0 TSI, de krachtiger versie van de 95 pk sterke 1.0 waarmee de benzinelijst aftrapt. De introductie vindt plaats in de Vogezen, waar de hoogteverschillen in het landschap aanzienlijk zijn, maar je komt met die motorisering geenszins vermogen tekort. De 115 pk sterke TSI is te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of aan een DSG7-bak. Skoda verwacht verkooptechnisch het meest van de DSG-transmissie, dus voelen we die aan de tand. Bij meer modellen van de Volkswagen Groep is gebleken dat de combinatie van een kleine turbomotor en een DSG niet altijd even gelukkig is en ook in de Kamiq blijkt de automaat enige levenslust aan de motor te ontnemen. Langzaam wegrijden resulteert in een opvallend hikje en in sommige gevallen blijft de bak te lang in een te hoge versnelling hangen. Je bent bijna geneigd de transmissie in de sportstand te zetten.

We rijden ook met de 95 pk sterke 1.0 TSI, de basismotor die alleen met een handgeschakelde vijfbak is te krijgen. Wat kracht betreft zal die versie in het veel vlakkere Nederland afdoende zijn, maar verwacht dan niet dat je bij het stoplicht de snelste bent. De handbak bewijst zich wederom als een fijne transmissie die niet al te direct schakelt, maar wel goed aansluit op het kleine turbohart.

Tegen het eind van dit jaar staat de Kamiq bij de Nederlandse dealers. Eind september geeft Skoda de complete prijslijst vrij. Reken op een vanafprijs van zo’n 23 mille. Daar staan niet alleen de genoemde 1.0’s op, maar ook een 150 pk 1.5 TSI én een 115 pk sterke 1.6 TDI. Verkoop technisch verwacht Skoda niet al te veel van die dieselversie. Hetzelfde geldt voor de later verschijnende G-Tec die aardgas nuttigt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Achterin bijzonder ruim
  • +Comfortabel
  • -Dsg en 1.0 tsi geen gelukkige combinatie
  • -Niet erg spannend

PRIVATE LEASE Skoda Kamiq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (102) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum