Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)
Knallen met 4 deuren
Dankzij de vooruitgang van de techniek zien we tegenwoordig flinke vermogens in de middenklasse. Toppers knallen al snel richting de 200 pk. Dat redt onze Toledo 2.3 V5 Sport niet helemaal, maar met de 170 stuks die de vijfcilinder eruit weet te persen, hoeven we ons allerminst te schamen. Genoeg potentieel om piepend bij het stoplicht weg te roken. Al heeft Seat hem daarvoor natuurlijk niet gemaakt. Het is geen genadeloos scheurijzer, maar een gewone sedan met een dosis extra pit. Zorgvuldig verborgen, want aan de buitenkant zie je 't er nauwelijks vanaf.
Door z'n wat ronde vormen oogt de Toledo jong en vlot. Het uiterlijk van de 2.3 V5 Sport is nauwelijks onderscheidend van z'n doorsnee broers. Rechts achterop de kont prijkt een plaatje 'V5' en verder staan alle Sport-uitvoeringen op 16-inch lichtmetaal. Onderhuids is er daaren-tegen méér aan de hand. Het Stella-pakket dat op alle Toledo's minimaal zit, is al behoorlijk indrukwekkend, het Sport-pakket van de V5 omvat daarnaast onder meer ook nog eens een setje heerlijk zittende sportstoelen, een sportstuur en pookknop met leer, een boordcomputer, een sportonderstel, mistlampen vóór, automatische airco en cruise controle.
Het interieur van de Toledo blinkt niet uit door frivoliteit, maar is het eerder degelijk en strak te noemen. Achterin is het behelpen geblazen.
Het dashboard komt rechtstreeks uit de Audi A3. De rode verlichting geeft er wat kleur aan. Het gebruik van een rubberachtig soort kunststof met nopjes bovenop het dash is een aardig contrast met de gladde onder-zijde. Al met al een rustig, harmonieus geheel.
Autobahn-knaller
De snelheidsklok is lichtelijk overdreven. Want 260 km/h haalt hij zelfs in zijn stoutste dromen nog niet. Maar goed, het symboliseert wél waar het in deze test écht om gaat, namelijk de motorisering. Ofwel: om de 170 pk en 225 Nm sterke
2,3-liter vijfcilinder. Met een top van 225 km/h een heerlijke Autobahn-knaller. Ook de sprint van 0 tot 100 verloopt in 8,5 s lekker vlot.
Ga in een willekeurig verzet op het gas en de V5 blijkt ten alle tijde een gretige presteerder. Een beetje onrustig in de stationairloop, dat is jammer, maar daarna zijn de reacties op het gaspedaal heerlijk direct. Met een lekkere roffel laat de vijf-cilinder je weten dat 'ie er met volle teugen van geniet. Een béétje op toeren houden vindt de twintigklepper wel lekker (dat gaat overigens prima met de soepele en trefzekere vijfbak), maar voor de luie rijders onder ons is er genoeg souplesse en kracht om ook bij lagere toerentallen nog goed uit de voeten te kunnen.
Echter: power is nothing without control. Hoe verhoudt de wegligging zich tot dit vermogen? Het onderstel van de Seat V5 is aangepast aan de extra aandrijfkrachten. Stuggere veren en dikkere stabilisatorstangen zorgen ervoor dat je een directer contact hebt met het asfalt. De balans is lang neutraal en onderstuur steekt pas laat de kop op. Je levert een kleín beetje comfort in, maar krijgt daarvoor een lekker en direct sturende wagen terug. Al is de besturing een tikkeltje aan de lichte kant, maar dat is een kwestie van smaak. Al met al levert de Toledo veel grip en sportiviteit, zonder dat het een keiharde stuiterbak wordt. Als je aan het rijden bent, heb je het gevoel dat je één met 'm bent. Daarbij is de V5 Sport standaard uitgerust met het tractie controle systeem TCS. Geen overbodige luxe. Tel daarbij het elektronische sperdifferentieel EDS en je kunt haast ongegeneerd gas geven zonder dat de snuit met rokende voorbanden vol onderstuurd de bocht uitvliegt. Nóg een standaard extraatje zijn de grotere, geventileerde schijven rondom. De V5 remt dan ook als een beer, met een lekker hard en goed doseerbaar pedaal.
De Seat Toledo 2.3 V5 Sport is een bovengemiddeld snelle middenklasser, waarmee je in het dagelijks verkeer een hele boel weggebruikers het nakijken zult geven. Het is altijd prettig om te weten dat je een beetje extra hebt onder het gaspedaal. Alleen op de achterbank is het behelpen, maar voor de rest is er genoeg kracht, comfort en kofferruimte aanwezig voor een plezierige vakantierit.
De Toledo is gewoon een fijne rij-auto. Wat dat betreft past de 2.3 V5 prima in de sportieve positionering die Volkswagen met Seat voor ogen heeft.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Toledo 2.3 V5 Sport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V5 |
Cilinderinhoud | 2.324 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 225 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.439 mm / 1.742 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.314 kg |
Laadvermogen | 557 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 10,2 s |
Brandstofverbruik | 8,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |